Kala fläckar i pälsen

Z

Zamantha

Jag har upptäckt det på min shettis! Det började på halsen/nacken på sidan, sen stannade det upp ett tag (alltså det spred sig inte så farligt). Sen efter ett tag har han blivit lite kal mellan ganascherna också på undersidan av huvudet :eek: . Ibland tycker jag att jag kan se små svarta ägg eller vad det nu är :crazy: . Vad kan detta vara? Löss? Inga andra hästar i den hagen har symptomen. Är det någon annan ohyra? Finns det något som jag kan göra mot detta utan att ta ut veterinären?

Tacksam för alla svar och förslag!
//Z :banana:

Sv: Kala fläckar i pälsen

Låter som pälsätare. Jag har det på mitt sto för tillfället. Hon är den enda i hagen som har det. Behandlingen jag fått tips om är att hälla på Switch pour on. Om det inte hjälper så ska man använda Frontline, medel mot fästingar till hund och katt. Det finns dock för häst men då krävs att vet skriver ut för än finns det tydligen bara på vissa ställen.

Jag har behandlat med Switch nu men tycker inte riktigt att det försvunnit än. Får se om jag tar Frontline också.

Ett annat tips som kan hjälpa till är att klippa en lusrand, dvs raka under manen längs med mankammen på bägge sidor. Det gör att odjuren inte trivs lika bra. Det tar dock inte bort problemet när du redan fått det men är en del av lösningen.

Lycka till!

ok, switch kan jag ju börja med att prova iaf! det har jag hemma.... ska testa!
tack för tipset!
//Z

Jag skulle inte våga pröva mig fram med olika preparat utan att rådfråga veterinär!!!
Dessutom kan det vara något annat än pälsätare, ex ringorm, och då är det inte alls säkert att ovan nämda preperat hjälper...

Till trådskrivaren: Prata med en veterinär, på telefon, så får du höa vad dom tycker i alla fall.
På många vertinärstationer är det billigare om du åker dit med hästen, än om dom åker till dig. Ett tips bara... Men det är ju inte säkert att din station tar emot hästar på kliniken....

Häls. Embla

Jag hade den symtomen då jag fick upp min shettis från skåne hit upp till norrland. Hjälp, var det löss han hade? Men jag kunde inte se några ägg. Ringde till hon som har stuteriet som han kom från.

Hon tipsade mig om ett preparat som i dagsläget bara "får" anvädas på jaktiller, jag har haft det preparatet förut på höns då de haft löss. Iaf så köpte jag detta och det är ett pulver som man lägger i en rand från huvudet över ryggen till svansroten. Se bara till att det inte kommer i ögonen på hästen. Det är en röd cylinderformad burk ganska lång som heter Etotal. Det är absolut inte farligt att använda det på hästen. Men det visade sig att han hade inte löss utan det var nämligen så att han hade gått på lösdrift och hade tjock vinter päls och då han blev uppstallad på kvällar och nätterna så blev det varmt för killen och det var därför han kliade sig, slutade då han hade tappat vinterpälsen och har aldrig uppvisat detta igen.

Men hon som hade detta stuteri, använde detta på sina hästar hösten och våren, löss uppkommer då det är väldigt fuktigt, och det är det i skåne under vintrarna. Och vi har ju haft en väldigt fuktig höst och vinter....

Det "gamla" Etotal som användes mot loppor och löss får inte användas längre.

Etotal mot loppor på iller innehåller en annan verksam substans och är inte direkt något oskyldigt preparat, det är bl a mycket giftigt för vattenlevande organismer och bryts inte ner snabbt. Info om hur det ska hanteras:

http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/produktinfo/varuinfo/etotal/etotal.pdf

(läs i alla fall avsnitt 12 och 16 innan ni använder medlet!)

Det du beskriver är klassiska tecken på pälsätare, vilket är tyvärr så vanligt hos just pälsade hästar och bla shettis samt islänning. (Kossor kan ha det också och säkert andra raser med)

Hur du skall behandla har du ju fått bra tips om, och det försvinner i takt med att pälsen ramlar. Vad du kan ha i åtanke till nästa säsong är lusranden som du också fick tips om, nu är det tyvärr för sent att göra den med bra resultat. Alla hästar behöver inte bli drabbade, och de hästar som haft pälsätare tidigare verkar också var dem som får tillbaka detta år efter år.

Jag har islänningar, men just mina brukar inte ha detta problem då det som oftast är klippta på åtminstone hals och bog, pälsätare trivs med fördel under manen och det är där som man oftast noterar de första symtomen samt ganascherna.

det är bl a mycket giftigt för vattenlevande organismer och bryts inte ner snabbt.

Det är tyvärr så med de flesta preparat ex. Switch, frontline m.fl. Använde på nittiotalet "gamla" ETOTAL till fåren. Det var kanon till hästar också vilket det nya inte är :( Det är som sagt ett helt annat verksamt ämne i det nya (Cypermetrin) och i det gamla någonting som började på (M) (teflonminne)

Har nu beställt Derrisic som rekommenderas av Vet. (i Danmark), som också är pulver och farligt för vattenlevande organismer men ska vara effektivt mot löss. Hästarna ska få det i vinterhagen och kommer att gå där till ungefär slutet av maj. Det är bara i sommarhagarna det går vattendrag igenom.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Glömde:

Det verksamma ämnet i Derrisic® är Rotenon vilket bl.a. användes till att få bort oönskad rovfisk i våra fiskevatten. Det är ett preparat som inte är godkänt att säljas i Sverige. Att det användes till vattenvårdande berodde nog till stor del på att det bryts ner fort när det kommer ut i naturen. Rotenon utvinnes av Derrisroten (Derris elliptica).

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Nja det räcker inte enbart, däremot att pudra på den Etotal som finns nu och sen svampa in såpavatten skulle kunna bidra. Dock skulle jag nog avmaska, använda switch samt lokalt såpavatten.

Boj skrev:
Nja det räcker inte enbart, däremot att pudra på den Etotal som finns nu och sen svampa in såpavatten skulle kunna bidra. Dock skulle jag nog avmaska, använda switch samt lokalt såpavatten.
Min pålle har fått diagnosen pälsätare och vet. rekommenderade Etotal (den som finns idag på Granngården).

Bör jag avmaska också? (avmaskade med Pyranthel i början av nov)

Såpa??

Min vet rådde mig att tvätta noggrant med dermocan och sen hälla på switch en gång i veckan tills dess att jag inte hittade några nya (och sen en eller två veckor till pga äggens cykel). Dvs först dermocan och sen switch när pälsen är torr.

Plockade hem min gamla islandstant från lösdriften eftersom hon föll ur och nu kliar hon sig som attan, symptomen liknar dem som ni beskriver här :cry: .
etotal och lusrand, räcker det? Hur behandlar jag stallet och övriga hästar?
Jag har kortklippta tävlingstravare i stallet som jag ogärna behandlar med nått pga dopingrädsla. Är det dopingklas på medlet?

Päls löss/ätare är märkligt nog inte så smittsamt, och de vill ju gärna ha långa goa pälsar att bo och tugga på. Som det verkar är det endast några få som blir drabbade, mina hästar har aldrig fått/haft pälsätare trots att vi faktiskt haft flera stycken varje år som har detta. Dessutom verkar det tyvärr vara så att när de en gång har fått detta, vill det gärna återvända år efter år och det är bara vissa som drabbas. Vad som gör vissa hästar så mycket mer goa än andra, vet jag faktiskt inte.

Jag har hjälpt till att behandla en drabbad häst, där användes switch samt avmaskning och klippning av halsen. Hästen blev ganska omgående mycket bättre, denna pålle har sen blivit klippt över halsen på hösten och hittills klarat sig från flera angrepp.

Får du tag på Etotal skulle jag köra det, fukta upp angripna områden och på med etotal vill man vara riktigt elak så avmaskar man också och klipper bort områdena så att det inte finns något mer att bo och tugga på.:devil:

Det är bara min pålle i stallet som blivit angripen av pälsätare. Jag har ju behandlat med Etotal och tyckte då att det blev bättre efter en stund..Dvs det blev inga nya fläckar, och det började växa ut hår på de kala..

Men sen har det gått en stund, och nu inbillar jag mig att det kommit nya kala fläckar, eller fläckar med kortare päls.

Jag skall raka honom (varit planerat sedan höstas) men frågan är om jag skall göra det så snart som möjligt eller om jag skall vänta 2 veckor som jag tänkt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett tvåårigt islandssto som stått hos mig i ca en månad. För 2-3 veckor sedan upptäckte jag en kal fläck på ena...
Svar
11
· Visningar
1 919
Senast: Coolfrees
·
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 534
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 659
Senast: Efwa
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 415
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama