Jord i hösilaget

F

FTW

Jag läste en tråd om någon som kasserat en hel bal för att hon hittat en jordklump i den, och därtill var hel-nojad för att hon fodrat med den.
Min lilla fundering är hur farlig en jordklump egentligen är? Ingen kan ju rimligen kolla igenom en bal strå för strå innan man börjar utfodra med den, så det måste ju förekomma jord i balarna emellanåt.
Och vad är det som gör att jord i hösilaget är farligt, medan hästarna kan stå och slicka rakt ner i jorden?
 
Sv: Jord i hösilaget

Jord är för det första inte farligt. Tänk dig själv hur mycket jord de stoppar i sig vid betandet, när det är lerigt och dåligt med gräs.

Det kan förekomma jord i hösilage, men man bör ju plocka bort själva jorden och inte fodra med den såklart, och om man vill ta bort lite hösilage just där du hittade den.

Har man otur kan det tom förekomma att smådjur blir fast i hösilagebalarna när man gör dem. Sorkar och liknande. :crazy: Är dock glad att jag hittills sluppit erfara det.
 
Sv: Jord i hösilaget

Risken för botulism ökar om du har en blöt ensilagebal med jord i. Följande är saxat från http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=563

-----
Botulism är en dödlig förgiftning som kan drabba både däggdjur och fåglar. Den orsakas av bakterien Clostridium botulinum och det mycket effektiva nervgift (botulinumtoxin) som den producerar. Bakterien finns i jord och kan växa till i syrefri miljö. Hästen är extremt känslig för botulism och dödligheten är hög, upp till 90 procent

Den vanligaste infektionsvägen vid botulism hos vuxna hästar är utfodring med förorenat inplastat vallfoder. Kommer till exempel en sork, annat dött djur eller jord med i ensilaget vid skörd eller inplastning ges bakterien goda förutsättningar för att växa till. När bakterien tillväxer kan botulinumtoxin bildas och fördelas ut i balen.
 
Sv: Jord i hösilaget

Jord innehåller bakterier o bakteriersporer som minskar hållbarheten i hösilage. I värsta fall kan jorden innehålla sporer av Clostridium botulinum som i syrefattig miljö börjar växa till o producera toxin.
PL
 
Sv: Jord i hösilaget

peter_lundin skrev:
I värsta fall kan jorden innehålla sporer av Clostridium botulinum som i syrefattig miljö börjar växa till o producera toxin.
PL

Jo, men hur stor kan risken vara egentligen? Handen på hjärtat.
Slänger du en hel bal om du hittar jord i den?

Helst vill man ju ha jord- och sorkfritt, lagom torrt och perfekt ensilerat hösilage, men om man inte går och klipper med nagelsax och torkar i badrummet, så måste ju rimligen balarna innehålla lite av varje. Och om det verkligen var en anmärkningsvärd risk, så skulle man väl aldrig börjat fodra med hösilage, eller?

Jag råkade hitta en jordklump häromdagen (härav min fråga), men med tanke på hur liten den var så undrar jag ju hur mycket jag missar, trots att jag kollar noga när jag väger upp.
 
Sv: Jord i hösilaget

Risken för botulism är liten spec om ts är högt men det är ju inte bara fråga om botulism utan om allmän hållbarhet. Jag slänger inte en hel bal.
PL
 
Sv: Jord i hösilaget

Om jag säger så här: vi VILL att våra kunder kasserar balar med jord i. Givetvis får de motsvarande mängd krediterad/ersatt. Som producent tar vi INTE risken att kunderna snålar och fodrar med potientiellt dåligt foder.

Varför riskera så mycket för så lite...
 
Sv: Jord i hösilaget

Lovisaleonora_ skrev:
Varför riskera så mycket för så lite...

Nä, det är klart att man inte medvetet vill riskera sin hästs hälsa. Men min undran var ju egentligen hur farligt det egentligen är.
Vilken är sannolikheten att man upptäcker varje liten jordpartikel i varje stor bal? Har man inte all världens tid att granska varje bal under lupp så torde det ständigt passera både jord, pinnar och kanske en och annan mus också ... :eek:
Jag hinner i alla fall tyvärr inte fingranska 50-60 kg hösilage varje dag ...

Fast jag hade gärna köpt foder av er, om ni har den ansvarskänslan. :) Synd att det är för långt bort ...
 
Sv: Jord i hösilaget

Har balen rejält hög ts och jorden är torr så slänger vi inte hela balen utan rensar ut. Annars kasserar vi hela balen. Detta med jord hände då och då när vi köpte foder. Men nu när vi tar eget hösilage, kapar med hög stubb och har kontroll på hela processen har vi sluppit balar med jord.

Vi har fyrkantsbalar och det är lätta att kolla då de skivar sig i ganska tunna skivor. 50-60 kg om dán går det åt hos oss och vi granskar fodret rätt noga. Jag skulle ha svårt för att bara köra ut en stor rundbal i hagen och inte veta hur den ser ut innuti.
 
Sv: Jord i hösilaget

FTW skrev:
Jag läste en tråd om någon som kasserat en hel bal för att hon hittat en jordklump i den, och därtill var hel-nojad för att hon fodrat med den.
Min lilla fundering är hur farlig en jordklump egentligen är? Ingen kan ju rimligen kolla igenom en bal strå för strå innan man börjar utfodra med den, så det måste ju förekomma jord i balarna emellanåt.
Och vad är det som gör att jord i hösilaget är farligt, medan hästarna kan stå och slicka rakt ner i jorden?

Jag misstänker att det är mig du syftar på.
Det fanns ett antal anledningar till att jag inte fodrade med den balen pga. jordklumparna. Jag kanske var otydlig i mitt förra inlägg men jag tror jag hittade 3-4 jordklumpar i ca 2 kg av silaget och då letade jag inte speciellt.
1. Min häst är hosthäst och jag försöker därför vara extremt nogrann med att hon bara ska få foder av hög hygienisk kvalitet.
2. Hon var inte färdigvaccinerad mot botulism.
3. Balen luktade inte som dom tidigare gjort.
4. Mina balar väger 25 kg styck alltså två och en halv dags foder. Jag har räknat med att få slänga endel foder och hittills är det här den enda bal jag fått kassera.
För övrigt var jorden som fuktiga lerklumpar så jag skulle med största sannolikhet slängt balen även med helt frisk häst och helt normal lukt. Det är ju lite svårt att sia om jag har ju aldrig varit i den situationen :p
Jag vet att jag är nojig med min häst men hellre nojig än sjuk häst ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Jord i hösilaget

Just i år har vi precis bara till de som har bokat i förväg, annars brukar vi ha utrymme att ta in en eller ett par mindre kunder.

Vi levererar främst till tävlingsstall, de drar MYCKET foder, och ett dåligt år som detta är det ett himla pusslande för att få ihop slutsumman. Många naglar har gått åt genom ivrigt bitande... :)
 
Sv: Jord i hösilaget

Shaggy skrev:
Jag misstänker att det är mig du syftar på.

Nej för hela friden! Jag hittade aldrig inlägget igen, så jag kom inte ens ihåg precis vad det stod.
Detta är inget påhopp på dig! Jag bara började fundera.

Jag har för övrigt också hellre friska hästar än jag snålar på foderkontot! :)
 
Sv: Jord i hösilaget

Misstänker ändå att det var mitt inlägg i tråden
Botulism vaccinerar ni mot det???
Din beskrivning av vad som skrivits stämmer väldigt bra överenns med vad jag skrev i den tråden.
Jag ser det inte som ett påhopp på mig bara för att du tog upp det till diskution men ville bara ytterligare förklara varför jag gjorde som jag gjorde :).
 
Sv: Jord i hösilaget

Attans också ;) !
Man är ju annars spekulant på bra ensilage mestadels jämt tycker jag.

//kristel, vars bonde PLÖTSLIGT levererar ensi ur annart parti, utan analys och lägre ts :crazy:
 
Sv: Jord i hösilaget

Shaggy skrev:
Jag misstänker att det är mig du syftar på.
Det fanns ett antal anledningar till att jag inte fodrade med den balen pga. jordklumparna. Jag kanske var otydlig i mitt förra inlägg men jag tror jag hittade 3-4 jordklumpar i ca 2 kg av silaget och då letade jag inte speciellt.
1. Min häst är hosthäst och jag försöker därför vara extremt nogrann med att hon bara ska få foder av hög hygienisk kvalitet.
2. Hon var inte färdigvaccinerad mot botulism.
3. Balen luktade inte som dom tidigare gjort.
4. Mina balar väger 25 kg styck alltså två och en halv dags foder. Jag har räknat med att få slänga endel foder och hittills är det här den enda bal jag fått kassera.
För övrigt var jorden som fuktiga lerklumpar så jag skulle med största sannolikhet slängt balen även med helt frisk häst och helt normal lukt. Det är ju lite svårt att sia om jag har ju aldrig varit i den situationen :p
Jag vet att jag är nojig med min häst men hellre nojig än sjuk häst ;)
Det tycker inte jag är att vara nojjig. En sån liten bal och så stora jordklumpar - den balen hade jag också sett som självklart att man kasserat helt och hållet.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 178
Senast: Madick
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 653
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp