"Kan" inte skritta på kort tygel...

E

Ella

Har ett litet problem med att min pålle inte vill skritta på kort tygel, han anser att så fort tygeln kortas upp något så betyder detta trav. (Jag vet att det är mitt fel att det har blivit så från första början men det är inget jag har tänkt på eftersom han under en tid bara har blivit riden utan krav i skogen men nu är det dags att börja träna igen)

Var ute en lång sväng idag och tränade på att korta upp tygeln lite och sedan länga den igen men detta var inte helt lätt. Problemet är att när han väl har börjat trava så slutar han inte. Jag börjar med att bara helt lugnt sitta till för att han ska sakta av men det hjälper inte, så vad ska man göra, ta tag ordentligt en gång och ge eftergift eller ska man fortsätta att på ett milt sätt vänta ut honom tills han slutar eller har ni något annat tips? Jag har provat båda dessa och om jag tar tag i honom rejält och sedan ger en eftergift så slänger han omedelbart upp huvudet och börjar titta på stjärnorna vid den andra varianten så kan han trava flera kilometer (i alla fall känns det så) innan något händer och detta gör mig extremt frustrerad. Som det är nu så vågar jag knappt ta i tygeln under skritten eftersom han direkt älgar iväg i sin extremt jobbiga trav.

Så är det något som har några tips på hur man kan träna bort detta och hur man ska bete sig när han gör så.

Sv: "Kan" inte skritta på kort tygel...

rid med kort tygel på en äng el liknande. Våga ta tag i tygeln och var lite sträng mot han om han börjar springa.
skitt-halt-rygga-skritt-halt-skritt-halt-rygga.
Direkt när han börjar öka så gör halt och lugna ner er.
Glöm inte eftergiften. Hellre ta lite mer en gång och att han lyssnar å sen eftergift än att du smådrar å han ignorerar dig=ingen eftergift+ingen reaktion.
Strunta i att han drar upp huvudet sålänge han saktar in, när han vant sig/lugnat ner sig slutar han nog protestera.
så skulle nog jag gjort iaf.
Lycka till.

Travar han direkt du sitter upp om du har korta tyglar från början? Hästen jag rider kan bli väldigt laddad på hemvägen när man är ute i skogen och ska då ibland absolut trava även om det är på stället! Då är det bara att prata lugnande med honom, sitta tungt och ta smått i tygeln. Så fort han tar ett skrittsteg ger man eftergift. Efter ett tag skrittar han faktiskt! Var bestämd men lugn. Om du orkar hålla honom, låt han stå och trava på nästan smama ställe så länge han orkar och lugnar han sig, kanske bara något steg, så beröm!

Jag tycker inte du ska mesa, utan ta tag i honom direkt när han inte lyssnar... Och som de andra sagt, så fort han ökar gör du halt.
I början när jag hade fått min fick jag hålla på och göra halt kanske var 10:e meter en halv ridtur. Då fick hon för sig att hon skulle backa istället, men det slutade hon med sen hon backat ner i diken och annat...

Du har nog rätt i att det är mer på hemvägen som han gör detta! Vill nog komma hem till maten kan jag tänka... Ska försöka imorgon med att köra den "hårda" vägen så får vi se om det ger resultat! Tack för era svar och tips!!

Senast ändrad av en moderator:

Om målet är att få en avspänd häst som skrittar lugnt så tror jag inte alls på den "hårda" vägen som beskrivits ovan. (Min häst skulle nog bli galen av sån behandling, han skulle definitivt inte skritta, snarare leka rodeo eller gå på bakbenen...)

Vd händer om du bara kortar tygeln lite? Korta upp till halvlånga tyglar, så pass att han fortfarande skrittar. Böj hästen, flytta lite öppna, rid serpentiner över vägen, lägg volter om det finns utrymme, osv. Så att han märker att det inte alltid är trav som gäller när det "händer nåt" med tygel och sits, utan han får något annat att koncentrera sig på.
Var noga med att vara avspänd själv och börja öva på "bortväg" om det är lättare. Börjar han trava - bromsa med ett lugnt säte, böj honom mer, prova flytta lite mer sidvärts. Prova bromsa på innertygeln med ganska lös yttertygel, samtidigt som du flytta honom i öppna (törs man ge såna råd utan att de missuppfattas... jag menar såklart inte att man ska hänga i innertygeln medan bakdelen sladdar ut och hästen fräser iväg) Lugna mjuka hjälper, ingen stress. Ibland sitter man undermedvetet och själv laddar för Trav eller Hemväg när man kortar tyglarna och sånt känner hästen direkt...

Men du kan väl ändå inte mena att hon ska sitta och ge signalen för att skata av i flera kilometer utan att det händer något?

Nej, jag tror nog mer på att man lugnt och sansat ger signalen för att bryta av, och om inte hästen lyssnar på det så ger jag en tydligare signal och om hästen ÄNDÅ väljer att ignorera mig så sätter jag den på rumpan.
Ser inga som helst problem i detta, så länge man är tydlig och så länge man ger eftergift och inte blir "hängande" kvar med hårda händer.

Sen menar jag inte att det du säger om att "aktivera" hästen är fle eller dumt, utan i det håller jag med dig. :)

Nej det är klart att man ska kräva en reaktion! Något annat menar jag inte. Jag försökte mer komma med lite idéer om hur man kan slippa att den drar iväg i trav från början. Och hur man kanske(?) kan få den att sakta av från trav utan att han kör huvudet rakt upp som hon beskrev. Rider man rakt fram och "bromsar rakt bakåt" så är det svårare att få mjukare avsaktningar och avspänd häst än om man böjer och flyttar. Men det är svårt att formulera sig i text...

Ella skrev:
Har ett litet problem med att min pålle inte vill skritta på kort tygel, han anser att så fort tygeln kortas upp något så betyder detta trav. (Jag vet att det är mitt fel att det har blivit så från första början men det är inget jag har tänkt på eftersom han under en tid bara har blivit riden utan krav i skogen men nu är det dags att börja träna igen)

Var ute en lång sväng idag och tränade på att korta upp tygeln lite och sedan länga den igen men detta var inte helt lätt. Problemet är att när han väl har börjat trava så slutar han inte. Jag börjar med att bara helt lugnt sitta till för att han ska sakta av men det hjälper inte, så vad ska man göra, ta tag ordentligt en gång och ge eftergift eller ska man fortsätta att på ett milt sätt vänta ut honom tills han slutar eller har ni något annat tips? Jag har provat båda dessa och om jag tar tag i honom rejält och sedan ger en eftergift så slänger han omedelbart upp huvudet och börjar titta på stjärnorna vid den andra varianten så kan han trava flera kilometer (i alla fall känns det så) innan något händer och detta gör mig extremt frustrerad. Som det är nu så vågar jag knappt ta i tygeln under skritten eftersom han direkt älgar iväg i sin extremt jobbiga trav.

Så är det något som har några tips på hur man kan träna bort detta och hur man ska bete sig när han gör så.

Detta är ju saker man känner igen, det blir ofta så när man bara 'skogsmullerider' i skogen då det är man rider på halvlånga tyglar och kortar ändast upp tygeln när man ska springa. Rid mycket dressyr, låt hästen gå i form, skänkelvikningar, ryggnningar halter och allt möjligt. Hästen kommer så småningom att förstå att korta tyglar inte alltid betyder springa. Min häst lärde av detta på ca två veckor och de två första dagarna så skrittade(taktade ;) ) vi på korta tyglar hela vägen och när han lugnat ner sej och gick i skritt och hade gjort det ett tag då förvånade jag honom genom att trava men på långa tyglar. Så kortade jag dom och bad om skritt osv. Lycka till :)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama