Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

A

Arsozah

Jag har fått ett foderstatsprogram men ja undrar vad man kan sätta min ponny på behov? (MJ, Smrp, Ca, P, Mg)
Det är en c-ponny som tränar regelbundet (går ungefär LB-LA hoppning), 6 år, rätt ädel. Ganska normalfödd tror jag. Vad har ni era ponnyer för behov?

Vore jätte, JÄTTE snällt ifall jag kunde få hjälp :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

NÅN skulle väl kunna hjälpa mig!?

Tror ni att 58 MJ, 348 Smrp, Ca 23,2, P 17,4 och Mg 8,7 är lagom för henne??
 
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

Var det det du fick av mig på mailen?
Fungerar det? :banana:

Hur mycket väger hon?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

Japp, det är det programmet och om jag förstår det rätt så fungerar d bra ;)

Jag vet inte vad hon väger :o 350 kg kanske? :crazy:
 
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

Jag räknade på 350 kg, det blir runt 52 i grundbehov inkluderat tillägg för normalt arbete (räknad på lättfödd häst, eftersom din är "normalfödd" behövs nog lite mer).

Jättesvårt att säga när man inte sett hästen :o

Spåna lite, vilken foderstat går hon på nu och hur ser hon ut på den?

Du kan ju kolla upp i programmet hur mycket MJ hon går på för tillfället, och går hon bra på den mängden kan du köra på det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

När jag fick henne (ca. 1,5-2 veckor sedan) så såg hon helt ok ut men hon behövde bara lägga till lite över på rumpan, så jag har gett henne
5-6 kg hösilage
2 kg havre
0,5 kg müsli
0,8 kg betfor
krafft min blå + b-vitaminer

och hon har faktiskt blivigt en aning bättre! Men frånochmed igår började jag även med lucern (hackad strå från krafft) eftersom att höet tror jag inte är så bra just nu, så att foderstaten blev
6 kg hösilage
2 kg havre
0,5 kg lucern
0,5 kg müsli (efter träning)
0,8 kg betfor
krafft min blå + b-vitaminer

så vi får se hur d funkar med den foderstaten :) Jag har svårt att lia på höanalyser eftersom att de ändras gång på gång... Jag har inte sett den nya analysen men ska försöka få tag på den av stallägaren. När nästa skörd kommer och höet är bättre ska jag kanske börja med korn istället för lucernen, lr är d bra?
 
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

ursäkta att jag lånar trå¨den, men jag skulle väldigt gärna vilja ha det där foderprogrammet om det är möjligt? Försöker göra ett själv men det tar en himla tid och jag är inte så bra på det där med foderstater heller så jag är rädd att det blir dåligt dessutom...

Vore underbart om ni kunde maila! kattungar@bredband.net
 
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

Har du någon grovfoderanalys?

mvh Jessica
 
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

Jo.. Grovfoderanalys måste du ju ha, oavsett om du använder programmet eller inte.
Det utgick jag från att du hade.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är en såndär dälig nybörjare... :P

Jag har bara en gammal grovfoderanalys, ska försöka på tag på en ny av stallägaren idag hade jag tänkt. Hoppas de har någon... Men hon har faktiskt svarat på mitt foder väldigt bra, bara nu på 2 veckor har hon faktiskt satt mera muskler :P Men jag behöver få tag på en analys så jag vet vad hon behöver ha för mineraler m.m. lite mer exakt.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 617
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 505
Senast: Kirie
·
Hoppning Är inte helt säker på om denna hamnade helt rätt, men ber moderator att flytta den ifall jag la den fel. Jag satt och titta lite på...
Svar
3
· Visningar
1 422
Senast: saltopeppar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp