Kaffebryggare

TantAgda

Trådstartare
Vart tvungen att köpa ny kaffebryggare med kort varsel då den gamla gick sönder. Valet föll på en Wilfa då den hade ett par saker jag jag prioriterade när jag valde och betalade ändå ett par tusen för den. Men, vi är missnöjda, ffa med att den inte håller kaffet varmt.
Valde metallkannan, och inte glaskannan, pga att den skulle hålla kaffet varmt längre och att det fanns med serveringslock för extra varmhållning. Men den suger. Eller kanske varmhållningen öht. Plattan blir ju knappt varm. Kom det en droppe på gamla bryggaren fräste det som tusan men den här är knappt ljummen, jag har känt efter. Det går heller inte sätta igång den igen för extra lång varmhållning när den väl stängt av sig, eller så är det bara att plattan är så kass så det blir ingen skillnad.
Kaffet är förstås varmt när det är nybryggt men inte särskilt länge efteråt.

Någon som delar mina erfarenheter eller som tror att det kan vara fel på vår bryggare? Eller får jag bara inse att jag lagt onödiga tusenlappar på en kass bryggare och betalat massa pengar för ett märke 😏

Ett tips. Brygg i kaffebryggare och häll sedan på termos. Vi har gjort så i många år och det funkar fin-fint :) !

Så kan man absolut göra- men det är inte rätt! 😉
Nämen skämtåsido, känns lite onödigt i mitt fall att brygga kaffet ner i en termos för att hälla över i en annan termos direkt..
och heller inte riktigt svar på min fråga. Alls faktiskt.

Vi har termosbryggare sedan många år. Den håller värmen ett par timmar och stänger av sig själv.

Tusentals låter så mycket mer än ett par tusen som det gäller i mitt fall 🤔
Men man kan ju tycka att den borde göra jobbet bra för dessa pengar när en för 500kr uppenbarligen gör det..

Vart tvungen att köpa ny kaffebryggare med kort varsel då den gamla gick sönder. Valet föll på en Wilfa då den hade ett par saker jag jag prioriterade när jag valde och betalade ändå ett par tusen för den. Men, vi är missnöjda, ffa med att den inte håller kaffet varmt.
Valde metallkannan, och inte glaskannan, pga att den skulle hålla kaffet varmt längre och att det fanns med serveringslock för extra varmhållning. Men den suger. Eller kanske varmhållningen öht. Plattan blir ju knappt varm. Kom det en droppe på gamla bryggaren fräste det som tusan men den här är knappt ljummen, jag har känt efter. Det går heller inte sätta igång den igen för extra lång varmhållning när den väl stängt av sig, eller så är det bara att plattan är så kass så det blir ingen skillnad.

Någon som delar mina erfarenheter eller som tror att det kan vara fel på vår bryggare? Eller får jag bara inse att jag lagt onödiga tusenlappar på en kass bryggare och betalat massa pengar för ett märke 😏
Det låter som att det är fel på plattan. Jag hade reklamerat.

Det måste väl vara något galet med den tänker jag? Wilfa är ju ett kvalitetsmärke så det låter som du fått ett måndagsexemplar. Själv är jag en Moccamaster fangirl, jag och min krämvita skönhet firar 13 år ihop iår. Så den har betalat sig flera ggr om 😅 På tal om "dyra" bryggare då...

Det måste väl vara något galet med den tänker jag? Wilfa är ju ett kvalitetsmärke så det låter som du fått ett måndagsexemplar. Själv är jag en Moccamaster fangirl, jag och min krämvita skönhet firar 13 år ihop iår. Så den har betalat sig flera ggr om 😅 På tal om "dyra" bryggare då...

Desto mer jag tänker på det så, ja..

Jag laddar filterhållaren och filtret med kaffe som vanligt över en kaffekanna i glas men kokar vatten på spisen och häller sedan över. Absolut det godaste vanliga kaffet. Har aldrig gillat kaffe från en bryggare.

Vår är drygt 10 år, har fått byta ena knappen en gång. Det var superenkelt och alla delar i en moccamaster finns som reservdel vilket jag tycker är så himla bra!

Inget svar på din fråga, men köpte en liknande från Melitta i höstas, termoskanna osv, men kaffet är knappt fisljummet om jag ska ta en påtår till frukosten... Den blev utbytt till en Perkolator nyligen, den var håller åtminstone kaffet i 40 min (och man kan knäppa på den igen innan dessa 40 min för att dubblera tiden).

Sambon röstar för kokkaffe - ingen dyr kaffebryggare och godare kaffe. Jag håller inte alls med honom utan dricker i princip bara latte på typ Espresso House. :idea::angel::rofl:

Skämt åsido (sorry, kunde inte låta bli!). Jag hade provat att reklamera din bryggare - sådär ska det inte vara när den kostar ett par tusenlappar i inköp.

Reklamera.
Jag kör Moccamaster o har gjort större delen av livet, vi har både hemma o i fritidsboende, går att köpa delar om man som jag haft sönder en kanna tex
Verkligen kvalitet.

Så kan man absolut göra- men det är inte rätt! 😉
Nämen skämtåsido, känns lite onödigt i mitt fall att brygga kaffet ner i en termos för att hälla över i en annan termos direkt..
och heller inte riktigt svar på min fråga. Alls faktiskt.
Nä, det var inte svar på din fråga. Det är sant. Det var nog mer än allmän reflektion över termoskannor. Vår kaffebryggare är en ca 20 år gammal Moulinex. Den har en termoskanna, men den har aldrig hållit värmen ordentligt. Därav termosen.

Det är trevligt med saker som håller.
Jag köpte vår Moccamaster begagnad för 5-7 år sedan för en femhundring, den bara tuffar och går. Likadant med föräldrarnas maskin, den har nog lika många år på nacken som din och den fungerar lika bra nu som den var ny, trots att den används MINST två gånger per dag 😄

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka