kan det vara så?

Jag har under denna månaden (den har inte varat länge jag vet) råkat ut för både det ena o det andra, eller rättare sagt hästen...
fredagen den 1 så finner jag min häst med ett halvdjupt sticksår på flanken/låret. Skoj inte alls....men detta har läkt otroligt frint och inte mkt kvar av det nu 1 vecka senare, men ja nu är hon halt på detta benet och det diagonala frambenet....YEY eller inte...kan det vara som jag misstänker att hon har ont i v.bak(som såret sitter på) och avlastar smärtan med h.fram och då blivit halt där?
Funderar på om jag ska låta henne vila och anta att det är därför hon är halt eller om jag ska ringa vet. imorrn och låta honom gå igenom benet där fram o se om han hittar ngt.

tacksam för åsikter och synpunkter:bow:

Sv: kan det vara så?

Hej!

Jag är absolut ingen expert i detta, men det jag har hört är att det kan bli diagonal hälta, om t ex hästen visar hälta vä fram, så kan det egentligen vara i hö bak hästen har ont. Lr så kan de få överbelastningshälta, så som din teori var, men jag har bara varit med om att om en häst var halt hö fram, så blev den överansträngd i vä fram, för att den avlastat hö fram.

Hoppas att din pålle blir haltfri. Om jag var du, skulle hästen få vila, och om ingen bättrning sker inom de närmaste dagarna skulle jag ta ut veterinären. Men det beror ju på hur halt hästen är. Syns det enbart i trav på böjt spår, lr syns det bara hästen rör sig t ex går på stallgången? Visar den kraftig markering i skritt skulle jag ta ut vet på en gång.

Men som sagt, jag är inte bra på hältor. Jag ta alltid hjälp om jag är osäker. Tur att jag har så fina stallkamrater.
Hoppas ngn annan kan ge dig ett bra svar.

hon visar på böjt spår och även på rakt i h. varv. Släppte henne i större hage idag varav hon sprang och då visade hon ingen hälta, longerade även som vanligt och tyckte att hältan avtatt ngt så ska låta henne vila helt fram tills såret läkt ut .

Okej, ja då skulle jag göra som du skrev att du ska göra, låta hästen vila tills det är helt utläckt. Släpper sen inte hältan, får man kanske ta ut veterinären, men det verkar inte vara så akut för tillfället, då hästen inte är halt på böjt spår, och du vet vad som kan ha prsakat hältan.

Lycka till, och hoppas hästen är helt frisk snart:)

Oj, ssåg nu att jag skrivit fel. Jag menade att skriva, eftersom hon inte är mkt halt på rakt spår.
Måste ha läst slarvigt, men tur att du förstod iaf.

Hur är det med hästen idag då?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
T
Hästvård Det är såhär att min häst har haft otur med sina ben de senaste veckorna och jag får ingen rätsida på det. Hade varit mycket tacksam om...
Svar
2
· Visningar
956
Senast: TaylorSwift
·
Hästvård Eller ja,kankse inte så mystisk egentligen men men. Och pga sina randiga och rutiga skäl brukar jag undvika att fråga här på Buke men...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: amkm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka