Kaffetråden!

Sezziyanen

Trådstartare
Inte sett att det finns en sån här. Men jag är lite av en nybliven kaffenörd, och undrar om det finns fler här?

Just nu brygger jag mest med min Aeropress och V60, har även en siphon som jag ska börja experimentera mer med igen nu när jag börjat lära mig än mer.. älskar metoden men det kräver lite mer arrangemang liksom. Senaste kaffet i kvarnen är en ljusrost från El Salvador, fantastisk arom som gör mig glad varje gång jag maler.

Nån mer som hamnat in i specialkaffeträsket? Det är bara en nedräkning på 3..2...1.. känner jag till att jag "måste motivera" en investering i nån slags espressomaskin.. ska rationalisera/hitta pengarna bara :angel:
 
Kul! Jag har nästan helt avvecklat vardagskaffedrickandet i syfte att hålla nere blodtrycket men kan fortfarande njuta av en krämig espresso ibland. Första gången jag upptäckte hur häftigt riktigt bra kaffe kan vara, var för tio-tolv år sedan när en uppdragsgivare hade anlitat da Matteo för att tillhandahålla kaffe under ett stort event som jag jobbade med. Det var en ögonöppnare. Sedan fastnade jag i deras sortiment... :d Har även botaniserat bland andra mindre rosterier, t ex Slöinge kafferosteri. Men när priset passerar 400 kr/kg tycker jag det känns litet svettigt.

Ett kommande långtidsprojekt är att rosta egna bönor. Egenodlade alltså. :D
 
Kul! Jag har nästan helt avvecklat vardagskaffedrickandet i syfte att hålla nere blodtrycket men kan fortfarande njuta av en krämig espresso ibland. Första gången jag upptäckte hur häftigt riktigt bra kaffe kan vara, var för tio-tolv år sedan när en uppdragsgivare hade anlitat da Matteo för att tillhandahålla kaffe under ett stort event som jag jobbade med. Det var en ögonöppnare. Sedan fastnade jag i deras sortiment... :d Har även botaniserat bland andra mindre rosterier, t ex Slöinge kafferosteri. Men när priset passerar 400 kr/kg tycker jag det känns litet svettigt.

Ett kommande långtidsprojekt är att rosta egna bönor. Egenodlade alltså. :D

Kul!!

Visst är det spännande när man märker det! Jag trodde fina kaffen var de som var lite dyrare på ICA fram till i år. Verkligen spännande för nån som jag som älskar att nörda ner sig. Slöinge verkar absolut bra. Och ja.. superbilligt blir det ju inte, men jag tänker att det är mer värt för mig att dricka en riktigt god kopp än fyra mediokra eller taskiga. Har gillat kaffe länge, men aldrig haft ett behov av att dricka mycket av det. Och det finns ju lite extrapriser då och då :P

Ja, espresso har jag älskat länge på bra caféer, men varit avskräckt av investeringen det krävs för det hemmavid. Men jag kommer falla in i det träsket snart nog..
 
Jag är väldigt förtjust i min Chemex. Men vet inte om det räknas till att vara kaffenörd. 😁

Det är ju helt klart ett stort steg i den riktningen. Fruktansvärt vackert i hemmet, och det är ju manuell bryggning som ändå får klassas i nördkategorin tycker jag ;) Nu gäller det bara att du köper en kvarn och enbart finkaffe på hela bönor... :D
 
Det är ju helt klart ett stort steg i den riktningen. Fruktansvärt vackert i hemmet, och det är ju manuell bryggning som ändå får klassas i nördkategorin tycker jag ;) Nu gäller det bara att du köper en kvarn och enbart finkaffe på hela bönor... :D
Har låtit dom jag beställer ifrån mala mina bönor. 😁 Men funderar på att skaffa en fin vattenkanna och kvarn.
 
Har låtit dom jag beställer ifrån mala mina bönor. 😁 Men funderar på att skaffa en fin vattenkanna och kvarn.

Inget fel i det heller, jag har bara blivit helt såld på tjusningen med att stå och mala hemma. Bara doften i sig gör det värt för mig :P Och ritualen med handkvarn, känns som jag uppskattar kaffet ännu mer när det väl är klart. Allt eftersom man nördar ner sig mer också så är det roligt att kunna variera malningsgrad märker jag!

Vattenkanna var min andra investering också! Kanske även för att min vattenkokare var ful och lastgammal ändå...

Vad brukar du gilla för kaffe?
 
Älskar min Hario V60 Buono Kittel och filterhållare :love:
Har dock inte nördat ner mig i kaffesorter men har en Kaffejulkalender med olika sorter varje dag för att försöka hitta min ”stil” av kaffe.
Är absolut öppen för att köpa specialkaffe och lite lyxigare varianter.
Jag gillar när kaffet är ganska syrligt och fruktigt/bärigt.
 
Älskar min Hario V60 Buono Kittel och filterhållare :love:
Har dock inte nördat ner mig i kaffesorter men har en Kaffejulkalender med olika sorter varje dag för att försöka hitta min ”stil” av kaffe.
Är absolut öppen för att köpa specialkaffe och lite lyxigare varianter.
Jag gillar när kaffet är ganska syrligt och fruktigt/bärigt.

Har samma Buono + V60 ! :heart

Har insett att jag definitivt föredrar ljus-mellanrostade kaffen nu. Har druckit mycket Etiopiska och Kenyanska på sistone, och nån från El Salvador. Verkligen spännande. Kanske varit ännu mer spännande i min Aeropress dock, i starkare brygd!

Nått jag kan tipsa dig om är att Drop Coffee Roasters har haft en av sina på Lidl i år (vet inte hur det är nu), men det är en sån här:
https://www.dropcoffee.com/collections/beans/products/uraga-natural-ethiopia

För extra bra pris! Den har en väldigt annorlunda arom/smak tycker jag. Det är nått speciellt med bärtorkade kaffen (för att bli extra nördig) har jag börjat inse..

Finns väl klipp på tv4play.se...

Ska se om jag kan hitta...
 
Har samma Buono + V60 ! :heart

Har insett att jag definitivt föredrar ljus-mellanrostade kaffen nu. Har druckit mycket Etiopiska och Kenyanska på sistone, och nån från El Salvador. Verkligen spännande. Kanske varit ännu mer spännande i min Aeropress dock, i starkare brygd!

Nått jag kan tipsa dig om är att Drop Coffee Roasters har haft en av sina på Lidl i år (vet inte hur det är nu), men det är en sån här:
https://www.dropcoffee.com/collections/beans/products/uraga-natural-ethiopia

För extra bra pris! Den har en väldigt annorlunda arom/smak tycker jag. Det är nått speciellt med bärtorkade kaffen (för att bli extra nördig) har jag börjat inse..



Ska se om jag kan hitta...
Älskar just Buono, den är så himla tjusig och kokar även tevatten i den :love:
Kaffet du tipsade om lät precis som min grej, det måste jag försöka få tag i. Ska kolla Lidl med om det finns kvar.
Jag föredrar för övrigt också ljus- eller mellanrostat kaffe.
 
Inget fel i det heller, jag har bara blivit helt såld på tjusningen med att stå och mala hemma. Bara doften i sig gör det värt för mig :P Och ritualen med handkvarn, känns som jag uppskattar kaffet ännu mer när det väl är klart. Allt eftersom man nördar ner sig mer också så är det roligt att kunna variera malningsgrad märker jag!

Vattenkanna var min andra investering också! Kanske även för att min vattenkokare var ful och lastgammal ändå...

Vad brukar du gilla för kaffe?
Vattenkanna? Vad då vattenkanna? Istället för vattenkokare, hur menar du? :confused: :)
 
Har samma Buono + V60 ! :heart

Har insett att jag definitivt föredrar ljus-mellanrostade kaffen nu. Har druckit mycket Etiopiska och Kenyanska på sistone, och nån från El Salvador. Verkligen spännande. Kanske varit ännu mer spännande i min Aeropress dock, i starkare brygd!

Nått jag kan tipsa dig om är att Drop Coffee Roasters har haft en av sina på Lidl i år (vet inte hur det är nu), men det är en sån här:
https://www.dropcoffee.com/collections/beans/products/uraga-natural-ethiopia

För extra bra pris! Den har en väldigt annorlunda arom/smak tycker jag. Det är nått speciellt med bärtorkade kaffen (för att bli extra nördig) har jag börjat inse..



Ska se om jag kan hitta...
Älskar just Buono, den är så himla tjusig och kokar även tevatten i den :love:
Kaffet du tipsade om lät precis som min grej, det måste jag försöka få tag i. Ska kolla Lidl med om det finns kvar.
Jag föredrar för övrigt också ljus- eller mellanrostat kaffe.

Men åh nu såg jag ju att det är just kaffe från Drop Coffee som ett av mina favoritfik i närheten av där jag bor säljer. Jag älskar ju kaffet där så ska kika förbi någon dag då jag vet att de även säljer malet kaffe och kaffebönor. Hellre stötta ett litet privat företag/kafé än Lidl faktiskt! 😊
 
Älskar just Buono, den är så himla tjusig och kokar även tevatten i den :love:
Kaffet du tipsade om lät precis som min grej, det måste jag försöka få tag i. Ska kolla Lidl med om det finns kvar.
Jag föredrar för övrigt också ljus- eller mellanrostat kaffe.
Haha jag också, kokar vatten till allt i den nu. Går ju ändå bra jäkla fort på induktion!

Men åh nu såg jag ju att det är just kaffe från Drop Coffee som ett av mina favoritfik i närheten av där jag bor säljer. Jag älskar ju kaffet där så ska kika förbi någon dag då jag vet att de även säljer malet kaffe och kaffebönor. Hellre stötta ett litet privat företag/kafé än Lidl faktiskt! 😊

Vad kul! Ja, de verkar verkligen hålla kvalitet på vad de gör.

Ja, absolut, köp hemskt gärna från dem direkt, det är förstås jättebra. :) Just i detta fall kanske jag inte tycker så illa om Lidl dock, se varför de säljer just dessa där nu, här:

Kan även rekommendera att testa kaffen från Kafferäven Per Nordby och Johan&Nyström. Har försökt testa runt och experimentera, finns många fina!
 
Vad kul! Ja, de verkar verkligen hålla kvalitet på vad de gör.

Ja, absolut, köp hemskt gärna från dem direkt, det är förstås jättebra. :) Just i detta fall kanske jag inte tycker så illa om Lidl dock, se varför de säljer just dessa där nu, här:
"...Quickly we understood that we needed to look into selling the coffee in other channels than cafés and restaurants.
A couple of weeks later, @lidlsve invited small Swedish food distributors to a call, where they wanted to help Swedish producers with our decreased sales, due to the Corona pandemic, giving us the opportunity to sell our products in their stores. Drop Coffee is one of the about 40 suppliers that been carefully selected by Lidl for this project..."


Kan även rekommendera att testa kaffen från Kafferäven Per Nordby och Johan&Nyström. Har försökt testa runt och experimentera, finns många fina!
Jag har inget principiellt emot Lidl men nu när jag kom på att kaféet säljer från Drop Coffee så kändes det bättre att gå dit och handla ändå, vill väldigt gärna stötta alla privatföretagare så mycket jag kan i dessa tider 😊
Tack för övriga tips! Johan&Nyström har jag bara köpt te ifrån tidigare, som har varit väldigt gott.
 
Jag har inget principiellt emot Lidl men nu när jag kom på att kaféet säljer från Drop Coffee så kändes det bättre att gå dit och handla ändå, vill väldigt gärna stötta alla privatföretagare så mycket jag kan i dessa tider 😊
Tack för övriga tips! Johan&Nyström har jag bara köpt te ifrån tidigare, som har varit väldigt gott.

Förstår verkligen. Och det är ju super när du har så nära till det. Jag är sån som faktiskt gillar deras presentation med förpackningarna också, rent estetiskt, hah! De kan ju garanterat mala det som du vill ha det... men snart nog kanske du köper en kvarn du med ;)

Jag har inte riktigt hamnat in i att köpa mer speciellt te än själv, även om jag köpt på lösvikt lite finare i presenter förut.. Har en present att ge bort snart, så ska ta och kika på deras där då!:)
 
Jag har en vattenkanna jag kan koka vatten i på min induktionsspis, samt använda för pourover-bryggning (V60 i mitt fall just nu!). En Hario Buono-kanna :)
Tack!! Då fattar jag. Hittade bild på den och den är jättesnygg! Det känns som om jag också kanske ska nörda ner mig lite.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp