Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

R

Rosie

Det är ett glukosaminpreparat som ATG-kliniken säljer. Dom har haft någon test på gluk.preparat och där har dom kommit fram till att detta + ett par till gav sas mest för pengarna. Fick tyvärr aldrig reda på vilken dagsdos man ger och det kan jag tycka är viktigt eftersom priset var hisnande; för i kg fick man betala drygt 1,700 kr! :eek: då gäller det att att dagsdosen är rejält låg. Är det som kanske använt det eller iaf hört talas om det, kanske någon hemsida? Har gått igenom gamla trådar här på sidan men det gav inte något. Det kan ju oxå vara så att jag missuppfattade namnet.

MVH Rosie
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Då min ponny var sjuk fick han 2 mått morgon/kväll.. men den vanliga dosen är 1 mått 2ggr dagligen! Sen tror jag att de stavas Cosequin (?) :p Varför ger du det till din häst?
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Nej det är inte Cosequin. Det + Cortaflex är dom 2 andra preparaten som fick sas godkänt. Du skriver mått, hur stort, smått :confused:
Jag skall ge det för att min kuse har haft två kotledsinflammationer efter varandra.

MVH Rosie
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Ang kostnad per dos så måste du se VAD det är i varje dos med.

Jag gjorde en kostnadsjämförelse per dos på en rad preparat och konstaterade då att Cortaflex INTE är speciellt billigt/dos.

Sen orkade jag inte fortsätta med att se vad man fick per dos sas, eftersom jag fick jackpot på det preparat jag valde prova på valacken och INTE byter bort det, så själva uträkningen självdog. Jag skiter liksom i de andra nu, jag kör på det som gett otroligt bra resultat på MIN häst. Sen att det är bland de billigaste/dos på de jag jämförde är ju ingen nackdel direkt =)
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Nu har jag ju inte burken framför mig (har inte köpt den än :crazy: ) vet bara att deras test även handlade om vilket preparat som innehöll mest gluko och inte så mycket "utfyllnad".
Jag har läst dina gamla trådar Alex, så jag vet att du verkligen plöjt igenom innehållet, men det var ju det här om någon känner igen namnet, Sinequin. Antagerligen är det en taskig stavning på det. Skulle gärna vilja veta lite mer om det ifrån andra användare innan jag åker ner till stora staden och handlar det eller rättare sagt öppnar tvärdrag i plånboken!!!

MVH Rosie
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Rosie skrev:
Nu har jag ju inte burken framför mig (har inte köpt den än :crazy: ) vet bara att deras test även handlade om vilket preparat som innehöll mest gluko och inte så mycket "utfyllnad".
Jag har läst dina gamla trådar Alex, så jag vet att du verkligen plöjt igenom innehållet, men det var ju det här om någon känner igen namnet, Sinequin. Antagerligen är det en taskig stavning på det. Skulle gärna vilja veta lite mer om det ifrån andra användare innan jag åker ner till stora staden och handlar det eller rättare sagt öppnar tvärdrag i plånboken!!!

MVH Rosie

Men du, MEST glukosamin får du av ett RENT glukosaminpreparat. Det är billigast också. Vill man ha kondroitin får man kolla på de som har det med etc.

Men glukosamin går att köpa rent, så?

Och som sagt, Cosequin är det enda jag kan tänka mig men det var du ju säker (?) på att det inte var, så ingen hjälp alls där tyvärr.
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Ingen mer som har några förslag :confused:
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Vad använder du för preparat Alexandra?'

Blev tipsad om glucosamin av veterinären och köpte helt enkelt Emins för att det var billigast. Om det funkar kan jag inte svara på dock. Hästen har fått ett väldigt fint steg och verkar må bra i sina kotor men om glucosaminet hjälpt till med tillfrisknandet vet jag ju inte.
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Har också blivit erbjuden att köpta ATG-klinikens Synequin och fick även med mig en broschyr om medlet. 1 kg räcker i en månad om du ger dubbel dos första månaden som de rekommenderade och då blir det dyrt!!! Jag valde ett annat preparat till min häst dels för att Synequin inte hade angivit hur mycket glukosamin det innehöll. Om ett preparat är mer än dubblet så dyrt så bör det framgå hur mycket glukosamin det innehåller för att vara trovärdigt. Har varit i kontakt med Mälarkliniken ang. glukosaminpreparat och preparat som även innehåller kondroitinsulfat och enligt dom så finns det bara dokumentarat effekter av glukosamin men ingen forskning som visat att kondroitinsulfat skulle kunna tas upp av häst.
Glukosamin går inte att köpa i ren form eftersom det är flyktigt och måste blandas annat ämne och då blandas det med kaliumklorid KCL eller HCL.
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Rosen skrev:
Glukosamin går inte att köpa i ren form eftersom det är flyktigt och måste blandas annat ämne och då blandas det med kaliumklorid KCL eller HCL.

Jag trodde att det blandades med hydroklorid eller sulfat. Vad det nu är :D Kemi är inte inte mitt starkaste ämne.

Det heter ju glukosaminsulfat (KCI) och glukosaminhydroklorid (HCL)..

Anyway, sa dom nåt på kliniken om hur hästarna tar upp de olika "sorterna" glukosamin? Alltså KCI och HCL.
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Jag anväde det på min häst. Vet inte hur mycket det var i varje mått och hur många mått om dagen hon fick (500 kg häst) men det räckte i ungefär 2 månader tror jag. Men det funkade väldigt bra men var hutlöst dyrt.
Jag fick upplysningen om att jag antingen kunde spruta hästen vilket jag troligtvis behövda göra åtminstonne två gånger eller testa detta preparat som skulle vara lika bra. Och skulle bli billigare än att sputa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Angående dom kemiska betäckningarna så gjorde jag en förfrågan hos en firma som heter Vital Horse och som säljer glukosamin. Jag frågade om deras produkter såldes med 100 % glukosamin eftersom de annonserade att det var ett RENT glukosaminpreparat utan utblandning. Då fick jag följande svar;

Du kan inta kjöpa 100% glucosamin någonstans, da glucosamin inte är stabil
och derfor inte kan eksistere i en 100% ren form. Man stabiliserer oftast
med kaliumchlorid (KCL) eller HCL.

Glucosaminsulfat KCL i en 98% ren version (det er den vi sælger) indeholder
ca. 63% glucosamin. Den højest koncentrerede form (HCL) indeholder 85%
glucosamin.

Prisskilnaden gjör dock at det inta kan svare sig at kjöpa HCL fram for
sulfat. Stort set alle säljer derfor sulfat.

Så svaret er at vi säljar glucosaminsulfat i garanteret 98% renhet.

Jag tror att man får lika många olika svar som frågor man ställer när det gäller glukosamin och man måste bilda sig en egen uppfattning. Enligt Mälarkliniken ( Bengt) så finns det bara undersökningar på häst gjorda med glukosaminpreparat med KCL. Det finns inga vetenskapliga undersökningar som visar att kondroitinsulfat skulle ha någon effekt på häst eftersom man inte har kunnat visa på att hästar kan ta upp det ämnet i kroppen oralt. Synequin är ett preparat som innehåller HCL och kondroitinsulfat och det är det du får betala för. Om du söker på internet efter glukosaminbehandlingar på människor så finns det undersökningar som visar att HCL tas upp sämre men innehåller då en högre koncentration av glukosamin. På människor med artrit tror man att kondroitinsulfat kan ha goda effekter men till häst vet man inte ännu.
Min personliga uppfattnig om just Synequin är att ATG-veterinärerna borde kunna presentera någon innehållsdeklaration på produkten de vill sälja så kunden vet vad de får. Sedan vill jag också läsa den rapport som visar att preparat med glukosamin och kondroitinsulfat ger bättre effekt än rent glukosamin och någon sådan rapport har jag inte lyckat hitta.
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Då är alltså det bästa att använda "rent" glukosamin, istället för alla dessa blandningar.

Tycker inte det stämmer riktigt i deras svar. Jag har nästan bara hittat preparat med HCL. Är inte det lite konstigt då det både är dyrast och tas upp sämre i kroppen? Dessa HCLpreparat är ju dessutom inte så himla dyra, Bioglucomin tex. :confused:

Har du någon info om MSM oxå? Det ska ju tydligen vara bra att ta tillsammans med glukosaminet.

Det här (precis som allt annat man gräver i) har blivit en riktig djungel :eek:
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Jag är åf för ett prep som heter Flexijoint, det innehåller msm, glukosamin och kondroitin bl a.
Detta är iallafall JAG nöjd med (konstigt vore det ju annars :p )f.ö är det samma som alexandra använder..jag använder det även på mig själv och på hundarna....

Innehållsförteckning:
Askorbinsyra (C-vitamin) 50 000 mg/kg Glukosamin HCL 150 000 mg/kg
Hajbrosk 50 000 mg/kg Kobolt 25 mg/kg
Kondroitin Sulfat 150 000 mg/kg Koppar 200 mg/kg
Mangan 200 mg/kg MSM 150 000 mg/kg
Saccharomyces Cerivisae jäst 10 000 mg/kg Zink 300 mg/kg
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Hur ska man dosera flexijoint? Har en häst på 470 kg?

Såg på en sida att det kostade ca 925 kr per kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Hej! Det är ett ganska litet mått ungefär en tesked lite större kanske... det följde med i min burk...men det var något annat du hade?! Varför ringer du inte till tex vet. och frågar hur mycket som är lämpligt för din häst?
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Ge ca 20 gr/dag....jag brukar iofs ge dubbel dos i ett par veckor för att sen gå ner på normal dos
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

Tittade faktiskt på Flexijoint häromdan, men så börjar jag ju vela som vanligt. Ska jag ge rent glukos, eller nån blandning?
Men det är ingen Djävulsklo i den va? För det tycker jag känns lite onödigt :confused:

Har ju hört Alexandras lovord över den, så man blir ju intresserad :D
 
Sv: Känner någon till, med res. för stavningen, Sinequin??

maximilia skrev:
Tittade faktiskt på Flexijoint häromdan, men så börjar jag ju vela som vanligt. Ska jag ge rent glukos, eller nån blandning?
Men det är ingen Djävulsklo i den va? För det tycker jag känns lite onödigt :confused:

Har ju hört Alexandras lovord över den, så man blir ju intresserad :D

flytande flexijoint innehåller dk, men inte pulvret....
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 539
Senast: pews1972
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 253
Senast: Iso
·
Hästmänniskan Hej! I år så tänkte vi i stallet vara lite "smarta" och lata och i stället för att åka och hämta hö hos bönder beställa av någon som...
Svar
18
· Visningar
2 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp