Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

tomat

Det är helt sjukt. En vecka har jag vetat att jag är gravid. Redan drömmer om ett framdukat bord med
- sushi
- brieost på digestivekex
- gravad lax
- mozarella med tomater, rödlök och balsamvinäger
- getost och äpple i ungen
- goda lufttorkade skinkor på hemmagjord pizza eller i baugette
och massor av gott reservavin, som jag fick i 30års-present...

Istället fick jag äcklig, smaklös köttfärssås med morötter och pasta till middag - som jag lagat själv. Sedan gick jag och la mig i soffan för att inte allt skulle komma upp igen.

Jag vill ha tips på gott som man kan äta när man är gravid!!! NUUUUUU!!! :crazy:
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

Jag blev hopplöst sugen på allt möjligt som man INTE:o får äta när man är gravid ....
Fick hålla mig:cry: tills bebis tittade ut & sedan fick min mamma skynda sig & göra den maträtten :banana:
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

:mad: men det värsta var att jag hade tänkt att NU ska jag minsann:d äta choklad & annat gott när jag är gravid (som alla säger att man blir "jättesugen" på) men inte då :smirk: jag tyckte att allt som var sött var superäckligt:crazy:
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

Jag vet. Jag som knappt har druckit vin alls förr, håller på att längta ihjäl mig efter ett glas nu. Garanterat bara för att jag inte får...
Hjärnan är nu bra konstigt funtad.

Och nu när jag slutat må dåligt och börjat vilja äta igen. Så får jag halsbränna av mjölmat och kryddig mat. (behöver inte ens vara särskilt stark). Och så ryms det inte så mycket i magen heller.

Nä, jag längtar verkligen tills bebisen kommer ut så jag får tillbaks mig igen. Och får bebisen förstås.

Men det är bara att härda ut, den som väntar på nåt gott...
...väntar alltid för länge :)
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

jag har ätit i stort sett allt det där under min graviditet. Min inställning är att är det ett livsmedel vi normalt sett inte har några restriktioner på och jag själv aldrig har reagerat på så handlar det mer om hanteringen av det än själva livsmedlet i sig. Jag är försiktig med mat som står framme på buffébord och sushi äter jag bara sk mammasushi med kokta räkor etc. Getost i ugn har jag också ätit, den är ju tillagad. Lufttorkad skinka har jag däremot inte ätit. Dricker alkoholfritt vin och öl. Kaffe dricker jag.

Med tanke på hur sällan (nånsin??) man hör talas om att någon gravid/något foster verkligen påverkats av någon mat under graviditeten så känner jag mig lugn.
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

Jag äter som vanligt. Fast sushi, getost och mögelostar äter jag inte ändå. Men jag håller med dig. Sunt förnuft i matväg gäller här. Och än har jag inte haft några problem.
Alkoholfritt vin har jag provat och det var verkligen inte gott. Kranvatten med citron eller juice är favoriterna nu.
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

Men hörru: Getost och äpple i ugnen kan du ju lugnt äta - bara osten är upphettad till minst 70 grader så dör eventuella listeriabakterier. Och du kan ju beställa "gravidsushi", du får inte allt du får i vanliga fall men det är skitgott i alla fall. Och mozarella trodde jag var ok, om de är gjorda på pastöriserad mjölk? (däremot inte mögelostar då själva hanteringen av dem är olämplig).

Så riktigt så illa är det väl inte? :)
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

Mozarella är ok om det är gjort på pastöriserad mjölk! Blev jätteglad när jag upptäckte det. Fast jag längtar ihjäl mig efter en macka med massor av rökt lax. Mmmmm

Gillar heller inte choklad eller godis av någon underlig anledning. Kunde inte leva utan det inna. Livet är konstigt...
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

Sushi behäver inte bara göras på rå fisk. Vet att sushi rstaurangen i min närhet har sushi även för gravida. Själv har jag istället en kompis som gör världens bästa sushi på stekt fisk - jätte gott!:d
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

Jag älskar sushi med rå lax, och vitt vin till.. och så en ostbuffé med starka ostar, grönmögelostar, brie, camembert, kex och vindruvor efter... åååååå :d du är inte ensam om att längta efter mat! "Gravidsushi" är inte samma sak och inte heller alkoholfritt vin...blev supersugen på en iskall baileys häromdan... men vad är en sådan uppoffring mot glädjen att förhoppningsvis en dag få hålla sin egna baby... sen som en del säger att de äter allt möjligt fast de är gravida - visst man kan chansa men varför riskera att barnet får i sig en farlig bakterie om man kan undvika det?
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

Jag red i min mammas ridgrupp förut, där var det en tant som blev gravid, och var otroligt sugen på vin, vilket alla andra tanter kände igen.

Och alla hade faktiskt tagit sig ett glas vin, en del bara en mun sen, nä de här var jag inte alls sugen på. Sen var vin-suget borta!
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

Gandalf skrev:
Men hörru: Getost och äpple i ugnen kan du ju lugnt äta - bara osten är upphettad till minst 70 grader så dör eventuella listeriabakterier. Och du kan ju beställa "gravidsushi", du får inte allt du får i vanliga fall men det är skitgott i alla fall. Och mozarella trodde jag var ok, om de är gjorda på pastöriserad mjölk? (däremot inte mögelostar då själva hanteringen av dem är olämplig).

Gällnade listeria...min barnmorska har över 30 års erfarenhet av att sköta blivande mammor ;) och hon sade att hon aldrig råkat ut för ett enda listeriafall.

Hon började jobba på 70-talet då det ännu här ute på vischan fanns lantgårdar där man drack egen-producerad mjölk dvs mjölken gick inte via nåt mejeri före förtäring om man säger så :D .....så listeriarisken ser jag som mini-minimal.
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

Tack för all uppmuntrande svar!
Kan dock meddela att allt mitt sug efter diverse olika prylar försvunnit. Nu har det övergått till ett "usch vad jag mår illa-stadie" där jag blir starkt illamående enbart av att tänka tanken att stoppa något drick- eller ätbart i munnen - har till och med svårt att borsta tänderna! Har nog gått ner två-tre kilo på några dagar... :o :crazy:
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

mino skrev:
jag har ätit i stort sett allt det där under min graviditet. Min inställning är att är det ett livsmedel vi normalt sett inte har några restriktioner på och jag själv aldrig har reagerat på så handlar det mer om hanteringen av det än själva livsmedlet i sig. Jag är försiktig med mat som står framme på buffébord och sushi äter jag bara sk mammasushi med kokta räkor etc. Getost i ugn har jag också ätit, den är ju tillagad. Lufttorkad skinka har jag däremot inte ätit. Dricker alkoholfritt vin och öl. Kaffe dricker jag.

Med tanke på hur sällan (nånsin??) man hör talas om att någon gravid/något foster verkligen påverkats av någon mat under graviditeten så känner jag mig lugn.

Ja det går ju äta allt på den där listan med tanke på att folk i andra länder också får barn och där ser listorna helt annorlunda ut...

Själv var jag gravid i Belgien och det absolut enda jag inte skulle äta var en viss sorts fransk opastöriserad ost som var extra mogen. Annars fick jag visst äta dessertostar (fransk-belgiska kvinnor skulle inte överleva annars :D ) och annat.

Min stora grej var toxoplasmos. Jag var väldigt nojjig med att kött skulle vara lagat, grönsaker sköljda osv. men inte med produkternas eget innehåll...
 
Sv: Jag drömmer om vin, sushi och mozarella...

Gissa vad vi åt samma dag som vi kom hem från BB...

RÖD oxfilé
Brieost
Parmaskinka
Champagne (fast det ångrade jag sen när vi knappt fick sova något)

:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp