Jaha nu var det dax igen.......

aldente

Trådstartare
Den lokala valpfabriken har ute annons på valpar igen:cry: . Såg på texttv att dom säljer ännu en kull bordercollie valpar. Som vanligt är det väl syskornparning den stackars tiken har väl haft valpar nästan varje löp.
Den andra kullen är Dalmatiner/pon/golden/rottweiler och den tiken har haft valpkull på valpkull sedan första löpet vid 8månader.
Hur kan man stödja sådanär verksamhet?

Hur kan man köpa valp ifrån ett ställe där så tvivelaktig verksamhet pågår?

Och dessutom betala såpass mkt för dom?

Sv: Jaha nu var det dax igen.......

Är det denna blandning?

70% Eng Spr Spaniel
17,5% Border Collie
6,25% Bearded Collie
6,25% Labrador

Nej bara dom två kullarna en renrasig bordercollie och en dalmatin/PON/golden/rottis.

Det jag undrar mest över är hur någon kan köpa om det är renrasiga border. Rimligtvis borde h*n inte få regga valpar då kullarna är så tätt. SKK har strikta regler om viloperioder mellan valpkullar och är snabba att "läxa upp", och vem vill köpa en oregga om den är renrasig??? Är det blandisar så är det svårare för valpspekulanter att veta om det är en "valpfabrik".
Fast nu när alla valpar ska id-märkas-vart reggas blandisar då? Någon som vet? Eller är det "bara" jordbruksverket som ska ha in ägarpapper på hunden???

:cry:

tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiio

Tydligen så säljer dom som föder upp registrerade bk bara valpar till djurägare (vallning) och föräldrarna måste ha godkänt vallprov för att valparna skall kunna registreras.
Dessa valpar brukar tyvärr gå åt som smör i solsken men givetvis talas det inte om att föräldrarna är syskon och dom valpar som är fel på göms undan när valparna visas.

aldente igen skrev:
Tydligen så säljer dom som föder upp registrerade bk bara valpar till djurägare (vallning) och föräldrarna måste ha godkänt vallprov för att valparna skall kunna registreras.
Dessa valpar brukar tyvärr gå åt som smör i solsken men givetvis talas det inte om att föräldrarna är syskon och dom valpar som är fel på göms undan när valparna visas.

fast folk som vill ha bra vallhundar borde ju ana något, inte bara ryktesvis utan även genom att kika på stamtavlan.

Raven skrev:
fast folk som vill ha bra vallhundar borde ju ana något, inte bara ryktesvis utan även genom att kika på stamtavlan.

...och sedan har vi alla som bara vill ha en söt hund och tycker att BC är sååå fiiina. Att man stödjer verksamhet som är minst sgat tvivelaktig skiter man i - man får ju en så söt valp! Billig är den dessutom om man jämför med reggade valpar (som man inte får köpa eftersom man inte kan erbjuda fullgoda aktiviteter), och alla vet väl att en hund blir vad man gör den till?! Fast naturligtvis är det inte ägarens fel när det slår runt i 2 årsåldern....

Jag blir så trött...

Det är oftast vanliga familjer som köper oreggade border collies...

VART VÄNDER MAN SIG OM MAN VILL ANMÄLA ATT DE TAGIT VALPAR 2 GGR/ÅR I MINST 3-4 ÅR PÅ DESSA TVÅ TIKAR!!!???

Det är ju ett klart brott mot etiska djurlagar!!!

Sådana folk borde inte få ha några djur alls!!!

Jag vill också veta om man kan anmäla någonstans att min "fodervärd" tagit tre kullar på 13 mån efter min tik utan mitt tillstånd. Är det bara skk som har dessa stadgar? Vad har andra rasklubbar för regler? Fritt fram för fabriker eller?

Duvan skrev:
...och sedan har vi alla som bara vill ha en söt hund och tycker att BC är sååå fiiina. Att man stödjer verksamhet som är minst sgat tvivelaktig skiter man i - man får ju en så söt valp! Billig är den dessutom om man jämför med reggade valpar
Jag blir så trött...

Det där är en sanning med modifikation... En reggad BC-valp kostar ungefär samma summa pengar som en oreggad.

Har svarat i den andra tråden om detta.
Då det i detta fallet rör sig om en Blandrastik, så går det Inte att gå via SKK och få hjälp därifrån.
Det får man i så fall kolla upp med någon blandisklubb..
Beror ju också på Vad man skrivit i avtalet (om det finns något)

Hej igen jag skrev också i den andra till dig. Det är ingen blandis. Hon är reggad i en egen rasklubb och de kan inte hjälpa mig som skk kan göra, med de har gett mig rådet att be att få hunden tillbaka eller begära ertjättning för de tre kullar hon tagit.

Om det Inte är en blandis och hunden har en stamtavla, så är det från SKK den stamtavlan kommit. Rasklubbar registrerar INTE hundar och delar ut stamtavlor...
Vad har hunden för regnummer, så kan jag snabbt kolla om den finns hos SKK..
Det skulle ju underlätta en hel del för dig om hon är det.

Jag övergår till min tråd igen.

hej läste på en annan sida att man kan vara lite elak o anmäla dessa valpfabriker o oseriösa uppfödare till skatteverket, för dom måste ta upp detta som inkomst. viket dom säkert inte gör.då får dom iallafall betala lite skatt och får skatteverkets ögon på sig. gillar inte själv skatteverket men i dessa fall kanske man får tänka på djuren o försöka få stopp på dessa oseriösa valpuppfödare

Ja det var ju ett bra tips:devil: MEN eftersom jag redan anmält till djurskyddet tidigare så är jag starkt misstänkt om en sådan anmälan skulle komma in. Så jag avstår.........

Bra tips, det kanske går att anmäla anonymt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka