Kan hästar ha pollenallergi?

H

hallon

Jag har ett litet welsh mountainsto som plötsligt blivit "flåsig". Efter att ha skrittat tio minuter inne i skogen var hon så flåsig så hon fick anpassa sin andhämtning efter sina steg (alltså, lite svårt att förklara).
Det beror inte på att hon är i dålig form eller att det var för varmt (det var vid 20-tiden på kvällen).
Vid närmare eftertanke, så kom vi fram till att hon faktiskt var flåsig förra våren oxå.
Kan det vara pollenallergi eller har ni nåt annat tips?
Ponnyn mår för övrigt bra och är vid god vigör och lagom hull. Släppt på bete för ca 2 veckor sedan.

Sv: Kan hästar ha pollenallergi?

HAr för mig att jag har läst någonstans att Tinne Wilhelmssons Solos Carex är allergisk mot gräs när det blommar? Isf kanske de även kan vara pollenallergiker...

Absolut!

Min boxgranne är pollenallergisk. Han blir trött och flåsig samt får ett lätt näsflöde. Mer vet jag inte!

Sen om det är det som är felet hos din häst kan jag ju självklart inte svara på. ;)

//Alice

Våran lille kille har pollen allergi, han blir väldigt snabb i andningen. Ska hämta ut medicin idag till honom.

jadå, det kan dom ha! min förra ponny hade en "lättare" pollenallergi. Hostade och det rann ur näsan när jag red, som en förkylning ungiefär. men det finns som sagt medicin som man kan hämta ut om det skulle vara väldigt allvarligt.

Det kan säkerligen vara allergi med, men då brukar de bli kliiga, frustiga osv med om det är pollen t ex.

Jag skulle kolla på klinik med blodprov och endoskopi. Just flåsigheten kan bero på en rad saker. Min lilla blev flåsig en vår, först märktes det bara på att hon 'snorklade' i galopp. Lika pigg och glad. Jag slängde pulsmätare på henne och pulsen gick i taket vid ansträngning, även moderat sådan som lugn trav. Bokade kliniktid, och innan den hann hon bli mer flåsig. Hade en REJÄL svalginfektion, såg riktigt fult ut på endoskopin.

Annan häst hävde efter ansträngning, inte vår då iofs, men.. Märktes inget annat (slö eller nåt), men han hävde ganska länga efter ansträngning. Första blodprovet som togs kasserades då provsvaret visade överträningssymptom vilket var omöjligt (han var konvalescent ;)), nästa blodprov blev korrektare och visade på allmäninfektion. Tog ca 1½ månad tills blodbilden var normal, och ytterligare månader innan han var återställd (dvs slutade häva). Han vilade givetvis hela perioden, men man märkte när han busade i hagen etc.

Så, kolla upp det ordentligt på klinik, blodprov och endoskopi, så får du mer svar, oavsett vad det är.

Lycka till!

Tack för era tips och förslag.
Jag ska givetvis kontrollera upp det, jag bara kastade ut frågan här för att tanken slog mig.

Vissa hästar reagerar mycket på fällningen med. En stallkompis hade jäätelång och tät päls, och fällde något groteskt. kunde ta stora nävar direkt från hästen varje dag i flera flera veckor. Jag som tyckte min pålle fällde mycke hade inte mycket att klaga på kan jag säg:p.
Denna hästen blev också extremt känslig och flåsig under fällning. Trots att hon fick tillskott (vad det nu är man får vid fällning:confused:) så orkade hon inte mer än korta skrittrundor.

Ja, min häst fick det. Tyvärr så allvarlig att jag fick ta bort honom. Han behandlades med kortison spray som jag spraya i en mask- detta för att han bara skulle få kortison i lungorna och inte i hela kroppen som vid behandling i tablettform eller spruta. Kortison är ju inte bra för resten av kroppen.
Har masken kvar om du vill köpa den.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 088
Senast: phie
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 848
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka