Julstjärna

F

Fhanny

Har jag bara fått för mig eller är "julstjärnor" gifriga för katter?

Sv: Julstjärna

Ja, julstjärnor är giftiga. Växtsaften är irriterande och kan ge sveda och magbesvär hos människor.

okej, min katt sitter gärna i fönstren så det är ingen idé att köpa sånna då?

Det beror ju på om kissen tuggar på dem eller ej.
Mina är inte intresserade av just julstjärnor. Orkideerna får också vara ifred.

okej, han kan tugga på de blommor jag har nu, inte alla med vissa.men kännder de av att de är giftiga och låter bli?

Jag vet inte. Ibland har mina varit på sådant som är giftigt också, så jag är osäker.
Det kanske går att spraya dem med fy-medel?

jo det kanske går, vill ju inte att något ska hända min lille.

Julstjärna hör till släktet Euphorbia och man ska se upp med alla arterna. Lite generellt, alla växter med mjölksaft ska man akta sig för. Inte alla är giftiga men många är det.

Giftinformationscentralen är stället dit man vänder sig om man har frågor om giftiga växter, tex. 08 - 33 12 31. De brukar vara väldigt hjälpsamma. :)

Sålänge de inte tuggar på dem så kan ni ju ha dem. Våra katter gillar att leka med bladen på en del blommor, en hona tycker om att tugga på dem också om de står trevligt till. Men hon har aldrig ätit på julstjärnan änsålänge.

Enligt min Vet. så är det så... hadde kattungar då dock men men

Liknande trådar

Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
699
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
661
Katthälsa Ni som har haft en katt med livmoderinflammation, vilken behandling har er katt fått? Och hur har det gått? Min katt är under...
Svar
11
· Visningar
646
Senast: Tsaren
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst