Justera bomvidd på Stübben?

ameo

Trådstartare
Moderator
Kan man justera bomvidd på Stübben-sadlar?
Om så, går det även på äldre sadlar?
Hur görs detta i så fall? Är det sammalikadant som på Passiersadlarna eller någon annan variant?

Jag läste i en annons om en S. Rex att den är "uppbyggd på en flexibel original Stubbenkonstruktion med valv av ändringsbart stål, vilket kan utföras av fackman" och det var ny information för mig, så därav min fråga...
(det hänger en gammal S. dressyrsadel här, som ingen vill köpa, och det hade ju varit toppen om den kanske skulle funka på C-ponnyn när den kommer hem efter att ha varit utlånad några år...)

Svarar mig själv, så får andra veta också...
Jag mejlade Stübben och frågade.
Svaret är att nyare Stübbensadlar går att ändra, medan de äldre byggdes på den gamla typen av bom som inte går att ändra.
Så min gamla Parzival får väl fortsätta hänga här och samla damm... Den är alldeles för fin för att slänga, omöjlig att sälja och fel både storlek och bomvidd för att användas av oss.

Svarar mig själv, så får andra veta också...
Jag mejlade Stübben och frågade.
Svaret är att nyare Stübbensadlar går att ändra, medan de äldre byggdes på den gamla typen av bom som inte går att ändra.
Så min gamla Parzival får väl fortsätta hänga här och samla damm... Den är alldeles för fin för att slänga, omöjlig att sälja och fel både storlek och bomvidd för att användas av oss.
Hur pass nya? Fick du veta nått årtal?

Precis. De äldre är byggda på en väldigt inflexibel träbom, och går inte att pressa in/ut ens lite, som det går att göra med flertalet engelska sadlar med icke-ändringsbar bom. Har också läst att nyare är ändringsbara, men vet inte vilket system de tillämpar.

Precis. De äldre är byggda på en väldigt inflexibel träbom, och går inte att pressa in/ut ens lite, som det går att göra med flertalet engelska sadlar med icke-ändringsbar bom. Har också läst att nyare är ändringsbara, men vet inte vilket system de tillämpar.
Enligt infon jag fick verkar det vara ett system som bara de själva på fabriken man utföra.
Jag har personligen aldrig gillat Stübbensadlar och det är ju inte direkt så att jag kommer tycka bättre om dem nu. den som hänger här är från en bytesaffär, som bevisligen blev helt värdelös för min del.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka