Jag har blivit mamma!

Marvin

Trådstartare
Eh, hoppsan! Igar rakade jag ta hem tva kattungar som satt pa sjukhusomradet och sag vilsna ut. Den lilla honan sag riktigt dalig ut :crazy: och jag ville inte lamna henne dar. Ville inte skilja henne fran brorsan heller, sa jag tog med bada. Tror att det finns tva ungar kvar om det var den kullen jag sag förra veckan.

Sa nu bor det tva babisar i mitt badrum! :love: Ska försöka fa tag pa en engelsktalande veterinar idag, deras ögon ser hemska ut, klabb i öronen, magra och nu har de fatt diarré ocksa (vantade mig det, darför de bor i badrummet).

Smart Marvin!! Tva dagar innan en stor tenta ar daligt att ta hem babisar. Dessutom far jag inte ha katt för min hyresvardinna (och hon gar ju in i min lagenhet som hon vill sa kommer att upptacka dem pa stört). Men vad gör man! Den lilla lag helt apatisk pa asfalten, bara att ga fram och plocka upp henne, och katter brukar vara jatteskygga har nere. Sen satt hon i min hand (far plats i handflatan) och spann... Jag gick sönder! :love: :love:

Sv: Jag har blivit mamma!

Åhhhh vad gulligt!!! Hoppas den lilla fröknen mår bättre snart...

/MB som oxå tar hand om allt hon ser...

Marvin skrev:
Tva dagar innan en stor tenta ar daligt att ta hem babisar. Dessutom far jag inte ha katt för min hyresvardinnaMen vad gör man!

Finns det något som heter gudomlig rättvisa så kommer du att klara dig bra på tentan. Nu när du har gjort en så Gudi behaglig gärning.

Tänk också så. Du hade kunnat säkrat dig pluggtid genom att bara gå förbi ja. Men då hade du istället tänkt på dem hela tiden medan du pluggade - och skrev. Vilka resultat hade du fått med ett dåligt samvete dånande i huvudet?? Och nattsömn?

Du vet hur du gör med såna små? Skonkost?

Många katter tål inte vanlig mjölk - de får diarre då, så ge dem inte mjölk om du inte sett dem äta mjölk tidigare utan problem.

Välling är då faktiskt bättre.

Skonkost är annars välkokt vit fisk - alltså torskfisk av alla de slag, sönderkokta morötter, risvatten ur sönderkokt ris, pure av sönderkokt potatis. Köttfärs. I nu nämnd ordning.
Du kan också peta i lite smör (inte margarin).

Geggan i öronen som säkert till största delen består av öronskabb - kan du peta bort det värsta lite försiktigt.
Och dränka dem som är kvar med några droppar babyolja eller mild matolja. Fin huskur helt ofarligt.
Ögonen kan du försöka skölja med saltvatten - dos 1liter salt 1tesked salt, kokas, svalkas till rumstemperatur.

Men mycket bra att du tar dem också till veterinär - kostnadsbesparande huskurer eller inte!

Länk till en amerikansk sajt inkluderande forum, där de sysslar mycket med att hjälpa hemlösa och förvildade katter - många praktiska tips.

http://www.thecatsite.com/

Lycka till och hör av dig!

Tack!

Jag har inte helkoll pa maten... Vet inte var man köper vit fisk i det har landet, inte i min vanliga affar iaf! De far ingen mjölk, utan vanlig mat för kattungar, de kan tugga i sig aven torrfoder (och mina fingrar!) sa de ar ganska stora. Svart att aldersgissa da kattungar har alltid ar mindre an kattungar i Sverige. Ska se om vet ar battre pa det!

Har en tid hos veterinaren om en timme, gissa om pengarna ar slut pa kontot? Hoppas det inte ar för dyrt eller att de har ihjal mig om jag inte har tillrackligt. :eek: :eek:

Fasen! Hur pluggar man med en kattunge som tuggar en i tummen och en som sitter pa axeln och sniffar i örat? :crazy: ( :love: )

Föreslå avbetalning om det kniper. Eller att du gör nåt åt veterinären istället. Kanske hjälper att få tag nåt i Sverige som fortfarande kan vara svårt att få tag i Ungern?

Avbetalning? I Ungern? Hehe...

Jag hade _nastan_ tillrackligt med pengar (och kort förstas, men VISA, vad ar det?). Vet kollade in nar jag gravde runt efter smamynt till att betala de sista 200 Ft och sa att jag kanske kunde komma med dem efter helgen... Jag var blixtsnabb till att fraga om jag kunde fa behalla en tusenlapp ocksa för att betala taxin hem... :angel: :o Det gick bra! :banana: Ibland förvanar ungrarna mig. Kanske för att jag har sa laga förvantningar ( :crazy: ) men det finns bra manniskor ocksa. :bow:

Kisarna fick utskrivet neomycindroppar för conjunctivitis, och fick nat klet i nacken (stronghold) som tydligen ar avmaskning, avloppning och avskabbning i ett. Det ramlar av döda loppor nu :crazy: , sa det verkar ju fungera.

Ska ivag och storhandla idag och se om jag hittar nan fisk, de har fortfarande diarré. De ar iaf mycket piggare, lillan busade massor igar. :love:

Stronghold är så vitt jag förstår i första hand för löss, kanske också lite skabb. Inte mask. /edit: errata, när jag söker på stronghold tar den tydligen mask också, fortsätter att undersöka/

Mask i så måtto att lössen är mellanvärd för binnikemask. Men har ha redan binnikemask så hjälper dig det inte.

I Sverige finns ju utmärkta avmaskningsmedel receptfritt på apoteket, säkert också i Ungern.

Banminth, som är mild/skonsam och lätt att ge och tar främst spolmask, heter också Nemex och Canex i andra länder.
Den kan du alltid ge iom att den är så skonsam. Men som sagt, effektivt egentlgen bara mot spolmaskt och hakmask.

Drontal tar flera, Axilur tar allt - men Axilur bör nog inte ges till sjuka - rätt kraftig... Ska försöka ta reda på vad de kan tänkas heta utomlands.
(jag vet att i USA har de en del medel som säljs lite överallt som egentligen är ganska farliga).

ÖronSkabb - brukar synas i örat som kaffesump eller brunaktig gegga - peta försiktgt bort det värsta och ha i ett par droppar matolja, så dränks rackarna. Upprepa efter några dagar.
Ofarlig och rätt effektiv huskur.

Och de andra två syskonen? Ja har du nån kompis som kan övertalas att hjälpa dem är det utmärkt, men man kan inte förvänta sig av dig att du skall ha möjlighet eller råd att hjälpa dem alla.
Vackert så med dessa två!

Jag är så glad att höra att det är liv i dem. Också i den sjuka och skygga.. :banana:

Edit. Drontal verkar finnas även i Ungern, hittade en ungerskspråkig sida om den. Ta drontal, den tar allt.
Det enda som oroar mig lite är att på reklamsidan står det bilder på hundar. Jag vet att drontal används både på hundar och katter, - syns på en del infomaterial, menn är då inte hundra om det är samma eller två olika. - nu hittar jag. Delvis samma men olika dosering! Drontal plus för hundar, drontal för catter
Axilur måste matas in varje dag i flera dagar - inte lätt med skyggisar. Medan drontal och banminth räcker tydligen en gång.

Drontal Plus Tablets (50 mg praziquantel, 144 mg pyrantel embonate and 150 mg febantel).

Drontal Plus XL Tablets (175 mg praziquantel, 504 mg pyrantel embonate and 525 mg febantel).

Both Drontal Plus and Drontal Plus XL are a combined roundworm and tapeworm treatment for dogs and puppies.

Drontal Cat Tablets (20 mg praziquantel, 230 mg pyrantel embonate) a combined roundworm and tapeworm treatment for cats and kittens.

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt röran. Du har ju dator, kanske bäst om du gör egen sökning nu när du fått några nyckelbegrepp.... Det är väl medicin du läser? Då förstår du minst lika bra som jag vad de skriver.

Ja, stronghold tar nog både det ena och det andra, stand corrected.
Iaf rundmask (=spolmask), hjärtmask och hakmask. Alltså samma som Banminth.

Du kan kanske ta ändå drontal vid tillfälle när du fått tag i kattvarianten. Och olja i öronen om det känns bra...

Men du tycks ha fått den hjälpen som behövdes mest just nu...

Uppdatering!

Vantar med vidare avmaskning tills jag pratat med vet. igen. Och magarna har stabiliserat sig, det gar langsamt och jag ar trött pa att koka fisk! :p

Förra helgen fick de bada, INTE poppis, tur att jag tankte till och klippte klorna pa dem först. :crazy: De ar jattepigga bada tva, full fart pa dem. Den lilla (vagde ca 500 g hos vet) börjar braka med brorsan (750 g) och far storstryk. Sen gör hon om det igen. Och igen. :D Raknar dem som rumsrena nu och har dem inne i rummet. De kan inte klattra upp för stegen till min sang (an, fasar för den dagen da de kan komma upp och röra till mina papper annu mer an vad jag sjalv har lyckats göra) sa ibland tar jag en tupplur pa sangen dar nere, da vill bada ligga PA mig, en ligger pa örat, den andra pa halsen. Och spinner sa mycket de orkar. Sen börjar de slass med min nasa i mitten... :crazy:

Tack för tips och rad Vagis! Och tentan gick faktiskt bra! :banana: Kanske inte tack vare kiseungarna utan snarare trots dem... ;)

Liknande trådar

Katthälsa Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren...
Svar
14
· Visningar
3 929
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag gar 5 - 7 km med Miss Mandy varje morgon genom en avstangd park. (Den ar stangd med bommar och stora skyltar, plus skyltar med...
Svar
6
· Visningar
1 667
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Popcorn
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama