Jag vill veta allt om hypotyreoidism

rahl

Trådstartare
Jag vill veta allt om hypotyreoidism bl.a. biverkningar och prognos - kan det vändas eller måste hunden få läkemedel livet ut?

Sv: Jag vill veta allt om hypotyreoidism

Har inte koll på hund men människa måste medicineras livet ut (finns säkert undantag). Kostar dock ingenting ( 80kr för 100 tabletter = 100dgr, vet inte om det är fullpris för hund men antagligen).

Det är inte så jättekul att alltid vara trött och lägga på sig vikt genom att bara titta på mat men det blir bättre med medicin! Jag blir skör i huden och får sämre kvalitet på hud och hår och naglar när medicineringen inte stämmer (mina värden svajjar).

Kollade vad Kippos Levaxin kostade. 150 mg, 250 tabletter kostar 125 kr.

lil-sis tack!

Missel men hur är det med biverkningar? hur upplever du honom? jag har nyligen förlorat Niunia på grund hennes sjukdom och mediciner så jag vågar nog inte medicinera livet ut... jag blir rädd att förlora den hunden också

De flesta hundar som får hypotyreodism får det pga underproduktion av tyroideahormon. Man får då tillföra hormon hela livet. Forthyron som är det mest använda läkemedlet för hund i dag har väldigt få biverkningar. Står hunden på rätt dos så mår den bra. Du behöver inte vara orolig för att den ska bli sjuk av behandlingen i det här fallet.

De flesta hundar som får hypotyreodism får det pga underproduktion av tyroideahormon. Man får då tillföra hormon hela livet. Forthyron som är det mest använda läkemedlet för hund i dag har väldigt få biverkningar. Står hunden på rätt dos så mår den bra. Du behöver inte vara orolig för att den ska bli sjuk av behandlingen i det här fallet.
Tack! Jag har hört att det är värre utan behandling än med denna. Men har man inte träffat hunden som behöver just Forthyron eller den andra så vet man inte hur ofta uppkommer biverkningar och hur svåra de är.

Levaxin har inga biverkningar på människa. Tar man för mkt kan man få hjärtklappning.

De flesta som sätter sin hund på behandling upplever att de får en "ny" hund, den blir pigg och glad igen. :)
Om man överdoserar kan man få symptom av hypertyreodism. Så har man bara koll på att de ligger på rätt dos så är det inga problem.

Säger som fleratalet andra här. Får du bara doseringen inställd rätt, så mår hunden lika bra som om den varit frisk. Min hund som gik på levaxin blev 14,5 år och det var inte medicinen eller sjukdomen hon dog av. Hon åt 6 st 150mikrogramstabletter om dagen.
Jag har läst att vissa hundar kan bli friska eller åtminstonde minska dosen om de övergår till natulig föda, typ BARF. För min hund hjälpte det inte, men hon var iofs 10 år när jag började barfa henne.

Min ena hund verkade vintern 2009/2010 deprimerad/ledsen. Jag trodde då att han var nere pga ev smärta i nacken (han har brutit nacken som ung).

Efter mycket tester och veterinärbesök kom vi fram till att det var hypothyreos.

1 månad efter påbörjad behandling var han en helt ny hund, nästan valpglad igen. Nu 2 år senare äter han Forthyron 2 ggr per dag, kostar ca 2000 kr per år och det täcks av vår försäkring.

Alla prover ser bra ut och hunden själv mår hur bra som helst.

Jag ser absolut ingen anledning till att inte medicinera hunden mot detta, alternativet är ju att ta bort den. Min hund mådde verkligen inte bra innan vi kom på vad det var och det går faktiskt under djurskyddslagen att INTE medicinera det (enligt min veterinär).

Min tanke var inte att låta bli och inte medicinera utan jag tittar på en hund med detta problem och kan välja om jag vill skaffa henne eller inte. därför vill jag veta i förväg allt ;)

Jaha, ok!

Klart man vill ha friska hundar, men om jag själv skulle kolla efter en vuxen hund som inte skall användas i avel så hade jag inte sett det som ett hinder.

Jag tänker inte alls på att min hund har det, han lever precis som vanligt. Får bara några piller i maten morgon & kväll.

Det är en omplaceringshund, en blandras så ingen avel :) Jag blev kär i henne :) Men samtidigt förlorade jag nyligen min ena hund i hennes sjukdom på grund av hennes mediciner - kortison - så man blir lite "rädd" att medicinera.. Fast jag vet att hormon och kortison är två olika preparat.

När man behandlar hypotyroidism ger man substitutuionsterapi, man ersätter det hormon som kroppen inte själv förmår producera. Man återställer normaltillståndet, det ger inga biverkningar. Kortison, som du tydligen har tidigare erfarenhet av, är visserligen ett hormon som även det förekommer naturligt i kroppen, men behandling innebär så gott som alltid att koncentrationen vida måste överstiga den naturliga och i det här fallet är det förenat med många biverkningar.

Så, livslång behandling med sköldkörtelhormon behöver du inte oroa dig för. Däremot så krävs ju en del veterinärbesök genom livet för att kontrollera och eventuellt korrigera dosen plus att man ska komma ihåg tabletterna - så lite extra jobb är det ju. Även om många hundar får billiga Levaxin så ska veterinärer egentligen i första hand förskriva medicin som är framtagen för hund, i det här fallet Foprthyron. Forthyron är bra mycket dyrare.

Några månader gammal tråd, men jag svarar ändå. Hypotyreos är ju en väldigt lättsam sjukdom när man väl har en diagnos på hunden. Lite piller och hunden är "frisk". Nackdelen är att även om medicinen är billig så är blodproverna rätt så dyra (allt är ju relativt förstås, men ungefär 1000 kr hos oss). När jag tog över min tik för 3,5 år sedan så var hon gravt övermedicinerad och efter två provtagningstillfällen (1 år) så hade vi halverat hennes levaxindos. Nu har hon legat bra de senaste 2,5 åren och min veterinär anser egentligen att jag kan vänta 2 år mellan provtagningarna, men jag kommer att fortsätta att kolla hennes värden en gång per år. Så visst, det blir en "onödig" tusenlapp per år, men för mig är det inte mycket pengar med tanke på att jag då vet att min prinsessa mår så bra som hon kan.

Några månader gammal tråd, men jag svarar ändå. Hypotyreos är ju en väldigt lättsam sjukdom när man väl har en diagnos på hunden. Lite piller och hunden är "frisk". Nackdelen är att även om medicinen är billig så är blodproverna rätt så dyra (allt är ju relativt förstås, men ungefär 1000 kr hos oss). När jag tog över min tik för 3,5 år sedan så var hon gravt övermedicinerad och efter två provtagningstillfällen (1 år) så hade vi halverat hennes levaxindos. Nu har hon legat bra de senaste 2,5 åren och min veterinär anser egentligen att jag kan vänta 2 år mellan provtagningarna, men jag kommer att fortsätta att kolla hennes värden en gång per år. Så visst, det blir en "onödig" tusenlapp per år, men för mig är det inte mycket pengar med tanke på att jag då vet att min prinsessa mår så bra som hon kan.
Tack så mycket! Även om tråden är lite gammal så är situation fortfarande aktuell :)

Hur mycket piller får hon nu? och vad väger hon?

ca 1000 kr om året är inte så mycket, fast som engångssumma kan det vara mycket och täcks inte av försäkring :devil: (1100 + 15% självrisk)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 955
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
932
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 051
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar