Kalciumöverskott från grovfoder

sthu

Trådstartare
Analysen visar på ett Ca-innehåll på 10,1 g/kg foder.

Hästarna har fri tillgång, räknar att de äter ca 13 kg/dag (baserat på hur fort en bal går åt, inte individuella matvanor och storlek). Det blir helt galet mycket Ca per dag!

Vad gör jag? Att ta bort fri tillgång eller byta foder är tyvärr inget alternativ i dagsläget.
Försöka balansera upp med tillskott? Ger bara extra salt och selen nu.

Enligt analys
P 1,7 g/kg
Mg 1,8 g/kg
 
Götapetter vad mycket kalcium! Ska du ner i rekommenderade kvoter går det åt, om jag räknat rätt, 50 g fosfor och 15 g magnesium om dan. Vet att det finns de som anser att man inte behöver vara så noga med kvoterna så länge behoven är täckta men hur långt man vågar sträcka sig törs jag inte säga nåt om.


P.S. Du råkar inte ha sett snett och läst kaliumvärdet i stället? D:S:
 
Ja jag kommer behöva en sjuhelvetes massa tillskott om det ska bli bra..

Mg har jag två burkar. Finns det "rent" P? Vill ju verkligen inte ha in ännu mer Ca..

Jag behöver inte oroa mej att det är flera gånger över behovet?

Hoppades att jag läst fel, men icke.. Kanske analysföretaget skrivit fel.
 
Som jag fattat det så är det ingen fara att ge långt över behoven men som sagt då är kvoterna inom rekommendationerna. Finns ren fosfor som heter fosforbalans. Hittade ett gammalt inlägg från spaderÄss som kanske kan vara till nytta;

"Höga halter kalcium i foderstaten minskar upptaget av fosfor, så har du en hög Ca:P-kvot och endast ger din häst den rekommenderade minimimängden av fosfor så kommer hästen sannolikt att få i sig mindre fosfor än behovet. På lång sikt kan detta leda till fosforbrist vilket bl.a. har en negativ inverkan på benstommen.

Mineralbehovet för din häst är ca. 35 g kalcium/dag och 21 g fosfor/dag. Ger du 15 kg av ditt hösilage ger detta 54 g kalcium och 21 g fosfor, dvs. du ligger på den absoluta minimimängden av fosfor. När det gäller mineraler ska man i princip alltid ligga en bra bit över minimimängderna för att undvika att mineralbrist uppkommer.

Du behöver därför tillföra mer fosfor i foderstaten. Du bör åtminstone ligga ca. 25% över angivna minimimängder, dvs. du bör ge minst ca. 5-6 g extra fosfor.

Du kan ge vetekli eller mononatriumfosfat. Ger du vetekli kan du använda följande värden:

ME = 8,8 MJ/kg foder
SmRp = 115 g/kg foder
Ca = 1,4 g/kg foder
P = 10,4 g/kg foder
Mg = 4,4 g/kg foder

Ett halvt kg (500 g) vetekli ger 5,2 g fosfor och dessutom 58 g extra smältbart protein vilket kan vara bra även om din SmRp:ME-kvot ligger på ca. 6.

Dessutom binder fytat som finns i vetekli en del kalcium. Du kan räkna med att 500 g vetekli binder ca. 2,4 g kalcium.

Ger du 15 kg hösilage och 500 g vetekli blir Ca:P-kvoten 52,3:26,2 = 2,0 vilket är acceptabelt."

http://www.bukefalos.com/threads/kalciumoverskott.1138566/#post-14991756
 
Hade helt klart ringt analysföretaget o frågat, det är väl superhögt? Typ fått in en nolla av misstag?
Fosfor är väl dessutom både dyrt och lite.svårt att få fram väl?
 
Ja, jag tror nästan det är en nolla fel. Ska maila och fråga. Skickade till USA.

Det blir dyrt att lägga på så mycket P och Mg till två hästar..
Ger ca 50 g bokashi ("behandlad" vetekli), skulle kanske kunna öka till 100 g.
Men först, dubbelkoll med företaget! Hoppas de skrivit fel!
 
Menar ni att 10,1 gram Ca per kg foder är så extremt ovanligt?
Jag har 7,2 gram i mitt. Brukar alltid ha högt häromkring oavsett leverantör.

Har jag missuppfattat något? (har migrän baksmälla så mycket möjligt!)
 
Fast nu när jag tänker efter lite är det inte konstigt att det är högt.
Det är slaget bara en liten bit från ett aktivt kalkbruk. Väldigt kalkrik mark med andra ord.
 
Jo men visst är det högt, men inte i närheten av att jag skulle tänka att det var en nolla/decimal fel. Högt men inom det normala tycker jag. Även om det ställer till problem in foderstatsberäkningen! *vet*
 
Hur det än är med saker och ting är hästarna piggare än på länge. Flyttade hit och bytte foder för två månader sen. Det är lika lerigt här som i resten av länet ;)
Pälsen är blankare, man och svans växer som aldrig förr, mer energi (men otroligt nog inte gått upp i vikt!) och ork, bättre hud. Den ena hade fått rasp, men det har läkt ut trots att jag inte behandlat på annat sätt än vanlig rykt. Underbart! Det enda jag ändrat är just grovfoder och stall. De har visserligen fri tillgång nu, det hade de inte innan (den ena extremt lättfödd).

Jag är glad, djuren är glada :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp