Jag blir så ledsen

Blueeyes

Trådstartare
Jag har precis hämtat hem en kattunge på 13 veckor. Hon är jättesöt och snäll men tycker inte om min hund. Min hund är världens snällaste mot katten.
Katten går efter hunden och såfort hon tittar på henne så fräser hon och viftar till med tassen. Hunden får ingen ro.
Katten verkar ha blandad rädsla och ilska mot hunden. I natt tex. så bajsade hon i min säng när jag låg där, var det för att hon inte orkade gå till toan eller kanske för att hon inte vågade? Jag vet faktiskt inte.

Frågan är: hur sjutton underlättar jag att katten lär känna hunden och tvärt om? Väntar? Någon som kan något i den här frågan?

Tacksam för hjälp. :(

Sv: Jag blir så ledsen

Mitt råd är att vänta. Det går. Jag tror inte det ska vara några problem, det underlättar ju att hunden är snäll. (Det var inte min ;) )

Placera ut många lådor, så att det finns en nära till hands. Katten känner sig troligen väldigt osäker i hundens närvaro. En låda alldeles precis vid sängen kanske?

Låt katten vara ensam med dig en stund, så hon får utforska sina nya ägor utan att känna sig stressad över hunden. Kanske hunden kan vara hemma hos någon kompis några timmar?

Jag hade haft dem separerade under den tid jag inte är hemma i början. Hunden verkar ju vara snäll, men katter kan göra illa hundar också.

Tack så jättemycket för svaret, jag behöver all hjälp jag kan få, vill ju att det skall vara bra för henne i början! Hon har varit ensam med mig när någon annan varit ute med hunden. Jag ska höra med föräldrarna om de kan ha hunden lite så hon får vara ensam med mig.

Sist när jag lämnade dem själva så fick hunden vara i mitt sovrum, för precis som du skriver är jag mest rädd att katten skulle skada hunden.

Väntan är verkligen svår, jag hade fantiserat om att de skulle bli bästa vänner, och hunden verkar också tycka att det skulle vara en bra idé, men inte katten. Hur länge ungefär brukar det ta innan de vänjer sig?

Jag ska försöka, jag blev bara lite orolig eftersom det här är min första egna katt och jag har ladrig haft kattunge/hund ihop.

Senast ändrad:

"Normal" omställningstid för en katt är åtminstone ett par veckor. Ta det lugnt.

Jag håller med övriga. Andas ut och vänta.

Jag minns så väl hur min katt satt i soffan med tefatsstora ögon och bara illfräste när han fick se min hund första gången. Det var nog det otäckaste han någonsin varit med om. I dag däremot reagerar katten inte på något hunden gör (ens om hunden bryskt kör upp nosen i nyllet på honom eller slår honom i huvudet med svansen) och tar ibland själv initiativ till att gå fram och stryka sig mot hunden - vilket hunden däremot tycker är lite väl närgånget. :p

Man får försöka att inte göra någon stor grej av det utan låta djuren sköta det där själva (så länge det inte finns någon risk att de skadar varandra såklart och man behöver ju heller inte tvinga dem att leva "på" varandra 24/7 i början åtminstone) så blir det bra till slut, är min erfarenhet.

Jag tycker INTE att du ska lämna bort hunden, det är bättre att katten inser att hunden är en naturlig del i dess revir och att den alltid kommer vara där.
Se till så katten kan komma undan från hunden (klätterträd, gömma sig under soffan eller vad som nu kan erbjudas) och ställ lådor på trygga ställen där hunden inte kommer åt kissen.
Kattungar brukar vänja sig fort så länge hunden inte är allt för påstridig.

Förstår att du är orolig men som flera redan påpekat så krävs det tid. :) Att lillkissen bajsade i din säng berodde väldigt troligt på att hon inte vågade sig ned på golvet, hon är rädd för Mini och det enda som kan avhjälpa det är att hon får lära sig att Mini inte är farlig i sin egen takt. Jag tror det kommer ordna sig men det kommer ta sin tid, säkert minst ett par veckor. Finns på MSN om du behöver extra support.

Kommer ihåg dagen då vår ena katt och hund möttes första gången. Hon var ett år gammal och var ute i trädgården. Vi hade vart och hämtat honom en och en halv timmes bilväg bort, han var jätteosäker, men när han såg henne blev han glad och rusade bort till henne (trodde nog att det var en artfrände) och hon gav honom en kyss så det hette duga. Han blev lite smått chockad, men de har haft jäkligt kul ihop lekt o haft sig en massa.

Det är mycket nytt för den lille, och då tar det sin lilla tid.
Vi har en odåga till katt som inte alltid är så snäll mot de andra katterna/ hunden, vi säger å honom som vanligt, det gör vi till alla om de börjar sura. Hade inte vart ok för hunden att göra så, då är det samma regler för katterna.

Ja du, tid heter det. Förväntar du dig underverk på typ 1 vecka ??
Men varför så otrevlig? Är det inte BRA att jag frågar om råd för att de ska gå så smärtfritt för både hunden och katten som möjligt? Men såklart, alla nybörjare kan allt till en början, så fråga är inte speciellt bra.

Tack för tipset. Hon har en klätterställning som hunden absolut inte kommer "åt" henne i. Dessutom brukar hon ligga på stolarna under bordet där hunden inte heller kommer in. Skönt att få bekräftat att det är helt normalt i alla fall!

Är så tacksam till er som svarat på ett bra sätt. :bow:
Jag ska bita ihop och låta tiden ha sin verkan!
Jättetack, verkligen!

Säger som de andra, ta det luuuuugnt..! ;)

ALLA katter jag har haft har blivit hundvana tillslut, till och med vildkatten jag var stödhem åt. Hon tyckte att exet var läskigare än hunden på slutet. (Och de säger ju att djur brukar ha "rätt" intuition :angel:)

Men som de andra sa, underlätta genom att kisse får ha maten och låda lättillgängligt samt att den kan krypa undan och spana på vovve i lugn och ro!

Det kommer säkert att lösa sig med tiden.
Vi gjorde som så att vi satte en grind in till sovrummet. Där fick katten vara och hundarna låg utanför och var jättenyfikna.
Då hade katten möjlighet att nosa in hundarna i sin egen takt.
Det tog inte lång stund förrän hon kröp under grinden men så fort hundarna närmade sig kröp hon ihop till en boll och fräste.
Men det gick fort över. Våra hundar är också gudasnälla med kissungen och nu ser dagarna ut såhär för det mesta

http://www.youtube.com/watch?v=L2UPo1LFnDs

http://www.youtube.com/watch?v=aeWV8O8oIYw

Jag trodde att våran kattunge skulle mörda och stycka hunden när hon precis flyttat hit. Men Det tog typ 2 månader tills hon fattade att han inte är farlig, nu ligger hon på hunden och sover på nätterna:)

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, Snälla ge mig råd på hur jag ska göra. Jag har en 10 årig katt som hatar min 5 månaders valp. Eller ja hatar kanske är att ta...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: Pudlan
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt Jag och sambon har köpt en kattunge. Sambon har haft flera katter tidigare, men jag har ingen erfarenhet alls. Vi hämtar den om 2,5 v...
Svar
16
· Visningar
1 696
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Vet inte om tråden passar bäst under katt eller hund.... Men i alla fall... Vi har börjat få problem med att min sambos katt...
Svar
1
· Visningar
1 053
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025