Juridisk fråga om ägarskap på katt efter bortgång

MissFideli

Trådstartare
Som ni vet, så har jag 2 katter. Båda är skrivna på mig, men vi har på den ena ett muntligt avtal om en gemensam kull och på den andra ett avtal (muntligt tror jag, hittar inget skrivet) på att uppfödaren hade rätt att ta en kull. Fodervärdsskap med andra ord. Båda katterna parades med uppfödarens hanar i december, sen hittades uppfödaren död i januari. Uppfödaren hade precis lämnat in om skilsmässa från sin make, papprena inkom tingsrätten 2 dagar efter dödsfallet. Maken häktades också för misstänkt mord, men är nu släppt i brist på bevis. Jag har inga papper på parningarna, men förbundet vet om detta och har lovat att hjälpa mig.
Nu undrar jag, kan maken på något vis kräva nått för kattungarna jag har fått nu?

Erlades inte ev. ersättning vid insättningen?

Eller hade ni en överenskommelse om ersättning för levande födda djur?

Kullarna är ju hennes, hon skulle stått för alla kostnader för den ena kullen och således ta all inkomst för den. Den andra kullen skulle vi dela upp kostnaderna och jag skulle behålla en unge.

Då är det väl mellan hennes dödsbo och dig.
Sälj kattungarna, dra av dina kostnader och för över ev. netto till dödsboet.

Jag tror det är för tidigt att säga någonting alls, men avtal ska ju hållas, även muntliga så det är ju isf hennes dödsbo som de tillhör? Det kommer nog ta tid innan allt det juridiska är löst, jag misstänker att det kan komma att dra ut på tiden iom dödsfallet, beroende på om de kommer fram till om det var mord, dråp eller olyckliga omständigheter.

Läste nyss om det själv och tänkte på dig.

Hur länge ska jag vänta då? Kattungarna säljs ju om 3 månader. Och är det jag eller dödsboet som ska ha koll?

Hur länge ska jag vänta då? Kattungarna säljs ju om 3 månader. Och är det jag eller dödsboet som ska ha koll?
Är kattungarna födda?

Det bästa är väl om du kontaktar någon som har med dödsboet att göra och gör en överenskommelse med dem. Det lär väl vara jurister inkopplade i fallet.
Det kan ju vara så enkelt som att de helt enkelt tycker att det är skitbra om du tar hand om katterna så att de slipper.

Är kattungarna födda?

Det bästa är väl om du kontaktar någon som har med dödsboet att göra och gör en överenskommelse med dem. Det lär väl vara jurister inkopplade i fallet.
Det kan ju vara så enkelt som att de helt enkelt tycker att det är skitbra om du tar hand om katterna så att de slipper.

Ja, kattungarna är födda. Dom föddes efter hennes död, vilket i förbundet ses som att dom är mina eftersom jag står som ägare på mammorna.

Det enkla svaret är att dödsboet har övertagit de anspråk som uppfödaren hade kunnat rikta mot dig men även de skyldigheter som uppfödaren i en liknande situation hade haft mot dig.

Det lite svårare är att fastställa vilka dödsboet består av och framför allt närmre bestämma vilka anspråken och skyldigheterna är.

(Att kattungarna registreras på dig har ingen betydelse för vem som de facto äger dem. Registreringar avgör aldrig ägandefrågan men kan ha ett bevisvärde när ägandefrågan är osäker. Så att förbundet anser dig vara ägare har ingen betydelse).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka