V
veronican
Jag kanske är ute och seglar, men jag ser inte hur man ska kunna ge detta hösilage i rätt grovfodermängd och kunna rätta till kvoten enbart med kraftfoder? För det är nämnligen vad folk blivit tillsagda som fodrar med detta hösilage och som inte vet ett skvatt om analyser...
Får inte upp proteinet utan att MJ:et blir för högt!
Jag håller på och räknar foderstat åt en ponny i stallet och nu har jag räknat på lite olika förslag och får inte ihop det riktigt bra, så istället för att sitta och köra fast tänkte jag höra om ngn har tråkigt och har lust att hjälpa mig spåna lite? (vill inte bara plåga dig Nina med mina frågor )
Ponnyn är en maxad kraftigt byggd D-ponny, beräknad väga ca 450 kg.
Hösilaget är minst sagt dåligt och hade följande värden:
7.6 MJ 19.5 Smrp 2,4 Ca 1,5 P 0.8 Mg
Ponnyn har vilat med korta promenader vid hand de senaste månaderna och ska vila 2 veckor till innan den ska sättas igång mycket försiktigt, har varit halt. Den är ganska lättfödd och blev väldigt fet över betet men är nere i lagom hull nu.
Jag har räknat ut att ponnyns underhållsbehov är 46 MJ och 276 Smrp.
Dock är balansen i hösilaget så jävla usel att jag inte får fram en bra kvot utan att energin blir för mycket eller så blir det för lite grovfoder.
Minimigiva i TS för ponnyn är 5,4 kg (1,2 kg TS x 450 kg häst) och i hösilaget (TS 0,68) blir det MINST 8 kg!
Men det är ju bara att glömma, för 8 kg hösilage ger inte bara en grym obalans utan också på tok för mkt MJ...
Jag provade med hösilage, lusern hack och soja, även några förslag med lite halm, men som sagt, jag får inte till det riktigt.. Skitsvårt när ponnyn behöver så lite MJ.
Det enda med vettig kvot är
5 kg hösilage
1 kg hack
200 gr soja
= 49 MJ 307 Smrp (kvot 6,2) 25,5 Ca 11,5 P 5,8 Mg
och då har jag inte helt ordning på mineralerna ännu.
MEN detta förslag ger för lite grovfoder
Någon alls som har tid/ork att hjälpa mig lite?
Med halm blir bara kvoten ännu tokigare, även om grovfodergivan blir bättre. Med mer hack blir det för mycket MJ, med mer hösilage blir det mer obalans...
Får inte upp proteinet utan att MJ:et blir för högt!
Jag håller på och räknar foderstat åt en ponny i stallet och nu har jag räknat på lite olika förslag och får inte ihop det riktigt bra, så istället för att sitta och köra fast tänkte jag höra om ngn har tråkigt och har lust att hjälpa mig spåna lite? (vill inte bara plåga dig Nina med mina frågor )
Ponnyn är en maxad kraftigt byggd D-ponny, beräknad väga ca 450 kg.
Hösilaget är minst sagt dåligt och hade följande värden:
7.6 MJ 19.5 Smrp 2,4 Ca 1,5 P 0.8 Mg
Ponnyn har vilat med korta promenader vid hand de senaste månaderna och ska vila 2 veckor till innan den ska sättas igång mycket försiktigt, har varit halt. Den är ganska lättfödd och blev väldigt fet över betet men är nere i lagom hull nu.
Jag har räknat ut att ponnyns underhållsbehov är 46 MJ och 276 Smrp.
Dock är balansen i hösilaget så jävla usel att jag inte får fram en bra kvot utan att energin blir för mycket eller så blir det för lite grovfoder.
Minimigiva i TS för ponnyn är 5,4 kg (1,2 kg TS x 450 kg häst) och i hösilaget (TS 0,68) blir det MINST 8 kg!
Men det är ju bara att glömma, för 8 kg hösilage ger inte bara en grym obalans utan också på tok för mkt MJ...
Jag provade med hösilage, lusern hack och soja, även några förslag med lite halm, men som sagt, jag får inte till det riktigt.. Skitsvårt när ponnyn behöver så lite MJ.
Det enda med vettig kvot är
5 kg hösilage
1 kg hack
200 gr soja
= 49 MJ 307 Smrp (kvot 6,2) 25,5 Ca 11,5 P 5,8 Mg
och då har jag inte helt ordning på mineralerna ännu.
MEN detta förslag ger för lite grovfoder
Någon alls som har tid/ork att hjälpa mig lite?
Med halm blir bara kvoten ännu tokigare, även om grovfodergivan blir bättre. Med mer hack blir det för mycket MJ, med mer hösilage blir det mer obalans...