Kall naken?

H

HallonDoft

Hej alla!
Jag har en liten fundering kring täcke. Min varmblodsvalack har gått med täcke hela vintern, nu när det är plusgrader har jag bytt till fodrat regntäcke men nu till frågan....
Tror ni han skulle frysa av att gå "naken" ett par timmar på dagen? Idag var jag sugen på att släppa ut honom utan efter det att vi varit ute på promenad (han var inte svettig eller liknande efteråt), för att sedan ta på honom då han kom in för natten och står stilla inne.
(Vi har stalldörren öppen på nätterna då ena pållan lätt får hosta)

Sv: Kall naken?

Är hästen rakad? Blåser det? regnar det? Skiner solen? Har hästen tjock päls?

Vid solsken kan tom jag låta min rakade häst gå naken. Men bara ca 1 timme, dvs under tiden jag är i stallet.

Nix han är inte rakad men har inte såå tjock päls på kroppen då han som sagt varit täckad hela vintern.
Idag hade vi 2-3 plusgrader, vindstilla, lite mulet visserligen men jag tyckte det var skönt ute...
Är det tråkigt väder med regn och rusk åker täcket på! :)

Då tycker jag absolut att hästen ska gå utan täcke istället för ett ofodrat regn. Ett ofodrat förstör pälsens funktion och värmer heller ingenting. Hästen kommer garanterat inte frysa såvida det inte är en riktig fryslort.

Ska pröva kortare stunder får vi se vad han säger! Mest känns det som pälsen/huden behöver få lite luft efter denna vinter! :)
Regntäcket är fleecefodrat...
Vet inte hur lätt han fryser faktiskt! Inte haft honom så länge! :)

Har du bara täckat med fleece fodrat regntäcke så lär han knappast frysa om du låter honom gå naken nån timme om dagen;)

Min arab fryslort har gått med dubbla täcken hela vintern o i lördags när det var gott väder åkte täckena av under dagen, fick dock på sig ett täcke till natten (går på lösdrift). Idag snöar det o då får hon ha sitt täcke på, men det ligger på 0an så hon får nöja sig med ett täcke

Är hästen rakad? Blåser det? regnar det? Skiner solen? Har hästen tjock päls?

Vid solsken kan tom jag låta min rakade häst gå naken. Men bara ca 1 timme, dvs under tiden jag är i stallet.

För ihällenda rein eller snö kan det vara bra att täcka.
Känn in i päldes, är han torr då är det igen problem.
Han för inte vara blott in i skinnet.
Az

Min häst (normalhull, ingen vinterpäls) har haft 300gram-täcke på sig hela vintern med ett tjockt innetäcke om nätterna. Nu när plusgraderna kommit: ute verkar det funka bra med tjockt fleece+100gram men han klarar inte att stå utan täcke i stallet om det är +2. (ett ulltäcke är precis lagom för honom)

(konvalensent i vintras, därav det tjocka täcket, han fick bara äta gröt=ingen energi till att hålla hull & värme)

Tack för alla svar! Idag är det inte att tänka på att släppa ut utan täcket iaf! Snöar och är tråkigt väder! Får hoppas våren kommer tillbaka snart igen! :)

Idag är det ju hemskt! Snöar och blåser. Nu är min pålle inne och käkar efter ridturen (hann i snö-uppehållet tack och lov!) och sen får jag lägga på en annan blandning av täcke eftersom det han haft på förmiddagen riskerar att bli genomblött. Idiotväder!

Fast det sägs att det ska bli soligare imorgon, vi får hålla tummarna.

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft funderingar om att klippa min ponnys päls, dels är den super lång och tjock och för att det verkar vara för varmt för honom...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: Wera
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: stjarnfrugt
·
Hästvård Imorse vid utsläpp var hon svettig (hade stått inne på stall över natten som vanligt) Hon hade halm på ryggen, så hon har rullat sig...
Svar
16
· Visningar
1 939
Senast: Skogstroll
·
Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025