Kan man rida barockridning i westernsadel

Sv: Kan man rida barockridning i westernsadel

Jovisst, varför skulle det inte funka?
Westernsadel, engelsk sadel, bladsadel, bomlös sadel, skolsadel, barbacka...kör på bara. :)
Ridning handlar ju om ett hjälpsystem och en filosofi bakom det systemet, helt enkelt.

Sen finns det ju utrustning som är mer eller mindre lämpad för det du vill göra; som antingen hjälper eller stjälper dig i din kommunikation med hästen. Om du trivs i den utrustningen du har ska du ju inte byta bort den bara för att du kanske vill sätta en annan stämpel på det du gör nu.

Men den dag du märker att utrustningen begränsar dig och försvårar din kommunikation med hästen, då kan man fundera på att byta ut den. Inom disciplin som disciplin.

Du kan nog rida barock barbacka och med ett rep runt halsen om du bara är duktig nog, så varför skulle inte westernsadel+sidepull+barock funka för?

En ridstil definieras väl egentligen inte utefter den utrustning du använder, hur du rider och tränar hästen... eller har jag fel? ;)

En ridstil definieras väl egentligen inte utefter den utrustning du använder, hur du rider och tränar hästen... eller har jag fel?

Det är väl just det som definerar ridstilen, utrusningen. En westernryttare kan aldrig få delta i en dressyrtävling.

Så om jag köper en westernsadel, blir jag automatiskt westernryttare då?

Är det krav på att ha en bladsadel för att få utöva den akademiska ridstilen?

Är det krav på att ha sadel när man deltar i en hopptävling?

Att just tävlingsdressyren har en utrustningskod vid tävling hör inte riktigt ihop med frågan om utövande av samma sport på hemmabasis.

Grejen är väl snarare att den specifika utrustningen som hör till varje gren har en del fördelar som gynnar utövandet.

Döm inte hunden efter håret.

Hur kan det vara westernridning utan sadel, huvudlag, lasso, kor mm?

det står även under bilden
"Detta är min häst Korint. Tränar spansk skritt. Kritik! Alldeles för högt huvud!!"

inte att det är en perfekt spansk skritt, man måste krypa innan man kan gå

En inte helt ovanlig hållning på häst som utövar spansk skritt även nere i Spanien och Portugal. Majoriteten av hästarna tappar också bakdelen maximalt i denna rörelse.

Men mycket tror jag beror på att det är poppis att köpa hästar att showa med, tidigt tränas de i att kunna passa, piaff och spansk skritt. Hittade en tysk sida där de säljer iberiska hästar, man såg direkt på pris, ålder och utbildning att hästarna utbildas snabbt för att generera mycket pengar.

Du kan läsa denna sida
http://www.lesliedesmond.com/articles/us/horse11-6.asp
Vi har en liten men exklusiv klubb där vi rider som för 100 år sedan.
Våra sadlar och bett är tidsenliga, en del antika saker.
Araber är utmärkta hästar till det. Lättridna och lydiga, snabba på hjälperna.
Pm:a om det verkar intressant.

Jag har fått en känsla av att det inom barockridningen hänger en del på vilken utrustning man har. Men jag kanske fattat fel :angel:
Exlusive klubb låter intressant. :idea: Rida som för hundra år sedan... Jag pm:ar dig så du kan berätta mer om den. Jag har ju två araber..

Både ja och nej gissar jag. Utrustningen är avgörande för vilket resultat man vill ha. Utrustningen kan avgöra vilken image man vill ha. Och det är inte alltid som resultatet är viktigare än imagen. Mycket av det som kallas barockridning är samma ridning som innan men med ett stångbett. Resultatet är inte ändrat.
Om Chaparall åker till High Chaparall och tittar så är det samma sak där. Man har utrustningen men inte resultatet.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
199
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: LG68
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I vintras drömde stallkompisarna om en långritt tillsammans och nu börjar resan. Med sina hästar ska de rida tre dagar runt nordvästra...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
515
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama