Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag skulle vilja berätta något roligt för er, som kontrast mot mina andra trådar den senaste tiden.

Idag var jag hos personalchefen på företaget jag är inhyrd på för ett förutsättningslöst möte om en eventuell anställning på företaget nu eller framöver. Jag hade själv initierat det några veckor sedan, men nu ägde mötet i alla fall rum.

Hur som helst. När vi pratat igenom mina ambitioner, utbildning osv så var jag tvungen att berätta att jag är gravid och ska ha barn någon gång i mitten av november. Han gratulerade mig med stort engagemang och sa direkt att han var glad att jag berättat det - dessutom förklarade han att det absolut inte skulle ligga mig till last. Han berättade att de anställt 4 gravida tjejer de senaste 3 åren, och hävdade att rätt person är värd att vänta på. Nu får vi se om det finns någon tjänst som kan vara lämplig för mig, men jag tycker ändå att detta var värt att få dela med sig av!!!

Jag är stum. Stum av förundran därför att det är verkligen första gången jag hör talas om detta "på riktigt". Denna öppenhjärtliga attityd mot tjejer i barnafödande ålder.

God kväll!!
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

Min man anställer en hel del folk till sitt företag då och då, han ser det också som positivt med kvinnor (och män) i barnafödande ålder - så att det blir en lagom mix av folk....han har mig veterligt aldrig nekat ngn anställning enbart pga den var i sån ålder..
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

Vad kul!!

En VD vid ett företag jag jobbade vid tidigare var för länge sen på G att anställa en kvinna i barnafödande ålder. När hon återkom till diskussionerna berättade hon att hon var gravid och VDn blev lite chockad och frågade spontant "oj, hur har det gått till?" Sen när han tänkt på saken kom han till slutsatsen att graviditeten och barnledigheten är så kort tid i sammanhanget och han ville anställa henne för hennes kompetens så han bestämde sig för att det inte spelade någon roll för honom. Den linjen fortsatte han att hålla och 10 år senare när jag kom dit var kvinnan ännu kvar och gänget som jobbade där då var i stort sett alla i barnaalstrande åldrar. Och VDn själv hade då ännu fortfarandes lite roligt åt sin korkade kommentar "hur har det gått till?"
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

Uppmuntrande läsning! Underbart!
Själv skall jag få barn i augusti och har varit jättesugen på att söka ett lediganslaget jobb inom företaget jag jobbar på....det är inom ett helt annat område än där jag jobbar nu, och skulle kräva endel vistelse i huvudstan (där jag INTE bor).

Hade nästan givit upp tanken på jobbet eftersom timingen är så dålig, hade tänkt vara hemma med barnet ett år ungefär, men nu när jag läser detta så undrar jag om jag inte borde skicka ett e-mail och anmäla mitt intresse i alla fall....
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

Min man fick ett nytt jobb och började där den andra maj, samma dag som jag var beräknad till. Självklart sa han att vi skulle få barn när han var på intervjuv men de tyckte bara att det var positivt.

Sen hade vi ju hoppats på att jag skulle gå under tiden så att han fick ta ut sina pappadagar från det gamla jobbet :crazy: men det blir aldrig som man tänkt sig för än har det inte kommit någon bebis ;)
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

Oj, ska du ha barn!:love: Det har jag helt missat... :o
Har väl haft så mycket annat för mig och inte rört mig bland folk... :crazy:
*extremt nyfiken* Vet du vilken sort än? :)
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

dressyrtant skrev:
Oj, ska du ha barn!:love: Det har jag helt missat... :o
Har väl haft så mycket annat för mig och inte rört mig bland folk... :crazy:
*extremt nyfiken* Vet du vilken sort än? :)

Jo visst, i början av augusti är det dags, det skall nog bli jätteroligt! Blev sjukskriven i torsdags pga mjuk livmoderhals (? om jag förstod saken rätt), så nu har man ju tid att hänga här....får förstås inte rida, kratta löv eller ens cykla så det känns litet ovant för en som är van att köra på i 150 knutar :crazy: .

Jag vet redan vilken sort men vi hade tänkt hålla det för oss själva tills ungen tittar ut :) !
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

Oj oj!
Ja, det är bäst att ta det lugnt!
Har en kompis som födde ganska mycket för tidigt. Babyn mår jättebra, men det är så mycket extra jobb och så ligger de ju så länge på sjukhuset också. Babyn är dock väldigt social, för han blev ju van med att det var en massa olika tanter som hade hand om honom. ;)
Men de har det ju nog bäst i magen!
Så det är att vara duktig flicka nu då och varva ner... :angel:
Kul att ni vet (könet)! Men jag förstår att ni vill hålla det för er själva. Jag får väl veta i augusti sen. :D
Jag har en som motionerar yngre stora pållen nu, det känns jättebra. Själv hinner jag inte. Barnen rider lilla pållen när vi hinner.
Gamlingen vete sjutton vad som händer med honom. Han är ju inte min. Han tillhör ju :devil: .
Jaha... det var ett litet trådkap det då... :eek:
Hur länge är du sjukskriven nu? Och hur ofta har du uppföljning hos hälsovården?
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

Har ju väldigt svårt att ta det lugnt...men kanske man vänjer sig. Är sjukskriven hela månaden och tror väl att det fortsätter tills allt är över...hade samma fenomen med ettan, som tänkte komma ut i vecka 32. Skall till läkaren nästa vecka igen för koll.

Har mycket sammandragningar men känner mig i övrigt inte speciellt sjuk så gissa om man känner sig onyttig!! Och gissa om finnhästen är fet som en tunna då han inte hålls igång :cool: ....!

Länge sedan man sett dig på kurser o dyl, men hörde "på byn" att du haft en del annat att tänka på...

Ursäkta trådkapningen!
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

Vad kul att höra! Alltid lika skönt att höra talas om sådana arbetsgivare. Och grattis till magen förresten :D
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

Jag tycker man hör så mycket om att folk blir diskriminerade pga att de är gravida eller bara för att de är tjejer och KAN bli det. Men i verkligheten har jag faktiskt aldrig hört om någon som råkat ut för något sånt negativt. Inte bland mina bekanta i alla fall. Tvärt om har alla, precis som du, blivit väldigt förvånade när de berättat för sin chef och denne har blivit glad och uppmuntrande. Inklusive mig och min chef (jag hade ju bara jobbat ett halvår på nuvarande jobb så jag var lite skraj innan men han blev bara glad för min skull).

Zoya fick förresten jobb när hon var gravid minns jag. Min brorsa fick jobb fast han sa att han tänkte vara pappaledig bara 2 månader efter anställningsdatum. Så visst händer det! :)
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

I vår bransch där det är svårrekryterat är graviditeter och barn stora plus.

Barnfamiljer flyttar nämligen inte så lätt så det är lite större chans att få behålla dem :idea:
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

ulda skrev:
Jag tycker man hör så mycket om att folk blir diskriminerade pga att de är gravida eller bara för att de är tjejer och KAN bli det. Men i verkligheten har jag faktiskt aldrig hört om någon som råkat ut för något sånt negativt. Inte bland mina bekanta i alla fall. Tvärt om har alla, precis som du, blivit väldigt förvånade när de berättat för sin chef och denne har blivit glad och uppmuntrande. Inklusive mig och min chef (jag hade ju bara jobbat ett halvår på nuvarande jobb så jag var lite skraj innan men han blev bara glad för min skull).

Zoya fick förresten jobb när hon var gravid minns jag. Min brorsa fick jobb fast han sa att han tänkte vara pappaledig bara 2 månader efter anställningsdatum. Så visst händer det! :)

Precis. Jag har ju också hört om diskriminering hit och dit, men bara en av alla mina bekannta som har barn som blivit utsatta.
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

Britta68 skrev:
Uppmuntrande läsning! Underbart!
Själv skall jag få barn i augusti och har varit jättesugen på att söka ett lediganslaget jobb inom företaget jag jobbar på....det är inom ett helt annat område än där jag jobbar nu, och skulle kräva endel vistelse i huvudstan (där jag INTE bor).

Hade nästan givit upp tanken på jobbet eftersom timingen är så dålig, hade tänkt vara hemma med barnet ett år ungefär, men nu när jag läser detta så undrar jag om jag inte borde skicka ett e-mail och anmäla mitt intresse i alla fall....

Klart du ska söka!!! *pepp pepp*
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

tgd skrev:
Vad kul!!

En VD vid ett företag jag jobbade vid tidigare var för länge sen på G att anställa en kvinna i barnafödande ålder. När hon återkom till diskussionerna berättade hon att hon var gravid och VDn blev lite chockad och frågade spontant "oj, hur har det gått till?" Sen när han tänkt på saken kom han till slutsatsen att graviditeten och barnledigheten är så kort tid i sammanhanget och han ville anställa henne för hennes kompetens så han bestämde sig för att det inte spelade någon roll för honom. Den linjen fortsatte han att hålla och 10 år senare när jag kom dit var kvinnan ännu kvar och gänget som jobbade där då var i stort sett alla i barnaalstrande åldrar. Och VDn själv hade då ännu fortfarandes lite roligt åt sin korkade kommentar "hur har det gått till?"

Hihi, vilken skön kommentar.. "Hur har det gått till"...
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

Oj! Två gånger likadant! Då är det nog skäl att ta det piano. Man är ju lite "slappare" andra gången också... :angel: :rofl:
Känner igen detdär med feta tunnor i hagen... :o
 
Sv: Jag måste få berätta... (jobb och gravid)

Åhh, vad skönt! :bump:

Min chef är inte alls lika vänligt inställd till gravida :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp