Grålly
Trådstartare
Jag har funderat en hel del på det här med kallblodstravare och nordsvensk. I annonser kan det stå kallblodstravare, nordsvensk, nordsvensk brukshäst, eller "nordistravare". Jag hävdar att kallblodstravaren och nordsvensken är två olika raser. Många omkring mig hävdar att en kraftig kallblodstravare är en nordsvensk, att båda är samma sak, eller att en nordsvensk på travbanan blir en kallblodstravare.
Hur ligger det till egentligen? Pratar jag i nattmössan när jag säger att det inte är samma sak? Ifall att jag skulle ha fel, och andra rätt, vem och vad är det som avgör om hästen är en kallblodstravare eller en nordsvensk? Finns det någon sorts mall?
Skulle vara bra om vi kunde reda ut detta, en gång för alla. Åtminstone JAG är förvirrad.
Jag anropar Bill, om jag inte är ute och cyklar så vet han en del om detta.
Hur ligger det till egentligen? Pratar jag i nattmössan när jag säger att det inte är samma sak? Ifall att jag skulle ha fel, och andra rätt, vem och vad är det som avgör om hästen är en kallblodstravare eller en nordsvensk? Finns det någon sorts mall?
Skulle vara bra om vi kunde reda ut detta, en gång för alla. Åtminstone JAG är förvirrad.
Jag anropar Bill, om jag inte är ute och cyklar så vet han en del om detta.