journaler från klinik

Nominous

Trådstartare
jag har lite funderingar på journalerna från kliniken där hästen varit.

om man åker på en annan ATG klinik så brukar de kunna skicka journaler och röntgenplåtar emellan om man byter ort tex. men hur blir det om man byter till en "privat" veterinär? kan de skicka journaler dit?

om ägaren till hästan vill ha journalerna och röntgenplåtar - kan de göra det då så man som privat person får ut dem i handen?

(jag är fullt medveten om att man måste ha alla ägares tillstånd för att få nyttja journaler - och det är samma ägare på hästen sedan den dagen hon föddes. hon har alltså aldrig bytt ägare.)

så frågan är om jag kan få kopior i handen att ta med till min privata veterinär? eller kan de skicka dem till henne? eller är det olika från klinik till klinik?? :)

Sv: journaler från klinik

Jag har fått stoets journal utskriven till mig på min begäran, fick även låna hem röntgenplåtarna för att själv göra kopior (mot löfte om att absolut inte slarva bort dem och återlämna dem).
Var däremot på djurklinik med en av katterna häromdagen och frågade om journalen (eftersom jag lätt glömmer vad vet sade...), fick då svaret - "vi brukar inte lämna ut journaler annat än till försäkringsbolag och till andra veterinärer" så jag vet inte vad som gäller egentligen?
Jag vet ju hur patientjournallagen fungerar vad gäller mina egna journaler - men inte vad som sägs gällande veterinärjournaler?

Jag har alltid krävt att få journalanteckningar utskrivet när jag är hos veterinären. En gång har jag glömt och då har de skickat dem till mig.

Det är väll en självklarhet att jag som ägare ska få tillgång till det som skrivs om min häst. Det är ju inget hemligt (alltså gentemot ägaren).

Däremot har jag funderat på om man köper en häst, kan man då begära gamla journalanteckningar på den hästen som skrevs innan jag köpet den? Om jag åker till samma djursjukhus så är det kanske ok, men annars?

Jag har alltid krävt att få journalanteckningar utskrivet när jag är hos veterinären. En gång har jag glömt och då har de skickat dem till mig.

Det är väll en självklarhet att jag som ägare ska få tillgång till det som skrivs om min häst. Det är ju inget hemligt (alltså gentemot ägaren).

Däremot har jag funderat på om man köper en häst, kan man då begära gamla journalanteckningar på den hästen som skrevs innan jag köpet den? Om jag åker till samma djursjukhus så är det kanske ok, men annars?

men det är ju de gamla journalerna jag är ute efter. och då måste du ju ha tillstån från alla tidigare ägare - för de är sekretessbelagda! självklart får man med sig en journal som de skriver den stund du är på kliniken, det är helt andra strikta regler som gäller vid journaler tillbaka i tiden.

röntgenbilder kan du köpa på kliniken för runt 100 spänn och ta med dig direkt efter ett besök :)

Vad gäller journaler så kan säkert din privata veterinär få detta om denna kontaktar kliniken i fråga

röntgenbilder kan du köpa på kliniken för runt 100 spänn och ta med dig direkt efter ett besök :)

Vad gäller journaler så kan säkert din privata veterinär få detta om denna kontaktar kliniken i fråga

jaaa... men röntgenplåtarna är tagna för 2 år sedan. det är dem jag är intresserade av pga en skada. hon skall röntgas om idag och det vore kul att jämföra dem mot varandra sedan.

ja? det ligger ju lagrade i deras "databaser" så det är ju bara för dem att ladda ner på en skiva.

ja? det ligger ju lagrade i deras "databaser" så det är ju bara för dem att ladda ner på en skiva.

jaa.. men jag undrade om de ger ut det till privatperson om man har ägarens tillåtelse. jag äger inte hästen.

sen är det inte "så bara" när det gäller starkt sekretessbelagda material. tror du folk kan ringa sjukhuset och få ut dina journaler hur som helst?

Hästar innefattas ju inte av sekretesslagen. Frågan är väll om djurägaren gör det... Är veterinärer och djursjukhus ens myndigheter?

Senast ändrad:

Jag ringde till ATG kliniken och bad dem skicka rubb o stubb (journaler och plåtar) på min häst till en privat klinik.
Jag har ägt hästen hela tiden, jag bara sa mitt namn så skickade de allting direkt till privatkliniken. '

De ser väl namnet på den personen som har kommit in med hästen tidigare så att säga.

de e iafl vad de sa när jag gjorde praktik där. jag frågade om jag fick kolla min egna hästs journaler och de sa att jag måste ha medgivande från alla andra ägare för att de är sekretessbelagda. så jag fick inte titta på dem.

Jag ringde till ATG kliniken och bad dem skicka rubb o stubb (journaler och plåtar) på min häst till en privat klinik.
Jag har ägt hästen hela tiden, jag bara sa mitt namn så skickade de allting direkt till privatkliniken. '

De ser väl namnet på den personen som har kommit in med hästen tidigare så att säga.

ja men jag vill ha dem i min egen hand. inte till veterinären. kan jag inte få dem själv så få de ju skicka dem till veterinären som sista hand så att säga.

eftersom jag inte äger hästen så står det ju inte mitt namn på journalerna som hästägare.

aha, då fattade jag fel.
Men det är klart att du kan få din hästs journaler. Varför skulle du inte få det. MEN du får bara de journaler som du har betalat räkningen för. Allså när du har ägt hästen. Inte gamla grejer från andra ägare. Hade ju varit hjälpsamt i många fall men det får man itne.

ja men jag tror att jag har sån jäkla tur - för att den egentliga ägaren står fortfarande som ägare och de är dem som haft henne sen hon föddes. så de borde kunna begära alla journaler.

ska ringa kliniken snart.. :D

aha, då fattade jag fel.
Men det är klart att du kan få din hästs journaler. Varför skulle du inte få det. MEN du får bara de journaler som du har betalat räkningen för. Allså när du har ägt hästen. Inte gamla grejer från andra ägare. Hade ju varit hjälpsamt i många fall men det får man itne.

men jag är fortfarande rätt säker på att man kan (om man har alla tidigare ägares medtyckande) få ut alla journaler på hästen innan man själv köpte den.

men finns det nån här på buke som vet med 100% hur det ligger till??

problem solved.;)

jag ska få alla journaler och röntgenplåtar om alla tidiagre ägare skickar in underskrift på det. tur att det bara är en tidigare ägare då :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 677
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 404
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi var med vårt sto i förrgår hos en hästklinik där vi tillbringade hela dagen med diverse utredningar. Symtom av gaskolik och ev fång... 2
Svar
20
· Visningar
3 940
Senast: hanny
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka