Kan en häst spela rädd?

Tolkar gör vi väl alla eftersom hästen inte kan tala om hur det verkligen ligger till ;)
 
Nej, jag tror faktiskt inte att hästen kan larva sig. :smirk: Däremot kan vi människor tolka det som larvigt beteende.
Jag tycker det är lite fantasilöst därför att det innebär att förklarar hästens beteende med sin egen, ofta enkla tolkning.
Det krävs lite fantasi för att komma på andra förklarngar och orsaker. Kanske är man tvungen att rannsaka sig själv lite också? :crazy:
Men du verkar vara på god väg, så jag tror inte att du är fantasilös. ;)
 
Det tycker jag... Min ponny brukar låtsas vara rädd för mycket för att testa om det är okej och om han får gå hem istället då.
 
NEJ.. en häst spelar inte det finns inte i deras värd falskhet finns inte allt handlar om att överleva dagen.
Om det är falskt att ena sek stå och klia varandra på ryggen och sedan dra när ett lejon kommer så JA då finns falska hästar!
 
Nääe.. jag känner inte din häst, det behöver jag inte heller.. men han känner dig (ditt kroppsspråk, humör etc.), vilket påverkar hästens beteende enormt mycket, fast du inte tror det!

Lycka till :)!!
 
hur förklarar du då min hästs beteende!? o om hästen nu inte kan tänka och planera som du menar hur förklarar du då att min häst av ren slöhet räknar ut att om han springer fram med rumpan mot ngt som han vet att ja inte vill att han ska sparka på(bil,människa,staket) så kommer ja inte driva på honom eller gå på honom med pisken.



jisses människa lär dig mer om hästens beteende
 
fast det är ju inte rädsla heller, utan bortskämdhet, vrånghet och nada respekt för ryttaren...alla djur vet hur dom drar till sig fördelar
det jag kan tänka mig är att när en häst fejkar att den är rädd , så antingen...
*vill den göra dig glad(om du skrattar)
* göra dig rädd så den får vända hem
..men det finns som sagt miljoner olika teorier så det är inte lönt att dividera
 
kan j uvarje fall konstatera att jag aldrig skrämmer upp honom.. för jag blir aldrig rädd, tyvärr.. visst korkat kanske.. men orkar inte vara rädd hela tiden.. men om ja skulle påverka honom på ngt sätt så skulle det väl vara för att jag älskar busiga hästar.. o tycker faktiskt det är kul när det är lite kämpigt o han bråkas o busas.. skulle ha väldigt svårt för en häst som bara springer på snällt... så ja kanske påverkar honom o busa för att jag på sätt o vis vill att han ska göra det... hmm tokigt kan det blir.. men men... tror ändå att han tänker o planerar o fejkar.. det ska nog till mkt innan jag ändrar det.. ngn "hästbeteendevetare" kanske kan övertala/bevisa mig.. skämt o sido... :D
 
säger inget mer så har jag inget sagt..*suck* undrar bara hur vissa gör när dom pratar med hästar o får veta exakt hur allt ligger till.. lär mig då..!?
 
Du menar väl inte att ditt svar är till mig!?
Jag lär & lär... allt nytt, men hästars beteende KAN jag ;)!!

Mvh/ :)Bia
 
Om det nu är så,vilket jag inte påstår är fel, hur kommer det sig att hästen helt plötsligt blir rädd för nått och brallar iväg?
 
Nu har jag gjort en liten men mycket intressant studie. :idea:
Jag kollade igenom alla svar och åldern på alla användarprofiler (där det var angivet).

Det jag kom fram till var följande:
Alla som tror att hästen KAN luras och spela rädd är personer som är yngre (födda 1980 eller senare).
Alla som INTE tror att hästen spelar utan hävdar att det rör sig om instinkt och överlevnad är personer som är födda 1970 och äldre.

Jag tror att synen på hästen och hästens beteende handlar om egen personlig mognad och erfarenhet. Är man väldigt ung så är man naturligt lite mera självcentrerad och tror att hästen gör saker mot en som person.
Självklart finns det undantag åt båda hållen. :smirk:
Halshugg mig nu inte alla ungdomar :eek:, för det är absolut ingen kritik eller så, bara ett konstaterande. ;)
Åsikter och synpunkter ? Håller teorin, tror ni? :D
 
Mkt intressant studie, men det är ju inte alltid åldern som 'spelar roll'.. utan kunskaper och framförallt erfarenhet!!!

Fick ofta höra av mina äldre släktingar att: Du är sååå ung.. inte torr bakom öronen.. det här kan inte du.. väx upp.. glöm dina konstiga idéer.. det är fel.. så här är det.. hur kul var det??

Med mina egna idéer, felbedömningar, framgångar, kunskaper och därmed mängder av erfarenheter så slår jag dom med hästlängder.. (med dagens mått mätt), fast jag tackar dom ändå, man behöver ibland "de gamla" för att komma snabbare framåt, jag har ofta 'tänkt tillbaka' :D!!

Mvh/ :)Bia
 
Jag tillhör gruppen 1980 och yngre och självklart ser vi saker på andra sätt.

Vi är snabba i reaktioner och ofta omedvetna om vad vårt kroppspråk säger och utstrålar. Vi är inte lika kroppsmedvetna och kan kanske inte visa lika bra med kroppen.

Samtidigt kanske vi använder hästen på ett annat sätt än äldre. Vi tar större chanser och risker, sätter oss och hästen i ovanliga situationer. Med resultat att vi kräver saker av hästen på ett annat sätt än "seniorerna"
 
Sorry, men jag är född på 60-talet och har tävlat både hoppning, dressyr och fälttävlan. Dessutom har jag ridit galoppörer i England. Jag anser mig inte som något blåbär, däremot tycker jag att vi människor och djur är mycket mer lika än vi först vill erkänna. Varför skulle inte djur kunna vara på fjanthumör om människor kan vara det?
 
:Dsjälvklart kan dom vara på fjanthumör.....det ser man ju bara när dom springer o kråmar sig i hagen....fast det var inte så jag uppfattade tråden, utan att fejk(o)a rädsla.......det tror jag inte dom kan, däremot kan dom ju vara på brallhumör och studsa åt sidan, vara uppmärksamma, och det är ju skillnad mot att vara rädd...
men jag tror du fattar hur jag menar :)
 
hästar kan inte tänka att de ska låtsas eller vara elaka.
men de kan nog reagera mer än nödvändigt...=/
sen tror jag att vissa hästar jar missat det där med att de inte ska kunna tänka så.. *ler*
 
Jag förstår precis vad du menar. Kanske menar vi alla samma sak, fast vi uttrycker oss på olika sätt?
 
Jag tror också att vi uttrycker det på olika sätt och att vi allihopa vill tolka hästen och ordet "spela" på vårt eget sätt... ;) :bow:
 
Jag tror hästen blir genuint rädd, stresströskeln blir instinktivt lägre om hästen är full av energi, det är kallt ute, den inte fått sträcka ut på ett tag, den har ont någonstans. I fall där stresströskeln är lägre så kan man uppleva det som att hästen "fjantar" eftersom den blir rädd för saker som i vanliga fall inte anses farliga. Det viktigaste man kan föra som ryttare är att vara lugn och konsekvent och eftersom kräva en större konventration av hästen istället för att den ska ägna hela ridpasset åt att spana efter eventuella faror.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
752
Senast: Buzzter
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp