Jag har adopterat en vattensköldpadda!

KungTulle

Trådstartare
Jaha! Igår ringde samma uppsamlingstall som jag fått grisen ifrån.

Hade berättat att jag letade efter en rödörad paddis en hona och att dom kunde ringa om dom fick in en.

Damen som sköter stallet tyckte det var ganska märkligt att dom inte fått in någon sköldpadda på flera månader och sedan bara ett par dagar efter som vi pratade om sköldpaddor så får dom in en.

Det här är en rödörad vattensköldpadda som upphittats övergiven i trapphuset i ett höghus. Verkar vid relativt god vigör förutom att hon har en skada längst bak på skalet under.

Så nu har jag en sjukling i huset som ska pysslas om. Mailade precis till akvariet i Malmö och frågade om de ideer jag hade om behanling var ok. Hoppas dom svarar på detta. Måste också veta vilket sorts antibiotikum man kan ge sköldpaddor och i vilka doser för veterinärerna vet så litet om sköldpaddor. ( Uppsamlingstallet hade ringt och frågat djursjukhuset i Malmö och fått till svar att dom inte hade någon där som visste något om sköldpaddor- Gah!)

Död åt alla idioter som dumpar djur och lämnar dom åt sitt öde!

/KT

Sv: Jag har adopterat en vattensköldpadda!

Död åt dem och ett hurra för dig!!

Hur gick det med grisen??

Imorgon ska jag bära in mitt reservakvarium som den ska få ha som värmekuvös. Sedan ska de få ta sina bad i en plastbalja. Den måste vara mest uppe på land nu ett par veckor för att skölden inte så lätt ska bli infekterad och bara i vattnet för att äta och avge avföring.

I morgon ska den få sin första mat, jag ska fresta med en lagom upptinad räka!

/kt

Hör av dig till Roslagstull Djurklinik i Sthlm, de är duktiga på "ovanliga" djur!

Har låtit henne simma en timme nu, hon tog ett par bitar mat. Nu är hon uppe och torkar i frottehanddukar.

Var och köpte klorhexidinlösning i morse och ska badda av hennes blessyrer så fort hon är torr.

Inget svar än från Malmö Museers Akvarieavdelning.

/KT

Jaha, hela dagen har gått åt att jaga NÅGON som kan upplysa om vilket sorts antibiotika man ger till en sköldpadda i den här situationen och vilken dosering som ges per viktenhet.

Kan lugnt säga att det är ett förbannat omöjligt uppdrag. Mina distriktsveterinärer här erkände rakt av att dom inte vet mycket om reptiler. Men att om jag hittar info så behandlar dom henne åt mig.

Till slut hittade jag en kille på skansenakvariet som gav telefonr till en veterinärklinik i Stockholm som enligt honom var mycket bra med olika reptiler.

Ringde dom och dom TVÄRVÄGRAR Att ge ut sån info till mig. Men min veterinär kunde ju ringa dom, "för veterinärer förstår ju bättre sådana här diskussioner". Att veterinärerna här lovat hjälpa men att dom inte har tid att ringa runt en massa och att dom bett MIG att hitta infon viftades bara bort.

Dessutom så tyckte dom att jag skulle köra henne till Blå Stjärnans djursjukhus, idioter! Jag sa till dom att jag ringde från SKÅNE och det djursjukhuset ligger ju för tusan i GÖTEBORG! Förklarade för dom att djursjukhuset i Malmö sagt att dom inte visste ett dugg om sköldpaddor och att om sagt till uppsamlingsstallet att dom inte kunde hjälpa till.

Förklarade också att det väl inte var någon mening att ta henne till djursjukhuset om dom sagt att dom inte kan behandla bättre än vad distriktaren kan.

Vad mig anbelangar nu kan den där Stockholmskliniken dra åt helvete!

Jag förklarade för dom att hennes skalbräckage a/ inte är stort och att det ligger på ett sånt ställe att det inte är troligt att inre organ är skadade och att b/ i USA det många gånger är lekmän som fixerar skal i sådana fall.

Dessutom läker många skalbräckage som sker i naturen av sig själv i mindre allvarliga fall och att jag ville ha antibiotikabehandlingen som preventiv mot en allvarligare infektion, typ hjälpa naturen litet på traven.

Utan veterinär är enda alternativet att jag baddar ett par gånger per dag med klorhexidin och hoppas på att hon med litet pyssel så småningom blir frisk. Får hon en allvarlig infektion får jag iså fall avliva henne.

Sitter här och gråter för jag vill ju kunna ge henne en rättvis chans. Jag har ju råd att ta henne till distriktaren och fixa penicillinet, men jag kan inte finansiera djursjukhusbehandling.

Ska nu ägna kvällen när jag gjort rent ute i stallet åt att kolla in utländska sköldpaddssiter och se om jag kan hitta preparat och behandlings info.

Hon har ju ingen infektion ÄN, så om jag håller henne torr och varm och baddar med klorhexidin och låter henne bada 2 x 30 minuter varje dag i rent vatten direktupptappat från kranen i lämplig temperatur så kanske det klarar sig,

/Kung Tulle

Senast ändrad:

Hm, får se om det löser sig.

Har kontaktat lokala katastrofhjälp för fågel och vilt och frågat om dom kan hjälpa till att skaka fram lämplig info alternativt någon sorts hjälp.

Han ringer tillbaks till mig i kväll för han hade litet kontakter, med erfarna "reptilmänniskor" och med veterinärer som enligt honom "kunde" sånt.

Vi får väl se om det går att ordna något. Antar att en organisation som Katastrofhjälp tas på mer allvar än en privatperson.

Önskar jag var millionär för då hade jag banne mig lyft telefonluren och KÖPT en lämplig veterinärklinik med tillhörande reptilveterinär!

/KT

Vet att det är en gammal tråd, men måste ändå fråga:

Hur gick det? Fick du något svar? Klarade sig sköldpaddan?

*nyfiken*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka