Jag är inte så smart

Haha... jag satt precis och funderade lite i samma banor.
Att om jag får välja ett område jag är smart inom så skulle det faktiskt inte vara inom logik såsom tester som nämns här i tråden. Jag har ofta hört personer prata om hur smärtsamt det är att tex ha svårt att läsa av människor. Att tex ha lätt att jobba tillsammans med andra, lätt att komma överens med folk eller lätt att förstå vad som tex förväntas av en på en arbetsplats måste ju vara en stor tillgång.
Det märks ibland att de läkare man träffar är sådär smarta, logiska och intelligenta. De har verkligen koll på och kunskap om en hel drös med saker, imponerande. Vad som kanske däremot inte imponerar lika mycket är bristen åt andra hållet hos flera av dem man träffar-möten med människor, patienter och kollegor. Där är de åt andra hållet helt tafatta ibland, klumpiga och kan inte knyta kontakter på ett bra sätt.

Känns inte helt ovanligt ändå hos intelligenta människor att det sociala inte riktigt är lika bra. Då brukar jag tänka på att det är rätt skönt att vara medelmåtta, att kunna förstå och läsa folks känslor och inte se allt i problem+ lösningar enbart, känns som en välbehövlig balans i livet.

Jag är nog rätt medel, kanske lite över på logiskt tänkande och matte, och har alltid varit väldigt bra på läsförståelse och fått bra resultat på de delarna av högskoleprov och olika tester. Form, färg, musik m.m. är jag inte särskilt bra på, kan vissa saker som jag har lärt mig men har svårt att få ut det i händerna när jag försöker skapa.

Mitt arbetsminne är dock helt kasst, jag gjorde ett test där man fick se en sifferserie och sedan skulle skriva in den baklänges, jag kom ihåg max 3 av de 10 siffrorna. Det här kan göra mig väldigt frustrerad i mitt arbete eftersom jag ofta har glömt bort det jag förstod i början när jag kommer till slutet och då får jag börja om, då kan jag känna mig väldigt ointelligent.

Jag har fått kämpa med att acceptera att jag inte är smartare än medel, jag har alltid haft ganska lätt i skolan och var van att prestera bra så trodde nog att jag var rätt smart men gjort ett iq test online och var bara lite bättre än medel. Tror dessutom att den typen av tester ofta ger glädjebesked 😁

Skulle gärna vara bättre på det sociala. Tänker snabbt men innebär att jag ofta hinner ändra mig om inte den andra personer håller med för då tänker jag att jag har fel och försöker hitta andra lösningar. Så skulle gärna tänka lite långsammare men i stället vara trygg i att mina slutsatser var korrekta. Har alltid haft mycket slarvfel vilket jag skäms för och gör att jag är osäker på mina slutsatser om jag har räknat.

Jag är inte heller särskilt bra på att lagra information, det visar sig ofta i frågesporter. På en resa nyligen så spelade vi varje kväll och jag är förundrad över hur min man och hans vänner kan komma ihåg allt från flaggor och huvudstäder till grundämnen. Jag tror min kunskap om saker och ting är mer diffus. Jag kan förklara och jämföra politiska ideologier på en ganska hög nivå men fråga mig inte vem som var stadsminister år X-Y. Jag kan tänka mig att det här också är ganska starkt kopplat till intresse? Namn, årtal och flaggor försvinner bort men jag minns politiska strömningar, kulturepoker osv. Men det lämpar sig ju inte så väl för frågesporter, som ofta kräver korta och definitiva svar.

Jag är också så här, är riktigt dålig på namn och årtal men har koll på de större bilderna. Jag försöker tänka att det är en bra egenskap men ibland tror jag att jag bara är lite dum för alla har väl koll på de större bilderna, bara att vissa även har koll på de mindre detaljerna?

Jag kom på en till sak som får mig att känna mig otroligt ointelligent.

Jag har svårt att förstå hur flera ganska små summor tillsammans kan blir en mycket större summa. Tillexempel om jag handlar på Ikea så blir det dyrare än jag hade trott, om jag inte håller koll och summerar efterhand. Blev alldeles chockad första gången jag räknade ihop mina utgifter för en hel månad. Det blev 20 000 kr och jag hade trott att det skulle bli runt 12 000 kr.

Samma när vi lägger budget på jobbet, jag måste hela tiden se till att summera för annars tror jag att vi ligger lägre än vi faktiskt gör. Och även när jag har summerat så har jag svårt att fatta att delarna tillsammans kan bli så mycket.

Iag är ekonom och borde ha lätt för sånt här men jag kan verkligen inte förstå.

Högt resultat på IQ-tester ger inte nödvändigtvis fördelar i form av faktisk användbar kunskap eller i livet i allmänhet, minns att jag läste en del om både IQ och EQ för något år sedan och i vissa studier innebar högre IQ oväntat nog lägre kunskap och färdighet i praktiken. Så har du klarat dig såhär långt är just de färdigheterna som mäts kanske inte särskilt avgörande eller användbara i just ditt jobb.

Tror dessutom att i dagens och kanske särskilt i framtidens samhälle kommer den sortens intelligens som mäts med bland annat IQ-test betraktas som alltmer otillräcklig. I tider av desinformation blir det ännu mer viktigt med exempelvis källkritik, att förstå inte bara vad som sägs eller vad det innebär utan vem som säger det och varför. Det finns gott om människor med högt IQ som blir scammade, som faller för konspirationsteorier, eller som har värderingar som rimligen borde strida mot deras intelligens. De är kort sagt inte immuna mot att ta korkade beslut eller att ha korkade åsikter. De här praktiska luckorna i tester som mäter förmågan att lösa väldigt strukturerade problem kommer eventuellt också bli alltmer synliga när all information som man matas med dagligen och som man kanske då fortsätter hitta "logiska mönster" i kan bli väldigt opålitlig. De här bristerna märks väl redan till viss del, men kan bli större om problemet med desinformation växer.

Det finns för övrigt också stora risker med att underskatta så kallade korkade personer, det räcker med att se på dagens eller historiens världspolitik. Folk har ofta trott att de minsann kan kontrollera den där korkade kandidaten som ändå inte kommer kunna åstadkomma något, sedan står de där med en auktoritär ledare som snabbt har lyckats göra sig av med alla som trodde att de lätt skulle kunna överlista och dra nytta av den här personen.

Skillnaden mellan ett problem på papper och ett problem i verkligheten är ju att verkligheten är hundra gånger mer komplex och kräver en helt annan anpassningsförmåga och omvärldsförståelse. Ibland är det inte ens tydligt eller självklart vad det faktiska problemet som ska lösas är. Här kommer alltså i praktiken ofta också andra förmågor in, kreativitet och nytänkande och annat som inte mäts i traditionella intelligenstester.

Senast ändrad:
Jag är helt klart en medelmåtta i det mesta, vilket känns helt okej.
Har dock en mycket bra känsla för färg och framförallt form. Men det är också något jag övat upp med tiden.
Är nöjd med att ha dom färdigheterna, ändå det som ger mitt liv glädje och mening

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
2 053
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • Utemöbler
  • Vad gör vi? Del CCXI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka