Jag har tappat tålamodet :(

Sv: Jag har tappat tålamodet :(

Förstår verkligen hur du prioriterar, samma här! Jag kan gärna rida någon annans häst men jag kan inte betala för det för det ryms inte när egna hästen kostar så pass mycket. Jag är heller ingen stjärnryttare så jag kan inte erbjuda mina kunskaper för att utbilda någons häst, mer motionera den och det är svårt att hitta......

Usch, vilken otur du har haft med din pålle! Håller tummarna för att han blir bra igen!

Det som är så frustrerande med min tjej att det har gått så lång tid utan förbättring. Det går upp och ner men blir inte helt bra. Gaffelbandet small ju inte vid ihopsläppet som blev ganska vilt, så den verkar ju hålla för något iallafall, men hon är ju fortfarande småhalt. Jag hoppas att lösdriftsvistelsen kan göra så att hon åtminstone kan gå som sällskap eller till avel i framtiden, men det ser väldigt mörkt ut. De flesta hade nog gett upp och avlivat vid detta laget.

Min gamla häst hade samma problematik med sina gaffelband som din. Hon blev aldrig riktigt bra från hältan, men hade heller inte ont av det. (hon testades på klinik med stor dos smärtlindring). Jag lät döma ut henne och hon fick gå kvar som sällskap eftersom jag har eget stall. Pengarna som jag fick för henne gick till inköp av ny häst. Hon var rätt gammal när hon blev halt och hon fick gå kvar som sällskap i fem års tid innan hon vid 24 års ålder fick somna in på grund av andra ålderskrämpor. När man dömer ut så behåller man ändå en del av veterinärvårdsförsäkringen så man blir inte utan försäkring om något händer. Däremot så gäller inte försäkringen för hältor eller rörelsestörningar. Det är ett alternativ om hästen inte har ont och lider av sin åkomma och samtidigt så får man en grundslant till sin nya häst beroende på livvärdet på hästen och om man inte vill avliva. Avlivar man så får man naturligtvis också ut livvärdet.

Ja, tanken är att jag iallafall ska åka in med henne i Mars och ultraljuda och be vet att försöka släcka hältan. När hon rör sig ser det ut som att senan har blivit "för kort". Det är svårt att förklara riktigt. Men hon har inte haft några problem vid böjprov som hon hade i början. Efter stötvågsterapin stod hon stilla vid böjproven och blev inte "mer halt" av dem. Förhoppningsvis är det som din häst fick, en bestående rörelsestörning som de inte har ont av, eller hur man ska säga.

Senast ändrad:

Min gamla Måne som gick bort för 8 år sedan hade huvudvärk och betedde sej som din med sitt huvud.

Hon hade skimmelcancer och enligt vet hade hon tumörer överallt inombords, ÄVEN i huvudet och det var det som gjorde att hon höll på så med huvudet och trillade omkull stup i ett sista veckorna.
Dock så var hennes sjukdomshistoria mycket kort, inte ens 3 veckor från upptäckt till avsked.

Så visst kan hästar ha huvudvärk ! ! !

Tack!

Men då kanske det inte är helt kört om ett vilt ihopsläpp funkade? Då blir hon inte sämre iaf av att gå på lösdrift. I och med att hon verkar så pigg och glad hade jag nog väntat lite till.

Min kompis har en häst som hade en gaffelbandsskada. Hon valde att betäcka och nu 1,5 år senare är hon helt frisk så det kan ju gå. Har en annan kompis som hade en häst med en kronisk rörelsestörning som hon enligt vet inte led av, hon blev 22 år gammal så man kan ju ha tur också.

Det jobba är ju att vänta tycker jag, känns som en evighet till mars......

Var faktiskt och red ovan nämnda kompis häst idag. Vilken lycka, vilken häst :love: Hoppas jag kan göra det någon mer gång för jag känner mig som en ny människa. Har beställt en tömkörningsgjord nu med till min egen pålle så jag slipper låna. Blir ju bara tömkörning i skritt på rakt spår men det är roligare än att promenera. Kan man öva lite halter och så iaf och han blir gladare då med.

Jag har bestämt mig för att ge min häst 1,5 år, från och med oktober, då har han gott om tid och så får vi se hur han är då och vad han kan hålla till. Jag har inte råd att köpa en ny häst och så länge jag kan vill jag ha honom......men han ska självlart inte lida men han var aldrig ens halt till en början utan det kändes som en ojämnhet i galoppen i vänster varv och halt vid böjprov hos vet. Fram till 23 december var han dock ohalt och sen skulle han såklart till att busa och fära runt......

Ja, hon blev helt bananas vid ihopsläppet, så kul hade hon inte haft på flera månader ;). Hon hänger även med gänget när de hoppar in bland småhingstarna i en hage lite längre bort, så gnista har hon iallafall. Jag hoppas att det kan gå för min som för dina kompisars hästar iallafall, får hålla tummarna. Det lättar lite att få höra om flera fall där det ändå gått "bra".

Din pålle är ju i alla fall ohalt i hagen, så jag hoppas det kommer gå bra för er! :) Härligt att du kan greja med honom lite iallafall, istället för alla tradiga promenader :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 511
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Fiorano
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar