Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack! Jag har hört att det är värre utan behandling än med denna. Men har man inte träffat hunden som behöver just Forthyron eller den andra så vet man inte hur ofta uppkommer biverkningar och hur svåra de är.De flesta hundar som får hypotyreodism får det pga underproduktion av tyroideahormon. Man får då tillföra hormon hela livet. Forthyron som är det mest använda läkemedlet för hund i dag har väldigt få biverkningar. Står hunden på rätt dos så mår den bra. Du behöver inte vara orolig för att den ska bli sjuk av behandlingen i det här fallet.
Tack så mycket! Även om tråden är lite gammal så är situation fortfarande aktuellNågra månader gammal tråd, men jag svarar ändå. Hypotyreos är ju en väldigt lättsam sjukdom när man väl har en diagnos på hunden. Lite piller och hunden är "frisk". Nackdelen är att även om medicinen är billig så är blodproverna rätt så dyra (allt är ju relativt förstås, men ungefär 1000 kr hos oss). När jag tog över min tik för 3,5 år sedan så var hon gravt övermedicinerad och efter två provtagningstillfällen (1 år) så hade vi halverat hennes levaxindos. Nu har hon legat bra de senaste 2,5 åren och min veterinär anser egentligen att jag kan vänta 2 år mellan provtagningarna, men jag kommer att fortsätta att kolla hennes värden en gång per år. Så visst, det blir en "onödig" tusenlapp per år, men för mig är det inte mycket pengar med tanke på att jag då vet att min prinsessa mår så bra som hon kan.