Kallblodig eller Varmblodig ...

klockmalva

Trådstartare
Anser Du att Islandshästen generellt är en kallblodig hästras eller en mer varmblodig...?

Eller vet du hur det ligger till? Med säkerhet?

Sv: Kallblodig eller Varmblodig ...

Jag vet att Islandshästen räknas som kallblodig.

Kallblodiga hästar har en grov kroppsbyggnad. De är lugna och har tjockt tagel i man, pannlugg och svans. Kallblod har även kraftigt skyddshår runt hovarna. Den nordsvenska hästen är jämte gotlandsrusset (ponnyras) Sveriges enda inhemska hästras. Nordsvensken är en medelstor kallblodsras med sträng avelskontroll för att behålla rasens karaktär. Den norska fjordhästen är också en känd kallblodsras.

Källa: http://www3.ridsport.se/Hastkunskap/Hasten/Indelning-av-hastar/

Men under varmblodiga hästar på sidan du länkat så står Islandshästen som exempel på en sådan. Funderar bara lite över det, har alltid trott att de var kallblod.

Ja, fast är a l l a Islandshästar kallblod? I artikeln står det:
"Skillnaden mellan varmblodiga och kallblodiga hästar har med temperament och typ att göra"

Plocka atribut från artikeln du länkar till (tack förresten, den var jättebra!):

Kallblodig: grov kroppsbyggnad, lugna, tjockt tagel, kraftigt skyddshår runt hovarna.

Varmblodig: ädlare kroppsbyggnad, livligare temprament.

Är det bara jag som har träffat Islandshästar som sorterar in under båda kategorierna beroende på individ ....?

Vad gäller jämförelsen med fjordingar så är ju det en ganska homogen grupp om man jämför med Islandshästen.

Senast ändrad:

har tjockt tagel i man, pannlugg och svans.

Kallblod har även kraftigt skyddshår runt hovarna

Går man enbart på temperamentet så borde ingen ras sorteras, det finns gott om temperament i många nordsvenskar, för att inte tala om ardenner. Här bör man huka sig när det sker, sist jag såg en temperamentsfull ardenner kostade en stalldörr.

Så tittar vi lite på nordsvenska hästen, här finns det många hästar som inte ens ser ut som den klassiska nordsvenska hästen. Det är den som numera används i trav, här har man medvetet avlat på en mer ädlare linje men likafullt är rasen kallblodig.

Liknande trådar

Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
620
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka