Jod bra för svansen?

MonteRose

Trådstartare
Min häst har i flera år varit en notorisk rövkliare vilket medfört en svans modell piassavakvast som stundtals blivit helt kal. Sen för ett halvår sedan så började jag ge honom kaliumjodid för att uppfylla jodbehovet ordentligt och sedan dess har han inte kliat sig.

Finns det ett samband eller är det en ren tillfällighet?
 
Hmm intressant. Aldrig hört ngt om det men följer tråden för att se om den finns någon annan med mer info.
 
Kan kanske ligga något i det. Min gamla häst har tidigare kliat svansen ganska ordentligt men det har minskat de senaste två åren och för ca tre år sedan började jag ge salt i maten...vanligt hushållssalt med just jod. Har inte tänkt på det tidigare och hon kliar fortfarande någon gång ibland men inte alls som tidigare
 
Jodbrist kan ge torr hud och skört tagel, så visst skulle det kunna ge klåda och håravfall. Långvarig brist ger hypotyreos, precis som hos människor.

Problemet är att jodöverskott kan ge samma symtom som underskott.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 313
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 337
Senast: cassiopeja
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 181
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp