Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

A

Arsozah

Jag har fått ett foderstatsprogram men ja undrar vad man kan sätta min ponny på behov? (MJ, Smrp, Ca, P, Mg)
Det är en c-ponny som tränar regelbundet (går ungefär LB-LA hoppning), 6 år, rätt ädel. Ganska normalfödd tror jag. Vad har ni era ponnyer för behov?

Vore jätte, JÄTTE snällt ifall jag kunde få hjälp :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

NÅN skulle väl kunna hjälpa mig!?

Tror ni att 58 MJ, 348 Smrp, Ca 23,2, P 17,4 och Mg 8,7 är lagom för henne??
 
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

Var det det du fick av mig på mailen?
Fungerar det? :banana:

Hur mycket väger hon?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

Japp, det är det programmet och om jag förstår det rätt så fungerar d bra ;)

Jag vet inte vad hon väger :o 350 kg kanske? :crazy:
 
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

Jag räknade på 350 kg, det blir runt 52 i grundbehov inkluderat tillägg för normalt arbete (räknad på lättfödd häst, eftersom din är "normalfödd" behövs nog lite mer).

Jättesvårt att säga när man inte sett hästen :o

Spåna lite, vilken foderstat går hon på nu och hur ser hon ut på den?

Du kan ju kolla upp i programmet hur mycket MJ hon går på för tillfället, och går hon bra på den mängden kan du köra på det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

När jag fick henne (ca. 1,5-2 veckor sedan) så såg hon helt ok ut men hon behövde bara lägga till lite över på rumpan, så jag har gett henne
5-6 kg hösilage
2 kg havre
0,5 kg müsli
0,8 kg betfor
krafft min blå + b-vitaminer

och hon har faktiskt blivigt en aning bättre! Men frånochmed igår började jag även med lucern (hackad strå från krafft) eftersom att höet tror jag inte är så bra just nu, så att foderstaten blev
6 kg hösilage
2 kg havre
0,5 kg lucern
0,5 kg müsli (efter träning)
0,8 kg betfor
krafft min blå + b-vitaminer