Kallblodstravare - nordsvensk = samma sak? Eller?

Grålly

Trådstartare
Jag har funderat en hel del på det här med kallblodstravare och nordsvensk. I annonser kan det stå kallblodstravare, nordsvensk, nordsvensk brukshäst, eller "nordistravare". Jag hävdar att kallblodstravaren och nordsvensken är två olika raser. Många omkring mig hävdar att en kraftig kallblodstravare är en nordsvensk, att båda är samma sak, eller att en nordsvensk på travbanan blir en kallblodstravare.

Hur ligger det till egentligen? Pratar jag i nattmössan när jag säger att det inte är samma sak? Ifall att jag skulle ha fel, och andra rätt, vem och vad är det som avgör om hästen är en kallblodstravare eller en nordsvensk? Finns det någon sorts mall?

Skulle vara bra om vi kunde reda ut detta, en gång för alla. Åtminstone JAG är förvirrad.

Jag anropar Bill, om jag inte är ute och cyklar så vet han en del om detta.

Sv: Kallblodstravare - nordsvensk = samma sak? Eller?

Nordsvenskt och nordvensk brukshäst är samma sak.

Nordsvensk travare är ursprunget till det som idag kallas kallblodstravare rakt av. Urpsrunget var nordsvenskar av lättare modell men numera kan det vara flera kallblodiga raser i dem och därför har man övergått till att kalla dem för kallblodstravare.

Urpsrunget är detsamma men sedan flera decennier tillbaka har travaren och brukshästen skilda stamböcker och räknas som två skilda raser.

de var samma ras.. tills de avlade på de som hade anlag för att trava fort, detta har utvecklats, en del har korstats med finnhästen å dölehästen som tills alldeles nyligen var långt föra oss i sin utveckling. Detta har gjort att de mer eller mindre är två olika raser idag. En del kallblodstravare är så ädla så de ser ut som grova varmblod!

Har ridit kallblodtravare å bruksnordis å skulle utan tveka ta travaren där, lite ädlare, lite mer "rätt energi" å bättre förutsättningar.

Ja, nordsvensk och nordsvensk brukshäst förstår jag är samma sak. Däremot inte kallblodstravare och nordsvensk. Och nordistravare är alltså inget som existerar?

Tack, de är alltså två olika raser. Finns det någon sida där man kan läsa mer om det här?

Okej, tack för svar.

Ja, skulle jag välja mellan de två att ha som ridhäst så skulle nog även jag ta kallblodstravaren.

Har ridit kallblodtravare å bruksnordis å skulle utan tveka ta travaren där, lite ädlare, lite mer "rätt energi" å bättre förutsättningar.

Hi hi, jag tyckte att det där var lite roligt. "bättre förutsättningar"..... Förutsättningar för vad?? Skogskörning, plöja en åker, rida dressyr på, tävla trav med?? Man väljer väl häst utifrån vad man har tänkt att använda den till? Jag skulle nog vilja hävda att nordsvensken är att föredra i skogen före en kallblodstravare, att nordisen har bättre förutsättningar att lyckas väl där.....

Åter till den egentliga frågan - TS du har helt rätt. Det är två olika raser med två olika stamböcker!

Nu svarar jag mycket i olika omgångar här märker jag...:angel:

Jag kom bara på att när stamboken delades i två olika (1964) kalldes travartypen för nordsvensk travare. Så på (i alla fall de äldre) stamböckerna för travartypen så kallas de för nordsvensk travare. Skälet till att man frångått denna benämning är att rasen är så uppblandad idag och då passar kallblodstravare bättre som benämning. Men jag vet inte vad det står på stamböckerna i dag får jag erkänna.

Håller med dig ang. förutsättningar. Skulle jag vilja ha en körhäst så skulle det bli en nordsvensk, skulle jag ha en ridhäst skulle det bli en quarter eller paint (nu går jag helt utanför det vi pratade om - dvs. kallblodstravare och nordsvensk..), skulle jag ha en travhäst så skulle jag ju ta något helt annat. Men, skulle jag välja mellan nordsvensk och kallblodstravaren till ridning så skulle jag absolut inte välja en kraftig nordsvensk. Däremot finns det ju väldigt kraftiga kallblodstravare, och smäckra nordsvenskar, så det är ju väldigt individuellt.

Liknande trådar

K
Avel En liten fråga till er som kan det här med avel av nordsvenskar. Vad jag förstått så är nordsvensken och kallblodstravaren olika raser...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Indiana_Jones
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama