Kan jag låta henne vila ?

F

Fladde

Jag provar sätta denna tråden här är det inte rätt får ni flytta den.

Det är såhär min häst är under igångsättning efter en långre tid med skador(ca 10 mån)
Jag har börjat trava och trava lite över bommar för att få henne lyfta på benen och så.
Nu till problemet jag ska på semester den 20 Juni till den 1 Juli och jag vill ju hälst att ingen annan rider henne och kanske försör allt igen :crazy:
Kanske är jag bara för ego om min häst men jag tycker att just under en igångsättning vill jag hälst inte låta andra rida inte annars häller för den dellen.
Hästen kommer gå ute i stor hage med gräs om dagarna och så i stall på nätterna.
Kan jag låta henne vila dom dagarna jag är borta eller ska jag försöka hitta någon som kan rida henne?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Kan jag låta henne vila ?

Jag antar att det är så att du är rädd för att låta henne vila och att hon ska tappa allt som ni börjat med, men jag tror som du att det är bättre att hon vilar än att du riskerar att hon blir halt igen.

Fast att låta någon annan, duktig person som du verkligen litar på bara skritta henne kanske är ännu bättre. Så skulle nog jag göra, så for hon iaf göra någonting. Men bara skritt på rakt spår, ute i skogen och så...

Ullis

Ja jag undrar om jag tappar allt om hon vilar dom dagarna?

Jag litar inte riktigt på någon som skulle kunna göra det och är då rädd för att kanske nått händer så vi är tillbaka på ruta ett igen.

Fladde skrev:
Ja jag undrar om jag tappar allt om hon vilar dom dagarna?

Jag litar inte riktigt på någon som skulle kunna göra det och är då rädd för att kanske nått händer så vi är tillbaka på ruta ett igen.

låt henne vila. hon kankse fåt ont av att inte få vila.
det är väl bara att bygga upp? låt henne ha sommarlov.

Jag hade låtit henne vila och sedan börjat om lite försiktigt igen med igångsättning på någon veckas skritt innan jag började trava igen. Bäst att vara försiktig nu i början...

det är ingen risk att hon "tappar allt" på 10(?) dar, så länge hon går i hage. det ultimata kanske vore om du fixar ngn du litar på som leder henne nån halvtimme/timme om dagen? fri skritt stärker leder och senor och ger faktiskt en aning kondis oxå+ att det alltid är bra att variera underlag..

och kanske bra att motionera hjärnan lite med miljöombyte för henne, så hon inte blir skogstokig när du börjar rida igenn

hoppas du får en skön semester :)

Låt henne vila och njut av semestern :D

Jag låter ingen annan rida min häst heller, trots att han aldrig vart skadad en endaste gång under de 8 månader jag ägt honom.

hej!! jag tkr du ska låta hästen vila. om du inte känner nån som du litar jätte mkt på som kan mochons rida henne. men annars låter du hästen vila tkr ja ;)

Bara en liten fundering. Varför ska hon in på natten - ju mer hon är ute ju mer rör hon på sig.

Tycker också att du kan låta henne vila, som några har skrivit kan du ju låta någon ut och leda henne varje dag, men det tar längre tid än 10 dagar för en häst att totalt tappa kondisen...

Luff skrev:
Bara en liten fundering. Varför ska hon in på natten - ju mer hon är ute ju mer rör hon på sig.

För att alla andra går in och då blir hon ensam :crazy:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama