Jakt och jägare!

Diplomaten

Trådstartare
Käre Bukefalister.

Jag behöver eran gedigna jakterfarenhet p.g.a. att jag inte har någon egen som räcker för tillfället.

Vi har en JRT tik som blir 4 år. Hon är en omplaceringshund och vi har haft henne sedan hon var 8 mån. Jag vet inte så mycket om hennes tidigare liv- en förklaring var bla. att vi fick köpa henne p.g.a. att hon blev för "jobbig" för familjen samt att hon till en början fick lov att jaga efter vildkatterna på gården - vilket inte var populärt - givetvis såg vår lilla tik såg inte direkt skillnad på tam och vildkatter. Och hon dödade dem. En efter en.

Det är en givetivs energisk, skarp och hård liten krabat vi har att göra med och vi har lagt ner mycket tid och uppfostran på henne. Nu behöver detta utvecklas några nivåer till, för hennes skull. Hon är en jakthund och ska få utlopp för det ett steg längre. Det är främst varit spår (blod) som vi har tränat med henne som jag kan anknytta till jag. Och där stoppar vår erfarenhet.

Min man har planen att framöver ta jägarexamen, men för tillfället finns det inte utrymme för detta för hans del. Dessutom vill vi komma i kontakt med människor som redan har den erfarenheten och kan berätta så mycket som möjligt. Och tipsa. Eftersom vi har en jakthund så är det en självklarhet att hon ska få utlopp också för detta. Och då fick jag idèn att vända mig till er!

Hur förbereder man sin hund som bäst för att en jägare e.v. ska kunna ta med henne på jakt i praktiken?

Min JRT har stående öron, vilket jag vet inte är speciellt bra för grytjakt. Förmodar att hon inte skulle väljas ut som grythund för detta av just en jägare. Kan man på någon vis ersätta/byta ut just grytjak mot något annat? Aneldningen till att jag frågar, är därför att vi har endast sett grytjaktintinkten hos henne.

Och slutligen ...
Vi har fått kontakt med en del personer som skulle kunna bli mentorer för oss gällande ev jakt för vår JRT. Eftersom vi per dags datum inte har någon vana av jakt med JRT, vad kan vi se som ev goda kännetecken för en god jägarvän.

Idag ligger tyärr klubbarna "på is" i kommunen. Annars hade det varit en självklarhet att ta kontakt med dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Jakt och jägare!

Hon kan säkert funka som kortdrivare, men det är ju inget man kan träna utan jakträttsinnehavare/markägarens tillstånd och då är också frågan Vad hon ska driva. Här hade det passat bra på dovhjort och vildsvin (om hon inte är helt orädd), men jag vet inte var ni bor.

Annars är väl grytjakten det som ligger närmst, beroende på storleken på henne. Men det håller Gilly på forumet på med och kan säkert berätta mer.

Själv har jag en liten terrierkorsning som alltid funkat som skällande kortdrivare och hon är superb på det.
 
Sv: Jakt och jägare!

Tack så oerhört mycket för svaret!

Vi bor i Telemark, Norge - och det är också därför som vi har svårt att finna utav hur vi ska gå tillväga. Det är därför mycket tacksamt med ditt svar, en del "input" och vet vart man ev man kan börja eller ev i vilka trådar man ska börja dra. Hon är per dags datum totalt orädd, hon har en något manisk sida som vi tränat för att komma bort ifrån, med stor sannolikhet just för att det vi inte får hennes jaktbehov tillräckligt stimulerat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp