Känslig häst, hjälp inför hösten!!!

Rea

Trådstartare
Många av er har säkert läst nin tråd om Trubbes äckel skitar i boxen, och till er som inte har det så rekomenderar jag er å det varmaste att slå en flukt på länken :D.
Mitt "problem" är nu hur jag ska göra inför installningen i höst och hur jag löser grovfoder frågan. Som alla kan räkna ut så är detta en herre med känslig tarmflora efter en ordentlig pärs i höstas-våras med inflamationer i tuntarmen och otrevligheter. I mitt stall brukars det tas in ensilage i storbal som alltid varit oanalyserat men efter mina GANSKA starka påtryckningar ska vi nu få allt vårt foder från samma fält och kan således analysera.

Min fråga är: VÅGAR jag hoppa på storbal tillsammans med de andra? Kan balen vara "fin" men ändå innehålla sporer som börjar utvecklas när den varit öppen 5-7 dagar, för att sen slå bakut i min hästs mage?
Ska man satsa på egna småbalar, hö har jag väldigt svårt att förvara iom att vi har det så fuktigt på loftet så det möglar ganska omgående.

Vilket foder är det som har bäst och jämnast kvalité?
GROVFODER då alltså, vill fodra mycket strå och lite kraft.

Alla era funderingar och tips tas emot med storsta tacksamhet :bow: :D!

//kristel, som våndas och oroas av en alien-bajs :o :rofl:
 
Skulle satsa på småbal. Vänta på analysen och se OM du behöver något kraftfoder överhuvudtaget. Kanske med lite tur att det räcker med hösilaget + ev. ett mkt. bra halm som extra fiberintag och TS för magen.

Under tiden, gå genom olika fodersidor och sorter och försök hitta ett foder med mkt. fett + fibrer i ev. i kombination med lite magstabiliserande örter.

MVH/
 
Men om ni måste ha balen öppen upp till 7 dagar innan den förbrukas - är det inte bättre om ALLA köper småbalar?
 
:DDu känner inte damerna i mitt stall märker jag.
Kan man få ensilage för 1.20 kilot så betalar man inte 2.50 för ensilage med högre/bättre värden. Det är bara jag som är "tramsig" :rofl:.
 
Min häst är också jättekänslig i magen. Hö har fungerat bäst för honom. Han blir lätt lös i magen. Viktigt för honom är långsam invänjning av allt foder. Utifrån det tycker jag att det verkar lovande att allt ert silage är taget från samma vall. Jag köper allt foder själv och har möjlighet att ta hem allt hö från samma vall så han brukar klara installningsperioden bra. Värre är somrarna och alla byten av beteshagar.
 
Jag hade inte gett av en bal öppen så pass länge. Max 3-4 dagar oavsett mage.

Så jag hade satsat på småbal om jag var du.
Jag hade nog kollat in sådana där "färdiga" hösilagebalar som har fullständing analys och är lätthanterade. Visserligen dyra men jämfört med veterinären så..
Kolla in tex hö.nu
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp