Jaktinstinkt...suck

Kilauea

Trådstartare
Igår hände det när vi var ute på kvällen. Lagotton stack efter ett spår och sedan en hare och var tom. ut på vägen. Gissa om jag var både arg och orolig?!?!?! Bara väntade med fasa på det där tutande från bilen och skriket från hunden, men som tur var kom det inte.

Kände mig som en idiot, varför hade jag släppt henne? Jag vet att hon har selektiv hörsel just nu, men det hade ju gått så bra i flera dagar nu - och särskilt när kompisen brukar vara med (som igår kväll).
Lagotto är ju ingen jakthund men dock otroliga spårhundar. Och jag antar att en jaktinstinkt kan ligga slumrande i generna.....
Men jag vill ju ha min hund lös. Tycker inte det är nåt hundliv att bara gå i koppel.
Nu blir det lösträning i inhängnat område, men är det någon som har några tips och idéer?

Sv: Jaktinstinkt...suck

På Birddog.nu så är det en lång diskussion om det om du orkar läsa ;) Det är ju iaf intressant att läsa "allt" vare sig man tycker eller inte.

Usch hundar som sticker är inte roligt. Min hund stack efter fågel mot en väg en gång. Jag blev så rädd att jag ropade gällt till och hon hörde väl paniken i min röst och tvärnitade. Efter det så jagar hon inte fågel. Bara stöter till dem så att de flaxar så roligt. ;)

Mitt bästa tips är att gå tillbaka till grunderna och öva jaktinkallningar.
Och sen är det öva, öva, öva som gäller. Och jobba bara med lyckanden under kontrollerade former. Vad du letar efter är ju känslan att matte-ropar-och-det-är-det-roligaste-jag-vet-känslan.

Tippan, ska kolla in sidan du nämde.....
Hermelin, jo, det är "matte-ropar-och-det-är-det-roligaste-jag-vet-känslan" som ska finnas, men när hon stack så stängde hon av totalt (hon gör så vid viltspår), går inte att få kontakt.

Tiken hade en period just efter löpet då hon hade VÄLDIGT selektiv hörsel och en gång försvann hon bara då vi var ute och gick, hon tvärrusade iväg och där stod vi :eek: vad ska man göra liksom och tänk om hon inte skulle komma tillbaka (ja sådana tankar snurrar ganska fort en sån gång). En kvart senare var det fortfarande inte ett ljud, inte ett prassel...ingenting. Vi började gå tillbaka efter vägen eftersom hon hade sprungit åt det hållet fast inne i skogen, men fortfarnade inte ett ljud.
Vi gick tillslut ner på den större vägen som är ca 1 km bort och självklart hade vi under helat tiden ropat och lyssnat men hon var bara försvunnen :crazy: .
Sen delade vi på oss, jag och sambon, och gick åt varsitt håll. Jag gick tillbaka till där vi varit från början och sambon gick in i skogen. Och tillslut ser jag Chilla som står och ser ledsen och förvirrad ut en bit bort från där hon försvunnit. Hon blev VÄLDIGT glad att se mig kan jag säga, det blåste rätt mycket den där dagen plus att det ekar rätt mycket i skogen så kanske hade hon hört oss...
Hon har ALDRIG lämnat vår sida någon fler gång efter det och hon håller stenkoll på oss då vi är ute. Men jag hoppas jag aldrig behöver gå igenom det med någon annan hund någonsin.

(Och jag VET att det var oansvarigt att ha henne lös då vi visste att hon lyssnade lite dåligt men vi lärde oss en läxa också ;) ).

Jag har ju jakthundar som du kanske vet... :) Och eftersom jag är lat och bor på landet så tycker jag att koppel är överflöd :angel:

Mina hundar jagar ju, på olika sätt allihopa iofs, den enda som får förfölja friskt vilt är terriern, men viltintresset finns ju där hos alla, och de tycker det är skitkul att skrämma livet ur nån stackars hare... Iaf, jag har dem gärna lösa på promenader så krävs det ju att jag kan stoppa dem, och det går faktiskt alldeles utmärkt, oftast.

Jag har lärt dem genom att gå ut med dem själva och väntar på det där tillfället då hörseln stängs. Sekunden de sticker så springer jag efter utan skrik och rent ut sagt tar dem i hampan... Weimaranern använde jag hästen på (ja, prova att springa ifatt en weimaraner...) och hon är stensäker. Idag gick där upp en kanin framför henne och hon bara tittade på den.

Säkert inte den optimala metoden, men den funkade på mina jyckar, dessutom tror terriern fortfarande efter 8 år att hennes matte är snabbast i världen. Vet många som tränar med lina, själv har jag aldrig provat det eftersom mina hundar fattar när de är lösa och inte...

//E

Lina har jag kört med, men hon verkar också fatta när hon är lös eller ej. Ska prova några gånger till dock, innan jag ger upp helt.
Har funderat på det här med att berömma när hon får upp spår och sen bli roligare än spåret (eller ofta fågeln, som det kan vara ibland) - skvallerträning, men hon hör ju inte när hon upptäcker något så roligt.....

Måste lägga en uppdatering till min egen tråd....Idag hade jag utrustat mig med klicker, godis och leksak. På väg hem från jobbet gick vi över en stor gräsplan. Släppte kopplet, kastade leksaken och bad henne hämta. När hon kom tillbaka med den kopplade jag loss, kampade lite och så samma sak igen - kasta och be att hon hämtade.
Vi höll på så ca 5-10 min och det gick bra! :banana:
Känns som ett stort framsteg för oss (att hon sen såg en skata och blev okontaktbar när hon gick i kopplet sen är väl en annan sak :angel: ).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka