jordningsfundering

Qosack

Trådstartare
Har köpt nytt aggregat så nu ska de stanna på rätt sida av staketet är det tänkt:devil:
Detta aggregat kräver då naturligtvis mer jordning för att få ut full effekt. Minns att jag läste någon tråd i vintras då ju många har problem med jordningen att det var någon som berättade att hon/han lägger ner jordtråden i älven som gick i närheten och inte fryser och hade då bra jordning hela vintern.

Är det något man kan göra på sommaren istället för 10 jordspett? Har ingen älv men väl en djup vattenbrunn som inte används mer än till sommarbevattningar.

Sv: jordningsfundering

Jag tror att det skulle kunna fungera med att jorda i brunnen men vete katten om jag hade gjort det ändå för man kan riskera att få någon konstig elektrolytisk reaktion som frigör giftiga metaller från omgivande jord i vattnet.
Eller är den risken försumbar? Kanske någon kemist vet mer om detta?

Ok du tänker så. Ja, jag har ingen aning om det kan hända.
Någon annan som har en åsikt? :bump:

På ett stall vi va på innan va de jätte dålig ström tills stall ägaren satte 2 jord spett i bäcken å jisses ilken kräm de blir i stängena året om =)

Jag tänkte lite till och jordtråden borde vara spänningsfri utom just då hästen rör vid tråden så risken för någon elektrokemisk reaktion i vattnet är nog liten.

Jag tänkte lite till och jordtråden borde vara spänningsfri utom just då hästen rör vid tråden så risken för någon elektrokemisk reaktion i vattnet är nog liten.

Fast är det någonsin så utom i idealfallet. Annars finns det ju ofta lite gräs eller annat som går emot nedersta tråden någonstans. Särskilt när det är fuktigt ute så borde väl det ge lite läckströmmar. Sen om det innebär någon fara har jag ingen aning om.

Om man vattnar ordentligt med jämna mellanrum brukar jordningen funka bra. Jag har lerjord så det håller vatten väldigt bra. Har du sandjord så får du vattna oftare :) Antal jordspett står på aggregatet om du undrar. mitt nya kräver fyra spett. Jag såg också ett som krävde 6 spett.

Vet inte om det hjälper, men jag jordar i den gamla vattenlednignen som gick in i ladugården förr. Den har inget med brunnen att göra längre men är kvar, vet inte hur lång den är men det är nog en bit och bra nergrävd också! Blir riktigt bra skjuts i strömmen iallafall. Du kanske också har gamla ledningar från brunnen?

Grejen var att jag skulle slippa slå ner ca 10 spett då marken består av berg och sten. Får inte ner dom så djupt innan det tar stopp:(. Har fått ner 4 st och det tog sin tid och ändå är det någon som inte är nere tillfredställande långt. Själva jorden är jätteblöt så skulle jag bara få ner spetten så skulle det inte behövas vattnas ens torra sommrar:)

Så latmasken i mig skulle föredra att lägga ner tråden i brunn som är 10 meter från aggregatet;)

Men ingen verkar ju ha något som säger helt ifrån idén så jag kanske vågar prova?

Någon ledning från brunnen finns inte vad jag vet då denna brunn troligen användes under 1800-talet då man bar in vattnet.

Om den inte används för dricksvatten så måste risken vara minimal, men det är inte säkert att jordningen blir så bra ändå för rent sötvatten leder ström dåligt.

Är marken fuktig behövs kanske inte tio jordspett för fullgod jordning?

Varför skulle du inte våga prova?
Vattnet i brunnen är ju samma vatten som finns i marken i övrigt. Dvs det som leder strömmen från aggregatets minus till hästhovarna.

En vacker dag kommer man att inse att detta med en massa jordspett mm bara är merförsäljning för tillverkare och återförsäljare. Har man tillgång till en gammal vattenledning, mantlad elledning (som vi) etc så är sådant ofta perfekt som jordning. Vida bättre än jordspett!

En Bukefalare använder sin gamla brunn med utmärkt resultat, minns jag efter tidigare diskussioner i ämnet.

LIA

Har ett sånt aggregat som visar när jordningen är tillräcklig så jag får prova mig fram helt enkelt :)

4 spett som jag hade hemma räcker inte så jag får köpa fler i så fall, men det är sant, 10 st kanske inte behövs när det är så blött:)

Blir så trött bara när det tar stopp var jag än försöker få ner dom. :mad:

Sätt jordningen i brunnen du. Både min man och son är elektriker, och det ska vara helt ofarligt.
Man ska göra det enkelt för sig om man kan!;)

* Jenny *

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 330
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 138
Senast: a1agnlju
·
Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
2 095
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka