Jag kan inte låta bli...

Minilott

Trådstartare
...att gå in i hagen och fixa till täckena på mina kusar(tur att jag bara har två :crazy: )
Jag vill att täcket ska ligga sådär gott alltså att det inte halkar bak och spänner på bringan/bogarna så när jag är i stallet och mockar eller middagsfodrar bara måste jag knäppa loss bukremmarna och lyfta till täcket...
Är det nån mer än jag som lider av detta syndrom?;)

Sv: Jag kan inte låta bli...

Det är väl knappast något konstigt? Hästen kan ju tom bli halt om den går omkring med ett täcke som spänner och trycker...
Jag rättar alltid till täcket så fort jag kommer åt :p

Samma här! Desutom är det jätteviktigt att täcket ligger rätt!
Igår höll en häst på att strypas i hagen för att täcket hade lyckats rulla framåt över halsen och sedan runt halsen också. Han låg ner i hagen och kunde inte komma upp. Kompisarna runt om honom puttade och försökt få upp honom. Det var vaktmästaren på kyrkogården som ligger brevid som upptäckte det. Läskigt!

Man behöver inte ha dom problemen, det finns täcken som ligger rätt utan att man behöver rätta till dom med jämna mellanrum.

Tito skrev:
Man behöver inte ha dom problemen, det finns täcken som ligger rätt utan att man behöver rätta till dom med jämna mellanrum.

Det undrar jag:angel: ... Eftersom hästen rör sig så kanar ju täcket bakåt,åtminstonde lite..Jag gillar när det är gott om plats därfram(att det lixom är "hängande")
Åh gud!!!:p Jag har jobbat inatt så nu är jag helt snurrig... Man har konstiga funderingar när man är vaken hela natta... Nu går jag och drar täcket över mig... ;) :banana: :banana:

Jag håller med någon annan som skrev här att det finns täcken som passar och sitter bra!
Jag köper bara M**k T**d täcken till min häst, de är visserligen dyra men de sitter på samma plats när man släpper ut hästen som när man tar in. De kan busa och rulla sig hur mycket de vill, det sitter bra ändå. Det är också hög kvalitet på dem, jag har ett vintertäcke som jag haft i flera år och det ser fortfarande nästan nytt ut. Sh**es täcken passar också min häst bra, han är ett halvblod på 160cm och lite fullblodslik. H**ks täcken passar t.ex inte honom alls.
Jag har ingen möjlighet att rätta till täcket på min häst mitt på dagen, jag är i stallet på morgonen och efter jobbet på kvällen, därför är jag väldigt kräsen när jag köper täcken.

Det går att hitta täcken som sitter bra, det svåra är att komma underfund med vilket märke/modell som passar hästen ;)

min pålles täcke kanar inte heller ngt... ofta tror jag man har för stora täcken på sina pållar; iaf är DET syndromet vanligt hos oss iaf! *skrattar* Eller så "vågar" man inte dra åt spännena fram i bringan tillräckligt å då hasar de ju bakåt eftersom ingenting håller åt.
Min fd häst på 155 hade 135 i täcke. Min nuvarande på 170 har 145 i strl - helt perfekta täcken som sitter precis där de ska å inte kanar långt nedanför rumpan. Ett sto i samma hage är 163 å har oxå 145 i strl men hennes täcke hänger jämt snett å långt nedanför rumpen...

Min hästs täcken kasar inte en milimeter, så jag behöver aldrig rätta till dem. Mkt praktiskt ;)
Och kasar det lite efter att hon har rullat sig eller nåt, så åker det tillbaka själv.
Antar att hon är helt jämntjock eller nåt :rofl:

Lider sällan av detta problem då mina hästar inte går med täcke! :) Och när de gör det så ligger det förvånadsvärt stilla..

Mina Horseware-täcken sitter perfekt, så det är sällan jag rättar till ett täcke..

det täcke som jag har nu till min häst är det bästa jag haft. Det är med halvhals, som jag har lite öppet fram i bogen, med bogskydd under. Det sitter jättebra på honom och kasar inget ( jag köpte det i stl 135 som han brukar ha, men jag kunde ej knäppa fram i bogen så därför e det öppet där. knäppt spännet i hålet längst ut) Jag hade ej kunnat köpa ett större för då hade det blivit förstort. Men detta täcke e det jag har som ligger bäst på honom, ett shiretäcke. mina andra täcken glider gärna bakåt, inte så det hänger bak på rumpan, utan svanskappan är där den ska vara uppepå svansroten, men jag tycker det ibland känns hårt i bogen...suck. Det bästa täcke jag har där efter shiretäcket med halvhals är då faktiskt Börjes vintertäcke för ca 500.-.....jättemjukt och fint vid bogen.

Jag har äntligen hittat ett täcke som både jag ock hästen gillar! Det är så att hon hatar täcken som smiter åt i bogen, hindrar hennes rörelser, dessa gör hon verkligen allt för att bli av med. Men jag har sam sagt hittat ett bra täcke nu! Och det sitter löst och fint över bogen även efter en hel dag i hagen! :banana:

pm´a mig om du vill veta vart jag köpt det, har det inte i huvudet.

Använder bara täcken som passar hästen, så nej, jag går inte och lägger om det hela tiden.

Håller med flera andra; Jag använder inte täcken som glider bak, så det finns ingen anledning att rätta till något. Har mestadels Horseware eller FAL.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Min ena (jakt)golden gillar inte sina täcken. Jag ska klippa bort "triangeln" bak på BoT-täckena så de inte klämmer ner svansen, men jag...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: Lena_B
·
Foder & Strö Skulle vilja veta om det är fler här som har en sån petfis som jag har? ;) Min kuse har alltid varit väldigt kräsen med sin mat, äter...
Svar
13
· Visningar
1 831
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka