Jag är allergisk.......

M

martina

.......... mot alla j*vla små pytte hagar folk släpper in sina hästar i.
Förstå mig rätt, eller förresten, skit i det.

Ni som har lite mark, detta gäller inte er :D
Jag snackar nämligen om dem som har en rätt okey hage, men som delar upp den i micro partiklar.
Argumeneten är juh att: Jag delar upp hagen så att de kan gå på hage x när det blivit för nedtrampat i hage y.

Men hallå!!!!!!!1 Är jag ute å cyklar, tala då om det för mig. Är det inte bättre att låta hagen vara fullstor så att hästarna kan gå över en större yta och alltså inte trampa gegga hela vintern?! :o

Hmm fundersam...

Sv: Jag är allergisk.......

Jag håller med. Jag tycker att det bästa och mest naturliga för hästen är att gå i en lagom stor flock över en stor yta. Det kliar i mig också när jag ser små hagar, och när jag hör hästfolk som måste ha sin häst ensam eller med bara den och den hästen vilket medför att stallägaren måste dela upp sina hagar. Upplever tyvärr att det är vanligt här i stor-stockholmsområdet (även i ytterkanterna där det finns gott om hagmark).

Gegga??? Här har vi snö på vintern ;)

Vi har delat av hagen, för att gräset ska hinna växa upp utan att dom äter upp allt / trampar ner det eftersom det har varit så torrt. Nu när det hade vuxit upp en bit så öppnade vi upp så dom fick käka upp det. Och nu har regnet äntligen kommit så det växer bättre.

Sen delar vi av hagen till hösten. Just för att dom inte ska trampa sönder dom i höst och vår när det mest bara är lera. Men det finns plats att raca runt ändå för min pålle när den minskats.
Tycker inte heller om dom jättesmå hagarna (vi har några såna) och vill inte ha min häst där. Men tyvärr har väl inte alltid stallägarna så mycket mark som dom skulle vilja ha.

Men sen så beror det väl lite på hur mycket hästen får komma ut och röra sig när man rider el kör också.

Senast ändrad:

Antar att du menar såna där små rutor till hagar... där det inte är lönt att tänka på att kunna ta en galopp... jag blir också illamående när jag ser sånt. :confused:
Det är ju så underbart att se hästarna springa ikapp i hagen... de mår så bra då. Glada, lyckliga..! Vill man nu dela av en hage så är det bättre att dela den på längden - så att man kan få upp farten o raca med kompisarna (som man naturligtvis har..!). :bump:
Sen är det att föredra att inte använda samma hagar till sommar o vinter (parasittrycket). :cool:
Tänk om alla hästar kunde få vara hästar... :bow:

ja många pållar står i hagar på kanske 20 kvm en o en och ser allmänt uttråkade ut. Tur att man kan släppa sina pållar på stora rasthagar på vintern och stoooora beten på sommaren. Men de som ingen mark har vad göra? Finns ju direkt inga lagar om utevistelser för häst eller?

I mitt grannstall är rutorna 10*8 meter ca men sjukhagarna, är typ 3*3. Där står det alltid hästar. Sjukhagarna är byggda precis utanför stallet så när solen skiner steker den rätt rejält på hästarna som står där (med täcken och de började ha vatten i hagarna i våras, inte innan.... stallet har funnits i alla år jag varit i bygden och flängt, men aldrig nåt vatten.... ) Men iaf, det jag tycker är värst är när jag kör förbi med traktorn, oavsett hur sakta jag än kör får de stackars hästarna alltid panik och börjar kuta runt, och hagarna är ju så småååå.... *stackars*

Men de som ingen mark har vad göra?

Min hage är tyvärr rätt liten men jag har satt hästarna på lösdrift så de kan iaf röra sig fritt hela dygnet. Och jag är ständigt i telefon med kommun, grannar och bönderna häromkring för att få hyra/köpa mer mark... man måste ju iaf försöka....

Hnmmm, det är ju bra om hagar "vilar" emmellanåt också. (Fast jag försvarar verkligen inte små hagar!)

Det är synd att vi alla inte kan ha så mkt mark som vi skulle vilja till våra djur.. Det är ju bra om hagarna får vila och det blir ju nedtrampat (i af vid ingången) även i lite större hagar...

Drömmen är ju att få ha enorma hagar med lite större flockar året om.. En till vintern och en till sommaren... Och så en häst som alltid kommer när man ropar då förstådds ;) Och gräs och träd som ger skugga och vindskydd och ett bra och välskött staket och.. och .. och... massa saker! :smirk:

De flesta som kan har ju ordentliga hagar, men jag håller helt med om att det är helt fel av de som ej utnyttjar detta.. Och det här med - nä, han måste gå ensam, nä min häst får inte gå med den och den och den o den.. -jaså blev det bara en häst kvar, ja med det gör inget *suck*
Och för TUSAN! hästar ska ALTID HA VATTEN! Att alla inte förstått det än... Som en stallägare jag hyrde hos under en mkt kort period som bara vattnade dem strax innan 4 inann alla i stallet kom och kunde se att de inte haft vatten på hela dagen. Men grannarna hade också ögon....

Min häst är ganska kolk vad det gäller hagar -trivs hon inte - så stannar hon inte. Simpel as that. Under långa perioder har hon gått i en rätt stor hage med 5-10 hästar, rymmde alldrig. Stod på ridskola 2 månader -små 4-kantiga grushagar med max 2 hästar/hage - rymmde varenda dag... Kolk tjej :love:

Så länge alla gör så gott de kan med den ytan de har tillgång till så är det väl ok, till vissa gränser förstådds. :rofl:

Nä de som ingen mark har kan ju absolut inte hjälpa att deras hagar blir små. Jag gick baraoch funderade över detta fenomen en dag. Å det värsta är juh då förstås hagarna där det bara står en häst i. Men men, man ska väll kanske inte lägga sig i. Man mår bara dåligt i slutändan.

Jag är glad att jag har en någorlunda vinterhage och en större sommar hage. Men man önskar sig alltid lite lite mer. :angel:

Håller verkligen med dig!!! Är så glad att vi fick med någorlunda mkt mark till gården. Vi har inte superstora hagar men hästarna kan lätt springa där och det blir aldrig gegga vintertid. Här omkring är det inte så vanligt med små hagar, den minsta jag sett här är nog ca 30*30m och den är liten tycker jag!

Jag hör också till dem som önskar att det fanns mera mark så hästarna fick större hagar. Dock är hagarna inte alls så små att hästarna inte kan galoppera.
Hagar som inte är mycket mera än sjukhagar är inte roligt för hästar att gå i.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka