kala små fläckar på huvudet ... av svett??

LitenIsa

Trådstartare
Har visserligen ingen travhäst men fick rådet att ställa min fråga här inne på travforumet då jag hört att detta problem oftare uppstår på travhästar som körs mycket.

Min häst får som små (ca ½cm i diameter) kala fläckar, eller smutsfläckar i ansiktet nu på sommaren när han rids mycket. Jag fick höra att det berodde på att han svettades och det bildades bakterier och att det var vanligt bland travhästar om de inte tvättades av på huvudet efter träning. (Snälla halshugg mig inte om jag har fel)

Någon som hört talas om det och vet något tips förutom vatten för att det inte ska bildas mer? Han är inte sjuk på något sätt, ingen feber, inte ont och det är INTE ringorm.

/Isa

Tvätta med bara vatten har jag gjort nu ett tag. Men det är väl bara att fortsätta att tvätta då. Finns inget medel eller så man kan smörja på? Eller ska jag tvätta med tvål utav något slag också? Eller helt enklet fortsätta med bara vatten?

Känns iallafall bra att de växer ut igen så han inte blir helt flint :D

Bara vatten och var noga med att torka torr huvudet med en handuk efter tvätten- då brukar det inte bli några kala fläckar.. :)

okej, tack så mycket.

Bara en liten fråga till. Du hade alltså hört talas om detta innan? För på forumet hästvård blev de tokiga och ville att jag GENAST skulle tillkalla veterinär.

De som slarvar med att tvätta hästens huvud när den arbetat råkar ofta ut för detta... även unghästar på bete har jag sett detta på, ofta så har de spungit mycket :)

Alldeles tokiga..
Tack för den.. Vi menade bara at tom det inte läkte spontant efter tvätt med vatten (efter ridning) i ett par veckors tid var det kanske dags att RINGA och rådfråga veterinär. Man kan ev. ta ett hudskrapprov för att se att det inte var någon sorts svampbakterier som man kunde ta kål på med lämplig salva.
Och det var DU som blev tokig på att jag inte hört det förut och därför FÖRESLOG att du skulle RINGA och fråga veterinären.

/Catrine som idag gör ett gästspel på travforumet

Orkar inte bry mig, vem som helst kan ju läsa dina inlägg på "hästvård" och se att det inte stämmer. ;)

Men varför så feg?

Sen var det lite onödigt från min sida att skriva att ni blev tokiga, även om jag menade det med ett leénde på läpparna, glömde bort att röstläge inte hörs på nätet. ;)

Ha en trevlig dag allihopa och hoppas ni har lika fint solväder som jag har. :d

FEG!JAG! :confused:
Jaja alla får väl ha sin åsikt men att bli kallad feg är väl att ta i.
Möjligen kan jag väl gå med på att jag vid vissa tillfällen är lite "nojjig" och hellre frågar en person som ska kunna sådana saker (i detta fall en veterinär) en gång för mycket än en gång för lite.

Ha en bra dag du med och lova att rapportera när du löst problemet så jag kan skriva DET nästa gång och slippa reta upp personer i samma situation som du.

Sen tycker jag det verkar som om vissa har lättare att få svettbrända fläckar. Det är så jäkla fult och jag tvättar och gnuggar samtidigt med handen så vattnet verkligen ska tränga in...... men på vissa är det lögn i helvette.

Man kan prova att smörja vått huvud med lite matolja. Då blir det mjukt. Och som sagt vara noga med handduken.
hälsningar gulan fd.gulla

Liknande trådar

Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 147
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 538
Senast: skuggi
·
B
Hästvård Min kompishäst häst har börjat fått kala fläckar i ansiktet, huvudet. Det är rosa hud som är framme, och mycket runt ögonen. Där hon har...
Svar
3
· Visningar
1 473
Senast: asdfgh
·
P
Hästvård Jag har haft en tråd om ansiktet förut, men nu är de tillbaka. Men det har expanderat. Nu har hon små kala fläckar, det der precis ut...
Svar
9
· Visningar
3 917
Senast: simpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama