Jag blir så trött!!!!

I

_Ida_

idag skulle hästarna i stallet id kontrolleras och min ponny chipmärkas. allt gick bra när han kollade med virvlarna och sånt menm så fort han plockade fram sprutsaken så ville hon absolut inte vara med längre. efter mkt. fjäskande fick han äntligen i sprutan i halsen på henne men då skakade hon så mkt. på sig att den flög ur innan han hann spruta in chipet. Och sedan var det förstås omöjligt vi försökte allt mutning, bremsning,klappning och klining men det gick inte....... så nu måste vi ta dit en veterinär som kan ge henne lugnande för chipmärkas det måste hon ju :devil: så nu får vi väl betala typ 1800 kr för det också :devil:
jag blir så trött på henne för vi får liksom göra vad som helst med henne men så fort det kommer nån man och ska fixa nåt med henne så blir hon hel stirrig!!! och det fanns inga kvinnliga chipmärkare här uppe......
är det någon mer som har haft en ponny som var omöjlig att chipmärka?
han som var där sa att det var första gången någonsin som han hade misslyckats med att chippa en häst och då har hann ändå chip märkt typ tusen stycken......

ursäkta att det blev rörigt men jag var tvungen att skriva av mig ilskan lite........... JAG BLIR BARA SÅ HIMLA TRÖTT PÅ HENNE!!!

Sv: Jag blir så trött!!!!

Känner igen det där. När vi skulle spruta mitt sto behöver man nästan ge lugande för att det ska gå. Dock har det *ta i trä* börjat vända lite...

1800??
min vet tar 375kr för lugnande och chippning kostar 300kr

ja jag tyckte också att det lät mkt. men det va vad chipmärkaren sa...... för vi vill inte åka med henne till klinik då hon har vart väldigt svårlastad förut och vi inte vill att hon ska förknippa transporten med veterinären...

Men ring och fråga vet då, preparatet kostar 375kr sen kanske h*n tar ut en lite avgift för bensin och sånt.
Men hör med h*n för 1800 är ju bedrägeri.

Senast ändrad av en moderator:

Låter som när jag skulle hjälpa till att chippa/blodtypa ett par hingstföl. Det ena blev totalt supervild...rena brottningsmatchen. Veterinären sa att hon hade aldrig behövt ge lugnande till ett föl men nu övervägde hon det iallafall :crazy: Vi fick vara tre som höll (plus brems) för att slippa göra det. Både fölis och vi var totalslut när vi äntligen var klara.

Vi har en kvinnlig chipmärkare i klubben.
Helt underbart nu när alla våra ska chipmärkas. :banana:

Har ni prövat att hålla för bakdelen av hennes öga när hon får sprutor?(så att hon inte ser bakåt) Det kanske är ett mesigt råd, men det funkar iaf på mina hästar, de förknippar varken veterinär(eller chipmärkaren) med smärtan. Då har jag oxå bett vet. och chipparen att gå fram o klia hästen innan och efter när jag hållt för ögat, så de heller inte drar paralellen med att en okänd kliver fram.

Hade ett sto som var helt tokig när man skulle spruta henne. Min vetrinär sa då till mig att låta henne gå ute i hagen tills han kom. Jag fattade inget alls. Men sen när han kom så sa han till mig att gå ut och hämta henne och ha en havre hink i handen. Sen när jag skulle gå in i stallet skulle jag låta henne äta. Precis när vi kommer in så klappar han henne på halsen och i samma sekund ger henne sprutan. Hon hinner inte fatta något överhuvud taget. Kanske en ide att prova.
Lycka till

kvandi skrev:
Har ni prövat att hålla för bakdelen av hennes öga när hon får sprutor?(så att hon inte ser bakåt) Det kanske är ett mesigt råd, men det funkar iaf på mina hästar, de förknippar varken veterinär(eller chipmärkaren) med smärtan. Då har jag oxå bett vet. och chipparen att gå fram o klia hästen innan och efter när jag hållt för ögat, så de heller inte drar paralellen med att en okänd kliver fram.

det har vi prövat men hon märker direkt när det bara kör upp en okänd bil utanför stallet.... och har sten koll så fort dom är inne i stallet

Russin8 skrev:
Hade ett sto som var helt tokig när man skulle spruta henne. Min vetrinär sa då till mig att låta henne gå ute i hagen tills han kom. Jag fattade inget alls. Men sen när han kom så sa han till mig att gå ut och hämta henne och ha en havre hink i handen. Sen när jag skulle gå in i stallet skulle jag låta henne äta. Precis när vi kommer in så klappar han henne på halsen och i samma sekund ger henne sprutan. Hon hinner inte fatta något överhuvud taget. Kanske en ide att prova.
Lycka till

det lät som en bra ide kanske är värt att föreslå för veterinären nästa gång!

Det var mig en misstänksam och uppmärksam pålla du har som håller
järnkoll på vem som kommer :D

Mina är alltid nyfikna på nya människor och vips så har de fått en spruta i sig utan att ha fattat ett dyft.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka