kan en nykastrerad betäcka

bsmx

Trådstartare
Jag har hört att en nykastrerad valack kan betäcka ston? Kan det rent fysiologiskt verkligen vara möjligt?
Att hingstigheten kan sitta i vet jag, men att de kan göra föl???:love:

Sv: kan en nykastrerad betäcka

bsmx skrev:
Jag har hört att en nykastrerad valack kan betäcka ston? Kan det rent fysiologiskt verkligen vara möjligt?
Att hingstigheten kan sitta i vet jag, men att de kan göra föl???:love:
I så fall har de nog glömt den ena...ha ha skoja bara....
Har jag aldrig hört talas om. Det måste jag fråga veterinären på måndag! återkommer då....;)

rocki skrev:
I så fall har de nog glömt den ena...ha ha skoja bara....
Har jag aldrig hört talas om. Det måste jag fråga veterinären på måndag! återkommer då....;)
ja gör det o glöm inte att återkomma, tack!:smirk:

Jag har hört att det kan finnas sperma kvar som fortfarande fungerar upp till fyra månader efter en kastrering så man ska nog vänta ett tag innan man släpper ihop dom med ston.

bsmx skrev:
ja gör det o glöm inte att återkomma, tack!:smirk:
Hej idag har veterinären varit hos mig, hon sa att för att vara säker så bruka de säga ca 2 veckor, sperman kan leva kvar som sagt va på vägen till där, testiklarna skulle suttit så det var helt riktigt, då har man lärt sig ngt nytt idag....;)

Men 2 eller 4 månader är att ta i,så länge överlever inte spreman, sa hon och skrattade.....;)

Senast ändrad av en moderator:

rocki skrev:
Hej idag har veterinären varit hos mig, hon sa att för att vara säker så bruka de säga ca 2 veckor, sperman kan leva kvar som sagt va på vägen till där, testiklarna skulle suttit så det var helt riktigt, då har man lärt sig ngt nytt idag....;)

Men 2 eller 4 månader är att ta i,så länge överlever inte spreman, sa hon och skrattade.....;)
Vad bra:p men som sagt, man lär sig något nytt varje dag när det gäller hästar.

Ja, jag vet ett föl som har blivit till med en kastrerad pappa:D , men hur långt efter kastreringen det hände vet jag inte.

rocki skrev:

Så veterinären tyckte det var helt OK att släppa ihop sto och nykastrat efter 2 veckor?? :confused:

Hade veterinären inget att tillägga förutom att skratta?

AM

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: cili
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama