Jättesjuk katt med lunginflammation :-(

Lena Furberg

Trådstartare
Finaste lille Sixten är väldigt, väldigt sjuk i lunginflammation och jag vet inte vad vi ska ta oss till. Han har varit hos veterinären 2 ggr sen i fredags, röntgats (ena lungan är helt igentäppt, den andra är okej) och fått både penicillin-injektioner, cortison-dito samt givetvis båda två i tablettform.
Men han svarar inte på behandlingen, han mår superdåligt och veterinären säger att vi ska avvakta till fredag.
Kan andas okej, omän inte perfekt, vetten sa att syresättningen ser bra ut (rosa tunga etc) men hela katten är som en trasa, han kvider ofta och ligger platt på golvet.
Jag vill inte avliva honom om han faktiskt kan bli bra, men det känns hemskt att se honom såhär. Borde han inte blivit bättre vid det här laget?? Jag har pratat med två andra veterinärer som säger att man kan ge syrgas, men jag tror inte det är syre som fattas honom, det är ju dessutom inget som botar hans sjukdom.
Någon med erfarenhet???

PS. Sixten är c:a 7 år och grannens katt som flyttade till oss ;-) Han ser ut som en Russian Blue och har ett riktigt personligt "Siames-beteende", en verkligt underbar katt som vi inte vill mista!! DS.
 
Sv: Jättesjuk katt med lunginflammation :-(

Syre är verkligen ett bra tillskott när man har lunginflammation.
För varje jobbigt andetag får kroppen i sig tillräcklig mängd syre i så fall, även om han har fin färg så säger inte det allt. Har syresättningen kollats med mätare?
Finns ju även bronkdilaterande, har han fått nåt sånt?

Jag skulle kontakta annan veterinär. Att katten ska ligga platt som en trasa är inte okej!
Skriva in honom på djursjukhus kanske vore en idé, där han kan ha övervakning dygnet runt.

Har själv klarat en 15 veckors kanin med dubbelsidig lunginflammation, så jag håller tummarna för att det går lika bra för er katt!
 
Sv: Jättesjuk katt med lunginflammation :-(

Tack!

Jag har kontaktat 2 andra veterinärer idag och fått liknande svar, dvs ge syrgas om han har svårt att andas. I morgon ska han få träffa en katt-veterinär och förhoppningsvis få mer hjälp.
Gårdagens veterinär tittade på tunga, slemhinnor etc och tyckte syresättningen såg bra ut. Men nån mätning gjordes inte.
Jag får egentligen en känsla av att det inte är andningen som plågar honom, utan ev smärta eller rentav illamående, han drägglar då han mår som värst. Jag undrar också om det kan vara nåt annat i lungan som förstört den, en stor tumör? Men det borde ju synts på röntgen, vi fick också se bilderna och lungan såg bara helt "full" ut, dvs vit, medan den andra var klar och fin.
På djursjukhuset sa man, att om man lägger in honom får han fortsatt medicinering men ev via dropp.
 
Sv: Jättesjuk katt med lunginflammation :-(

Hur länge har den haft lunginflammation?

Vet när vårann katt fick lunginflammation så fick han medicin i fyra veckor innan han blev friskförklarad. Kommer inte ihåg exakt då det var ett tag sen nu, men det tog säkert ca 3 veckor innan han blev frisk och inte hade problem med andningen längre.
 
Sv: Jättesjuk katt med lunginflammation :-(

Han blev rejält hängig och sjuk i torsdags, och vi åkte till veterinären första gången i fredags. Innan dess har han hostat av och till i säkert ett halvår, men vi har alltid tänkt att det är den där hårboll-hostan som de flesta katter har, men insåg så småningom att inga hårbollar kom upp. Såhär efteråt kan man ju sparka sig själv för att vi inte tog honom till veterinären redan då, men han var inte alls hängig eller sjuk förrän i torsdags. Det hela kom rätt snabbt.
Så, din katt visade ingen riktig förbättring förrän efter en eller flera veckor??? Fick den både penicillin och kortison? Jag har alltid trott att det borde ske en ganska omedelbar förbättring, redan efter ett par dagar, vid penicillinbehandling om man "träffat rätt". Men det är kanske inte så?
 
Sv: Jättesjuk katt med lunginflammation :-(

Jepp han åt både pencillin och kortison hela denna tiden. Jag trodde också att det bara var hårbollar eller mask, för som jag läst om lunginflammation så trodde jag han skulle ha mer symtom än bara hosta. Så testade både avmaskning och special foder mot hårbollar innan han kom till veterinären. Så tog lång tid att få han frisk eftersom han hade fått gå med det så länge.
 
Sv: Jättesjuk katt med lunginflammation :-(

Hur sjuk var din katt? Vilka symptom hade den? Var den riktigt eländig...? Åt den mat? Sixten kan ev äta liiite på morgonen, men han dricker rätt mycket vatten.
 
Sv: Jättesjuk katt med lunginflammation :-(

Han hade bara hosta, men det var en väldigt rosslig hosta när han kom till veterinären. Det var vad han visade för symtom. Veterinären sa att det hade gått väldigt långt och vi skulle se om han klarade sig, för tydligen kunde det bli så att katten inte orkade med, om man nu har maximal otur och katten ger upp. Han åt mat, inte lika mycket som han gjorde innan men han åt sen drack han även som vanligt. Han gick ner lite i vikt under tiden han var sjuk.

När han var på återbesök efter två veckor så var han betydligt mycket bättre, hade fortfarande lite hosta kvar men en stor förbättring och han var nästan helt frisk. Så om man bara får i medicinen varje dag och mat och vatten så ska han ha en bra chans att repa sig och bli frisk igen :).

Fick även recept på att skämma bort han så mycket som möjligt nu när han var sjuk. Kan ha en positiv, vem vet :).
 
Sv: Jättesjuk katt med lunginflammation :-(

Usch vad tråkigt
rose.gif
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp