Jag fick hem en annan häst!

L

LuckyBoy

Jag släppte min ettåriga frieser hingst på bete i slutet av maj. Han hade vid denna tidpunkt börjat bli besvärlig. Han hade börjat lägga märke till det motsatta könet och han testa alla gränser som fanns. Från att ha varit ett gulligt litet föl var han nu en riktig vilde och lyssnade helst inte på någon eller något.
Jag släppte honom på bete tillsammans med sex andra ettårs hingstar och alla sa att han skulle vara en ängel när han kom tillbaka!
Och nu för en halv månad sedan kom han tillbaka från betet, ett år och fem månader gammal och fortfarande hingst, snällare än den snällaste man kan tänka sig!
Han är lyhörd och lyssnar på den minsta vink!
Kanske finns det en liten liten gubbe på varje bete som går runt och håller de små pojkarna i öronen.
Vem vet!? Lycklig är jag i alla fall över min underbara och numera snälla häst:D

Sv: Jag fick hem en annan häst!

mitt arabsto fick en period som 1 åring då hon va hemsk. stog på bakbenen, bet och va sur o grinig. ställde av henne och efter några månader va det bra igen. Inte lösdrift dock, men bara fick va ifred. det funkar många ggr :-)

För det första finns det "ingenting bättre" än att låta unghingstarna gå i flock!
Har hört (bla här på Buke) att vissa tror att dom BLIR hingstiga och oreglerbara av det!:D

För det andra är det höst nu och hormonerna är inte lika starka som på våren kan jag tänka!

Hur har du tänkt att göra nu, kastrera eller köra samma "koncept" nästa år?

Unghingstbeten är "guld värt":love:
Det får dom att mogna i flock, läras ig "hästspråket" den ibland tuffa vägen.
De får ha kompisar att busa och leka med på samma villkor osv.

Spara den här tråden till nästa vår då alla frågor om hingstbete ploppar upp.
Finns så många som tror att hingstarna blir monster av att faktiskt få vara hingstar en sommar!

Och varför tror du det finns så många islandshästägare som argumenterar för uppväxt i flock?! ;)
Trots allt; hästarna är sociala djur med riktigt ordentliga krav på sina "medhästar". De vistas tillsammans 24/7 och därmed måste de samarbeta, och lyda "koden". Det blir bra mycket mera uppfostran än nån/ några timmar per dag med människor ...

Slår vad om att den är muskulärt fin också?!

GRATTIS :bump:

Det är härligt att höra hur problem kan försvinna med en bra hästhantering - i detta fall genom att helt enkelt låta hästen växa till sig och uppfostras i flock!

Till alla:
Kul att så många svarade, la in tråden eftersom jag läste en tråd i våras där någon var livrädd för att lämna sin unghäst på bete i tron om att den skulle vara ett monster när den kom tillbaka. Tycker det är synd att inte lämna iväg dem, de behöver bara få vara hästar ett tag, mogna och växa till sig.
Social kontakt med människan kommer den endå få så det räcker av under hela sitt resterande liv!

Hur har du tänkt att göra nu, kastrera eller köra samma "koncept" nästa år?

Tanken är att jag ska behålla honom som hingst och givetvis ska han få gå på ett härligt bete även nästa sommar!

Jag tycker att det är underbart att du ser på det så! Jag har min häst på lösdrift av den anledningen, han blir lugn, stabil, framåt, nyfiken och stark. En del påstår att en häst blir trött av att gå ute "naturligt" och då inte orkar tränas - vilket jag tycker är bull shit, det är precis tvärtom, hästen blir starkare och orkar mer. Lägger inte onödig energi på att vara spänd och stressad när den väl får komma ut en timme om dagen.
Men uppenbarligen vill en del ha hästarna så...

samma här skickade i början av juni iväg min 11 månaders buse som bara ville slå med frambenen och inte fattade när man sa ifrån han terrade de andra hästarna i hagen och klättrade på dem
Han gick med 4 andra hingstar i sommar och kom hem i september
super snäll och go lyssnar och tar tillsägelse direkt,har mycket stor respekt för andra hästar nu och fattar att man inte bara kan gå på.
Går nu ute med en av valackerna mellan 8-18 varje dag i stor hage sen grejjar jag lite med tömkörning eller annat på kvällen, verkar som att han tycker det är rätt skönt att bo inne på natten nu ,blir han aldeles sjögrön får han väll kanske gå på lösdrift då men jag tror inte att det kommer att behövas nu.

Jag släppte min ettåriga frieser hingst på bete i slutet av maj. Han hade vid denna tidpunkt börjat bli besvärlig. Han hade börjat lägga märke till det motsatta könet och han testa alla gränser som fanns. Från att ha varit ett gulligt litet föl var han nu en riktig vilde och lyssnade helst inte på någon eller något.
Jag släppte honom på bete tillsammans med sex andra ettårs hingstar och alla sa att han skulle vara en ängel när han kom tillbaka!
Och nu för en halv månad sedan kom han tillbaka från betet, ett år och fem månader gammal och fortfarande hingst, snällare än den snällaste man kan tänka sig!
Han är lyhörd och lyssnar på den minsta vink!
Kanske finns det en liten liten gubbe på varje bete som går runt och håller de små pojkarna i öronen.
Vem vet!? Lycklig är jag i alla fall över min underbara och numera snälla häst:D

Köpte dec-06 ett magert, rangligt 3 års islandssto. Familjen hade råkat i trubbel bla bla hästen var skinn och ben (detta är en annan historia). Hästen var odräglig och då menar jag verkligen odräglig i alla avseende (undrade vad jag hade gett mig in på). Hade henne hemma i 4 mån på lösdrift med blandad flock islänningar. Hon ställde till med en massa problem och var störd av svält, störd av männskokontakt, klarade inte "språket", inte stå inne, knappt ute mm mm
nå väl.. Lämnar henne på åsen på 5 mån bete med 20 andra i flock. Hälsat på henne men inte rört och pratat med henne utan bara sett henne på håll. Lastade för 4 veckor sen en rund och go tjej, gick in i transport (lämnar alla bakom sig utan gnissel) åker hem stilla, träffar nya kompisar, står på box (?), cyklar med henne, sadlar, tränsar, hänger.. ja välj vad du vill.. Det är inte samma häst!!
Jag föredrar verkligen flock och ja! dom kommer att få människokontakt så det räcker och blir över i deras liv ändå. Kommer utan tvekan att lämna några månader till nästa år så hon får va ifred och växa lite till.

Min ettåring fick åka till sitt hingstbete i förtid (mitten av mars) pga att han började bli odräglig hemma. Fick stå tillsammans med 2 jämgamla hingstar i ett eget hingststall. Blev vettig på bara ett par veckor. Under sommaren har dom släppts på bete o fått 2 kompisar till. En jättebra flock med 5 goa killar:love::love:
Min pojke har varit skadad 2 ggr under sommaren men det har inte varit några problem att hämta honom från dom andra för sårrengörning, penicillinsprutor mm. Nu blev dom kastrerade alla 5 för två veckor sedan. Så i morgon ska jag ta hem min vallack:) synd att dom inte kan va tillsammans hela gänget över vintern åxå, men d finns tyvärr inte plats.
Tänker fortsätta propagera för unghästbete. Supperbra! Å man spar så mycket tid o kraft själv när man slipper bråka med sin häst för att den är lekfull. Nu leker dom av sej med varandra o tycker enbart att det är trevligt när man ska göra nåt där människor är inblandade. /Carre

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 214
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3