SiZo

Trådstartare
Det har ju varit mkt diskussioner kring järn på sista tiden. Tyvärr fanns inte järn med på min analys, men alla andra mineraler finns, lite märkligt tycker jag :crazy:

Men iaf så funderade jag på en sak. Det har ju pratats om att det inte finns några bra järntillskott. Har någon tänkt på de järntabletter som finns till människor? Skulle det kunna funka? Det är ju ändå rent järn utan andra tillsatser.

Vad tror ni?? Eller har ni hittat någon annan lösning?? :)

Sv: Järn

Det finns tillräckligt med järn i grovfodret i Sverige, du behöver inte tillsätta!

Antar att du har en Eurofinsanalys, jag har sett en också utan järn men med koppar, zink och mangan, de bryr sig helt enkelt inte om att analysera järnet verkar det som!

Jag har inte tänkt tillsätta utan att ha svart på vitt att det behövs. Jag har inte läst på tillräckligt om konsekvenserna av järnöverskott för att våga mig på en sådan chansning.
Och ja, det är eurofins :D

Men många har ju sett att de har fått för lite järn i sitt grovfoder, så problemet finns ju uppenbarligen.

Så frågan är mest allmän och inte personlig för mig.

Men skulle det fungera?

Skulle du ha brist på järn i ditt grovfoder så kan du välja vilket mineralfoder som helst för alla du kan köpa i Sverige innehåller järn. Problemet blir ju när man inte behöver järn eftersom alla mineralfoder innehåller järn. Visst skulle det säkert gå att ge järntillskott som är till för människor om du väljer ett vegetariskt alternativ men jag ser ingen anledning till att göra det för det lär bli orimligt dyrt.

Det är extremt ovanligt att det är brist på järn! Var har du fått det i från?

Vi skriver ju sida upp och ner om att det är alltför mkt järn i våra foder, och brist på zink och koppar.... ;)

Så dåligt att de inte analyserar järnvärdet, det är ju jätteviktigt.

Min ponny hade för lite järn i blodet för ett par år sen, vet även en som måste ge extra järntillskott till sin häst. Tror hon gav det som finns för människor. Jag gav nog bara mer mineraler till min ponny.

Min ponny hade för lite järn i blodet för ett par år sen, vet även en som måste ge extra järntillskott till sin häst. Tror hon gav det som finns för människor. Jag gav nog bara mer mineraler till min ponny.

Det är väldigt ovanligt med låga värden på serumjärn (S-Fe). S-Fe säger dessutom ingenting om hästens järnstatus. Järn lagras i kroppen i form av S-ferritin. När järnhalten i blodet av någon anledning blir lågt frigörs järn från S-ferritin och återställer balansen. För att bestämma en hästs järnstatus behöver man tre olika värden; S-Fe, S-ferritin och S-transferrin.

http://hypotyreos.info/behandling/viktigt-om-jaern

Tyvärr har många veterinärer ingen aning om hur man kollar hästens järnstatus. Man tror att anemi beror på järnbrist men i själva verket är orsaken nästan alltid kopparbrist.

http://news.silobreaker.se/har-din-hst-blodbristdliga-blodvrden-5_2266107694358200320

Men jag har sett analyser från dem med bara koppar, zink & mangan fast det tilläggspaketet ska innehålla även järn!

Jag kommer inte ihåg exakt vad de gjorde med min ponny, det är länge sen och vi skulle egentligen bara vaccinera. Men då jag sa att ponnyn varit väldigt seg och lite loj (detta är en ponny som i stort sett är en duracellkanin) tog de blodprover och kollade även lever och om jag inte minns fel även njurarna. Då sa de att han hade för lite järn i blodet, dåliga levervärden och dåliga blodvärden. Men som sagt, det är längesen. Jag kommer inte ihågmer specifikt än så och att jag inte fick några direkta instruktioner om vad jag skulle göra.

Den hästen som jag vet får järntillskott har veterinär som ägare, hon kan säkert ha fel men hon vet ju mer om sin häst än vad jag vet då det bara nämndes i förbi farten när vi pratade om min ponny. Hennes häst skulle behöva tillskott resten av livet, enligt veterinären.

Och det har varit beställt/ibockat i beställningen?
Det finns ju en grundanalys, sen kan man välja det totala (ganska dyrt)

Om så är fallet så kanske dem missat i så fall.

tog de blodprover och kollade även lever och om jag inte minns fel även njurarna. Då sa de att han hade för lite järn i blodet, dåliga levervärden och dåliga blodvärden.

Det är denna feldiagnos som vissa veterinärer tyvärr gör och som kan leda till allvarliga men för hästen. Med “dåliga blodvärden” menas att antalet röda blodkroppar är lågt. Detta kallas för anemi eller blodbrist.

Det finns inget försvar för dessa veterinärer som inte håller sig uppdaterade i veterinärmedicinska frågor. En enkel sökning på internet ger hur många träffar som helst på anemi och häst. T.o.m. en välkänd foderproducent som har järntillskott i sitt sortiment varnar för denna feldiagnos:

http://www.krafft.nu/kunskapsbank/krafft_abc/foderstaten/mineraler/jarnbrist_ovanlig/

“Då och då får våra foderrådgivare ute på fältet frågor om järnbrist hos hästar. Ibland vill man veta hur man skall förebygga denna brist, ibland vill man ha råd som gäller utfodringen av en häst där ”blodbrist” konstaterats.

Järnbrist hos hästar är mycket ovanligt. Då den förekommer har hästen oftast varit utsatt för en kraftig parasitinfektion eller en omfattande blödning. Hos en häst som står på en normal foderstat är det mycket osannolikt att ”blodbrist” skulle ha orsakats av brist på järn i fodret. En vanligare orsak till detta tillstånd (anemi) är brist på koppar. På vissa håll har grovfodret låg halt av detta ämne. Kopparbrist förebyggs bäst genom att man använder ett välbalanserat färdigfoder där detta ämne ingår eller ger ett tillskott där koppar är en av komponenterna.

Det är viktigt att de tillskott som används för att säkra intaget av koppar är väl balanserade. Hästens förmåga att ta upp koppar ur fodret är ganska dålig, och den kan försämras ytterligare om fodret innehåller överskott av vissa andra ämnen.”

“Vissa andra ämnen” är främst järn, mangan, zink och molybden. Ger man järntillskott till en häst som har kopparbrist förvärrar man bara problemen.

Den hästen som jag vet får järntillskott har veterinär som ägare, hon kan säkert ha fel men hon vet ju mer om sin häst än vad jag vet då det bara nämndes i förbi farten när vi pratade om min ponny. Hennes häst skulle behöva tillskott resten av livet, enligt veterinären.

Stackars häst!

Jag slutar aldrig förvånas över hur inkompetenta en del veterinärer är. Som tur finns det några riktigt bra också och de är guld värda!

T.o.m. en välkänd foderproducent som har järntillskott i sitt sortiment varnar för denna feldiagnos
http://www.krafft.nu/kunskapsbank/krafft_abc/foderstaten/mineraler/jarnbrist_ovanlig/

“Då och då får våra foderrådgivare ute på fältet frågor om järnbrist hos hästar. Ibland vill man veta hur man skall förebygga denna brist, ibland vill man ha råd som gäller utfodringen av en häst där ”blodbrist” konstaterats.

Järnbrist hos hästar är mycket ovanligt. Då den förekommer har hästen oftast varit utsatt för en kraftig parasitinfektion eller en omfattande blödning. Hos en häst som står på en normal foderstat är det mycket osannolikt att ”blodbrist” skulle ha orsakats av brist på järn i fodret. En vanligare orsak till detta tillstånd (anemi) är brist på koppar. På vissa håll har grovfodret låg halt av detta ämne. Kopparbrist förebyggs bäst genom att man använder ett välbalanserat färdigfoder där detta ämne ingår eller ger ett tillskott där koppar är en av komponenterna.

Det är viktigt att de tillskott som används för att säkra intaget av koppar är väl balanserade. Hästens förmåga att ta upp koppar ur fodret är ganska dålig, och den kan försämras ytterligare om fodret innehåller överskott av vissa andra ämnen.”

“Vissa andra ämnen” är främst järn, mangan, zink och molybden. Ger man järntillskott till en häst som har kopparbrist förvärrar man bara problemen.

Men varför fortsätter de att tillsätta järn i sina produkter? För inte nog med att de har järntillskott de tillsätter järn i mineralfodren också?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 286
Senast: Vicks
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 721
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar