Kalium, farligt i höga doser?

Cowgirls

Trådstartare
Har funderingar över om en hög kaliumhalt i grovfodret kan ha några inverkningar på hästarna.
Tänker på Ca/P kvoten som måste vara i "balans", finns det något som måste vara i balans med kalium för att hästarna ska må bra?

Våra hästar äter hösilage vilket tydligen ska innehålla betydligt mer kalium än vad hö brukar göra. Vad gör kalium för kroppen och kan det vara skadligt med för hög kaliumhalt i fodret?

Någon som vet?

Sv: Kalium, farligt i höga doser?

Kalium samarbetar med natrium i hästen syra/bas och vätskebalans. Kaliumbrist är ovanligt då grovfodret oftast innehåller tillräckligt, högpresterande pålle som får lite grovfoder, mycket kraftfoder och inte tillräckligt med mineraler kan drabbas av brist. Diarre och njurproblem kan leda till kaliumbrist och bristen i sig kan ge minskad matlust, viktminskning, diarre, slöhet och även leda till döden. Överskott av kalium kissas ut och därför är överskott ovanligt. Om hästen äter ca 1,5 kg ts per 100 kg/kroppsvikt så anses kaliumbehovet vara täckt.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar