Ja, det du skriver får mig att tänka på min man och hans familj. Tänker ofta på dem, som är en motpol mot min familj. Han och hans familj strävade hela tiden efter att ha materiella ting, nyaste bilen, största TVn, båten, motorcykeln osv. Men lycka tycktes inte riktigt få plats? Min familj har aldrig varit drivna av något alls utan bara stått kvar på samma plats. Och lycka har saknats, det har saknats ekonomiska förutsättningar för lycka. Som om lycka beror på pengar.En lite stor och filosofisk tanke mitt i allt, men jag tror att en stor del av att leva ett lyckligt liv är att lära sig navigera i de förutsättningar man har och hitta rätt utifrån det. Det kan vara en sorg att behöva släppa det man inte kommer att kunna få av olika skäl, och vad det är ser nog olika ut för olika människor. Men när allting kommer omkring så är det ju det som vi alla strävar emot, lycka, och här har sannolikt intelligens en väldigt liten roll att spela. Jag är rätt driven som person och får tillfredsställelse av mitt arbete. Men den största lyckan finns inom familjen, en promenad i skogen, ett glas vin en tyst sommarnatt. Ibland när jag faller i fällan att jämföra mig med andra eller vara frustrerad över det jag vill ha, men inte har, så brukar jag tänka på det.
Det gör det ju delvis. Men att ha en inre drivkraft och vilja att sträva efter något, och att samtidigt förstå att stanna upp och njuta av nuet tror jag är viktigare för lycka än att sträva efter nytt och materiellt- eller vara bitter för att man inte kan skaffa nytt och materiellt. Jag tycker båda sidorna är sorgliga. Man går genom livet till ingen nytta, utan att känna glädje eller lycka, utan att vara nöjd på något vis.
Jag är som du och får tillfredsställelse av mitt arbete. Det gör mig glad och det är kul! Men jag använder ju språket, skriver, i jobbet, med ett annat liknande jobb hade jag kanske känt samma? Så lycka för mig är väl egentligen inte att vara intelligent och ha högsta betyg och imponera, utan att älska mitt jobb, det är trots allt där man generellt tillbringar stor tid av sitt liv. Nu förändras mitt yrke mer mot pappersvändare (sekreterare och mindre att skriva) och det ser jag otroligt negativt på, för då försvinner ju att skriva och använda språket. Jag försöker fundera ut hur jag ska kunna kompensera förlusten av språket.
Jag har ju även hund pga att må bra, utan mår jag inte bra. Skulle inte ta en promenad ens om jag inte hade hund, men älskar att gå i skogen med dem och låta oss upptäcka och ta det lugnt.
Men jag tror man behöver bli vuxen för att hitta sin egen lycka, kommer nog inte i första taget. Det är nog mycket man måste testa på innan man finner den. Eller förstår vad som ger en det.
Sorry för OT!