Jästsvamp i hösilaget.

F

FTW

Varför blir det mycket jäst i hösilaget? Beror det på dålig bärgning, undermålig plastning, eller något annat?
 
Sv: Jästsvamp i hösilaget.

Hösilaget och ensilage "reagerar" med syre. En bal som det "gått hål på" vid förvaringen, är oftast obrukbar.En bal som öppnas skall fodras upp på två dygn, speciellt vid plusgrader när "jäsprossecen" går fortare.Vid 20- går det MYCKE långsammare.Är detta en förklaring som är lättbegriplig ?
 
Sv: Jästsvamp i hösilaget.

Nej! ;)
Jag menar inte jäsning p g a att balen blir dålig, utan att hösilaget innehåller mycket jästsporer redan från början, dvs när balen öppnas. (Och det har inte varit hål på dem!)
Allt hösilage innehåller tydligen både mögel och jäst - barra mängden avgör kvliteten.
 
Sv: Jästsvamp i hösilaget.

Jag måste få fråga en sak. Vad är dom små vita prickarna i ett hösilage? Jag vet inte om ni vet vad jag menar men jag har aldrig tidigare sett såna i vårt hösilage men igår såg jag sånt i det nya stallets hö. Det är vita små prickar som blir pulver om man tar på det. Hoppas ni hängde med. Någon som vet?
 
Sv: Jästsvamp i hösilaget.

mögel? vita prickar i ensilaget kan va rätt vanligt
 
Sv: Jästsvamp i hösilaget.

Sök på tidigare trådar och försök att hitta ett inlägg av Boj - h*n har lagt in fina bilder på skillnaden mellan mögel och jästprickar.

Det är inte detta jag menar!
 
Sv: Jästsvamp i hösilaget.

När luftens syre får tillträde till ensilaget så börjar jästsvamparna växa till...alltså...det är syret som gör det. Så fort du öppnar balen startar processen. Läste att för att svamparna ska kunna växa måste dom ha mjölksyra..och i och med detta så sker en höjning av balens ph värde villket gör att den inte håller så länge när den väl öppnats.
 
Sv: Jästsvamp i hösilaget.

Om det är jäst i balen redan när den öppnas låter det som om balarna inte är tillräckligt hårt pressade. Är det bara jäst, eller är det mögel också? Har du någon uppfattning om ts-halt och pH?

Rund- eller fyrkantsbal? Om rundbal, är balens kärna hård eller mjuk, d.v.s. tillräckligt eller för löst pressad?

För att citera Müller: Om man knäar en liggande rundbal i mitten och det gör ont, då är balen tillräckligt hårt pressad...
 
Sv: Jästsvamp i hösilaget.

Balarna är stenhårda! En hygienisk analys gav att det finns väldigt lite mögelsporer, men däremot ganska mycket jäst.
Det är detta jag undrar över - varför innehåller vissa ensilage mer jäst än andra? Hur kan man skörda sitt hö utan att detta händer?
 
Sv: Jästsvamp i hösilaget.

Har läst och sett det, men hur pass farligt är det jämfört med mögel härd?
 
Sv: Jästsvamp i hösilaget.

Tyvärr finns det rätt lite forskning på direkta skador av mögel (förutom inandning som ger en stor risk för bronkit och övriga luftvägsproblem).

Klart är ju att dräkiga ston (och kor) som fodras mögligt foder löper stor risk att kasta, vilket ju är en tydlig indikation att mögligt foder ställer till en del kroppen. De flesta veterinärer är m e m uppdaterade på de "osynliga" skadorna av mögligt foder. D v s diverse mystiska krämpor (återkommande koliksymtom, allergiska reaktioner i hud etc) som - vad jag fått besked om - inte kan härledas direkt till mögligt foder då forskning saknas.

Jag har dragit slutsatsen att hästkroppen förmodligen reagerar ungefär som människokroppen vad gäller mögel. Vid enstaka förtäring illamående etc, vid långvarig förtäring förgiftning i varierande grad.
 
Sv: Jästsvamp i hösilaget.

Jo det är klart att det är så, men hur pass farligt är dessa små kladdiga saker?
 
Sv: Jästsvamp i hösilaget.

Förutsatt att det är jäst och inte överdrivet mycket (över hela balen) är det inte farligt. Snarare en indikation på att allt kanske inte stått rätt till vid pressning/plastning. Som konsument hade jag hållt ett extra skarp öga på resten av balen (personlig erfarenhet är att de få balar med jäst jag haft ofta blivit varma redan efter 1-2 dagar, något jag sällan stött på).

Som producent är vi tacksamma att få meddelande om förekomst av jäst i partierna, det gör det lättare att dra slutsater om tillvägagångssätt, vall etc.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
11
· Visningar
592
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
909
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp