Jakthund- lydnadsträning...

EmblaAsk

Trådstartare
Kommer troligen att få ta över en jakthund ganska snart. Korsning Hamiltonstövare/Border Collie. 6,5 år gammal. :angel:
Ägaren har jagat en del med honom, men det går så där, han driver på allt, dvs även rådjur och älg som han inte ska jaga. Så Ägaren har tröttnat på honom, och han står i hundgården mest hela tiden , utan stimulans osv. :(

Han är en mycket trevlig och lyhörd hund, och jag tar gärna hand om honom, men hur tränar jag honom att inte jaga????? :confused:

Vill ha tips och konkreta idéer, jag vet redan att det är lydnandsträning som gäller, och inkallning osv...

Någon som har en jakthund som dom effektivt har lärt om??
Han har i princip ingen lydnadsträning alls.

Tacksma för hjälp!!!

Häls Embla

Sv: Jakthund- lydnadsträning...

Tyvärr eftersom hunden är så pass gammal och redan har fått jaga så pass mycket, så är det nog näst intill omöjligt att träna bort jakten hos hunden..

Det enda jag kan tänka mig det är att hitta något för hunden att göra istället för jaga. Du kan ju tex lägga blodspår åt honom så får han utlopp för lite av sin jaktlust. Hitta på något annat jobb åt honom istället för jakten. Men som Gnist skrev så kommer nog hunden aldrig riktigt ge upp det han en gång lärt sig.

Lycka till

Som sagt kommer den alltid att vilja jaga, men med träning kanske du kan hindra den... Men jag tror aldrig att du kan lita på hunden och ha den lös utan att ha mycket skarp uppsikt.
Om du är ute efter en hund som du kan ha lös så tror jag att du ska backa men om du är ute efter en trevlig familjehund som kräver mycket jobb och aktivitet och kopplad så kanske det kan fungera...

Nej, att ha honom lös i trädgården utan att jag är med, det är nog inte att tänka på..... :D

Jag är inte säker på att han har SÅ mycket jaktinstinkt, eftersom han har jagat fel redan från början, dvs rådjur, och mest fått massa skäll när han kommit tillbaks...

Jag hade med honom ute när jag gick med min tik i förrgår kväll. (grannens hund..) Släppte lös honom, för att se hur han betedde sig. HAN FOR RUNT SOM EN GALNING RUNT MIG, OCH VAR ÖVERLYCKLIG (slog till caps lock av misstag...) Höll sig kring mig i ca 5-10 min, och fick massor med beröm när han kom till mig. Han vill inte komma fram till en, eftersom dom alltid har fångat honom så fort dom har fått tag i honom annars, och sedan slängt in honom i hundgården.
Sedan drog han en sväng, och böjade driva på ngt, jag gick hela tiden inom hörhåll och pratade med och gullade med min tik, samtidigt som jag visslade på honom.
Efter 5-min drev så kom han tilbaks till mig, fick massor av beröm :love: och lek osv . Sen kopplade jag honom och gick hem.

Jag har haft med honom ut och gå en hel del, eftersom ägaren inte går ut med honom. Så han blir verkligen överlycklig när jag kommer, och älskar mig :love:

Han kommer att bli min oavsett om han blir jaktfri eller inte. Han skall nämligen skjutas annars, och det vill jag inte veta av!!!!! :(

Tar gärna emot fler tankar och idéer!

Häls Embla

Jag önskar dig verkligen lycka till, du verkar positiv och det är bra!

Det är nog en hyfsat knepig korsning du tar hand om, men det kan gå bra. Kämpa på! ;)

Efter 5-min drev så kom han tilbaks till mig, fick massor av beröm och lek osv . Sen kopplade jag honom och gick hem.

Något att tänka på, kanske. Att inte koppla och gå hem direkt. Låt honom kallas in och sedan berömmer Du, kopplar, går två meter, berömmer och släpper honom igen för att sedan fortsätta promenaden. Alternativ. Koppla honom, skicka honom på ett litet godissök alt. kampa, lek, gå ett spår och sedan gå hem.

Jo, jag brukar göra så, och hade gjort så flera gånger innan han stack, (under samma promenad..) men klockan var så mycket, ca 21,30 så jag ville gärna ha tag i honom, så att jag kunde gå hem osv.. Kankse var klantigt av mig att släppa honom så sent...

Liknande trådar

L
Övr. Hund Måste bara berätta att jag är sjukt stolt över min vovve. Han är 7 år, och Wahtel korsning. Jakthund som jagar allt (vildsvin, älg...
Svar
5
· Visningar
829
Senast: Oasis08
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama