kan man lära sej rida igen?

M

maldon

Hej
skriver under anonymt nick, eftersom jag skäms över mej själv...

Kan man lära sej rida igen?
Jag red ok för 11-12 år sen tränade för en dressyrtänare 1 gågn i veckan.. sen jobbade jag med travhästar ett tag då var det bara skritt på långtygel och gallopträning som gällde i salden.

jag har nu börjat rida en halvblodsvalak 2 gånger i veckan, men det känns inte alls bra.

jag har tappat allt känns det som, blir hård i handen, rider inte med hela kroppen, Spänner mej i axlarna, hälarna pekar uppåt, häderna håller jag som att jag cyklar. gör nog alla fel man kan göra..

Vist ibalnd får jag till det och det känns bra, emn dom stunderna är korta...

Jag vill ha tillbaka den känsla jag en gång hade... kan man det??

Sv: kan man lära sej rida igen?

det kan du absolut få!

och jag tycker inte att du ska skämmas, det är väl jättekul att du försöker!

kanske kan du leta upp en tränare eller nån som kan hjälpa dig, då kommer det att bli mycket lättare kan jag lova,

lycka till!

Ha, ha, välkommen i gänget :D Skämt å sido.... Jag var precis likadan när jag började rida igen för ett år sen. Då hade jag inte ridit en lektion på 10-12 år. Tur att det inte finns några bildbevis från mina första lektioner förra året för då hade jag nog skämts ihjäl :o Men nu, ett år senare, så känns det riktigt bra. Jag är ju absolut ingen dressyr- eller hoppstjärna men det kan ju bara bli bättre, eller hur? Så fortsätt att kämpa på, du blir ju knappast sämre av att det..

Välkommen i klubben! Man bli rätt bekväm när man aldrig har någon som tittar på en... :angel: Jag har inte ridit för instruktör på snart tio år förrens för en helg för ett tag sedan, jag kände mig som en fullständig nybörjare! Nu var det visserligen centerad ridning, men hjälp vad det var roligt, och jobbigt!
Så självklart kan du börja rida för en tränare, eller på ridskola, jag står på kö för att få börja rida regelbundet, och tills jag får en plats så är jag med på någon kurs när jag kan.

Klart att det går! :D
Jag slutade rida lektion när jag var nio, sen tappade jag verkligen allt. Det enda som jag fortfarande känner mig säker på är hoppningen.
Har nu masat mig iväg till en tränare som är hyffsat petig med allt från sits till hand och vikthjälper. Men nog hjälper det alltid! Bättre sent än aldrig heter det ju :idea:

Lycka till! (Håll oss gärna uppdaterade ;))

Tack för alla svar.

jag tor inte jag får ta lektionern på halvblodsvalaken..
och grupp ville jag nog inte heller börja, vet ej vad jag passar in..
efraren men värdelös.. fins det nån sån grupp?
Privat är nog mitt enda alternativ... eller en minder grupp på max 4.a kankse..
den ridskolan som finns är i stan ska vara väldigt bra, men snobbig..

sen ska man ju övertala smabon också.
ha tycker det är dyrt, ochar jag ju egen häst, som är 1, det var meningen att jag skulle träna på hans mamma tills han var ett år sen skulle jag rida honom, han skulle då vara inriden och "klar" för mej. Nu var jag tyvärr tvungen att ta bort henne så den planen gick åt Pipan

suttit hela kvällen och letat efter foderhäst en läromästare...
men dom flest är förstås till salu...
jag vill så gärna... känner mej så usel

Hej jag red första gången i mitt liv när jag var 24. Åkte då på ridläger. Fick en snäll häst och det var en helt underbar vecka. Efter tredje dagen så var det bara en sak som bekymrade mig, nämligen om min bak kunde göra mer ont..I alla fall så red jag bar några gånger till när jag väl kom hem. Det bara blev så, tyvärr. "Tvingade" sen ungarna att börja rida och nu har jag också börjat.(45år gammal) Vingligt och skakigt i början, inte alls lika modig som förr, (ungarna hånskrattar när man stolt har träningsvärk efter ridningen..)Jag skulle vilja peppa dig till att inte ge upp, du e inte ensam därute! Tänk inte på hur du tror att du ser ut, tänk på hur kul det är! Man mår bra av att vara hos hästar. Ett litet tips, jag köpte en balansplatta som jag står en liten stund på varje dag.Man märker skillnad efter bara ett par veckor! Lycka till!:bump:

Tack för ALLA peppningar:bow::bow:

Tack för ditt tips om balnas plattan:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama