Jag blir galen!!! Behöver råd.

alice

Trådstartare
Jag sitter och funderar om det inte är så att min häst behöver mer grovfoder än han får idag. Han är nämligen fortfarande lite bukig och verkar bli bukigare och bukigare. Han har äntligen fått en fin musklad överlinje och musklar sig väl på övriga kroppen oxå.
Idag får han:
4,5 kg hö (7,8 MJ/kg foder och 39 gSRP/kg foder)
1,2 kg lusern hack
800 g nya krafft groov
Det ger 53 MJ och 402 gSRP.
Han väger mellan 375-400 kg och är nu i normalhull. Dock verkar det som om han fortfarande tappar lite över revbenen.

Nu håller han alltså på att bli bukig. Det kan omöjligt bero på för lite protein utan jag börjar mer och mer tro att det beror på lite för lite grovfoder. Hans bajsar är nämligen ganska mörka, hårda och kompakta skitar. De övriga hästarna i stallet skiter mycket grönare skitar och de är också mycket stickigare. Visst, det går inte att rida fullt nu pga underlaget, men det finns ändå möjligheter att träna muskler. Kan bukigheten bero på för lite grovfoder??? Har för mig att det stått så i någon tråd jag läst.

Vet inte om jag vågar sänka proteinnivån. Fick tips av Magdalena om att prova VSL och nu har han käkat upp en burk och är välmusklad över ryggen. Mitt dumma nöt ökade oxå proteinet samtidigt så jag vet inte vad som gett resultat. :crazy: *bankar huvet i bordet*

Hoppas ni förstod min lite svamliga tråd...

//Alice
 
Jag är långt ifrån någon foderexpert, men svarar så länge, så får någon mer kunnig ta vid sen ;)

man brukar säga att en häst behöver 1.5 kg grovfoder per 100 kg kroppsvikt. Du ger 5.7 kg grovfoder och din häst som väger runt 400 kg skall därmed ha runt 6 kg.

Hm, bukighet brukar ju bero på att hästen får för lite protein, eller rättare sagt hö med dåliga proteinvärden, men i ditt fall verkar det inte vara så.

Kan det vara så att han behöver mer energi, min häst väger ungefär 100 kg mer än din och kräver, då han INTE arbetas, ca 80 MJ. Om du rider kan 53 MJ vara lite lite.
 
Tack för ditt svar!

Har fått sova på saken över natten och insett att det måste bero på grovfoder brist. För han är liksom uppblåst bukig. :cry: Inte bara att magen hänger ner så att säga. Så det måste vara grovfodret. Har även suttit och räknat på foderstaten så ögona blör. :crazy: Har lyckats höja grovfodret till 5 kg hö och 1 kg halm + 800 g lusern hack (sen även annat kraftfoder). Vi får se om det blir bättre. Det gick inte att höja höet speciellt mycket eftersom då rusade energin iväg. Utan att proteinet följde med.
Gick dock bättre med halm.
Så mycket som 80 MJ tror jag inte att hästen behöver. Däremot har jag ökat från 53 MJ till 57 MJ och så får vi se utifrån det.

//Alice
 
Varför inte höja bara höet istället?

6 kg hö
1,2 kg lusern

Ger 57,6 Mj, 360 Srp och en kvot på 6,25.

Såg nu att du nog ville ha lite högre protein...

6 kg hö
1,2 kg lusern
0,8 kg groov

Ger 65 Mj, 460 srp och en kvot på 7

(märks det att jag inte är var att räkna åt andra :smirk:)
 
Har fått sova på saken över natten och insett att det måste bero på grovfoder brist. För han är liksom uppblåst bukig. Inte bara att magen hänger ner så att säga. Så det måste vara grovfodret.

Jag har aldrig hört att för lite grovfoder kan ge bukighet. Varifrån har du den information? (Jag skulle vilja läsa lite mer om det.) Däremot håller jag med om att din häst gärna skulle kunna få lite mer grovfoder.

Det gick inte att höja höet speciellt mycket eftersom då rusade energin iväg. Utan att proteinet följde med.

Detta begriper jag inte alls. Om du inte kan höja högivan eftersom att det ger för mycket energi utan att proteinet följer med upp, hur kan det då gå bättre med halm? :confused:

Lycka till i alla fall!
 
65 MJ....herregud! :D Ojoj, då blir han nog en krutdurk eller smällfet. Det är en c-ponny av kallblodsras vi pratar om. :D ;)

//Alice
 
Jag har för mig att jag läste det i någon tråd här på foder för ett tag sen. Tror det var någon som undrade över bukig häst och fick rådet att prova ge mer grovfoder eftersom den kanske fick lite lite. Men det är inte något jag vet med säkerhet. Magdalena kanske vet om lite grovfoder kan ge bukig/uppblåst mage?!?! ;)

Ja du. Jag satt väl till 24 i går kväll och räknade. Om jag la till 1 kg halm istället för 1 kg hö kunde jag lägga till mer proteinfoder och på så sätt få upp proteinet utan att energin flög iväg. Men det kanske finns bättre sätt. Nu orkar jag iaf inte räkna om. Har redan börjat ändra foderstat och köpt foder. :p Fick iaf in 1,5 kg grovfoder till.

//Alice
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 988
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 114
N
Foder & Strö Har en korsningsponny i D-ponny strl som är 2 år. Behöver hjälp att sätta rätt foderstat på honom, han har fått en väldigt uppsvälld...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: naijna
·
Hundhälsa jag har en liten amerikansk cocker tik på ca 9kg Hon har till och från varit dålig i maten Nu äter hon Doggy prima och det funkar...
2
Svar
25
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp