Jäst till gasig mage?

Lipperta

Trådstartare
Funderar lite på att testa jäst till prutthästen i hagen. Hon fiser ständigt, satt ute idag och hon fes nog var tionde minut.
Hon låter bra i magen när jag lyssnar.
Lite seg, ok päls varken skinande eller matt, lite överviktig, lite uppblåst, alrig haft kolik eller annan skada heller. Hon har mest stått och sett söt ut.

Islandshäst 9 år.

Hon är helt frisk i övrigt, uppkollad inte länge sedan och pruttandet har hon alltid gjort.

Vad tänker Buke om detta?

Finns det något som kan bli värre av att ge jäst?
Jäst till matbröd är det väl, den blå kuben?
Hur mycket är lagom?

Andra ideer? :D
 
En period så hade vår häst känslig mage och vi provade med jäst, det var svårt att få i henne och hjälpte inget vidare men har hört andra som tycker det har gjort skillnad, så kan vara värt att prova. Blå kuben (matjäst), minns dock inte hur mycket.

Till vår hittade vi en produkt som heter gut balancer som vi tar till om hon blir dålig i magen som fungerar jättebra på henne. :)
 
Jag använder bakjäst när min häst blir dålig i kistan (symtom typisk "hösilageintollerans" trots att det säkert inte är det). Ett paket om dagen i tio dagar brukar jag köra. Funkar bra.

Med det sagt så verkar din pålle bra mycket gasigare än min, vad äter hon för mat?

Ponnyn i stallet som är så luftsnappar. Det tog mig ett år att upptäcka så det måste inte vara tydligt.
 
Hon äter endast hösilage, är bara medryttare men vet att det inte finns analys att gå på tyvärr.
Höet är fräsch utan mögel eller annat fult vad jag kan se.

Finns det ens någon biverkning av att ge jäst? Finner bara de som skriver positivt eller ingen effekt, ingen som fått dålig effekt?
 
Fast problem finns det ju, kan inte vara trevligt att prutta jämt.

Hon skrämmer sig själv ibland när hon fiser högt :o

Ska testa med jäst och se hur det går :)
 
Kan ju endast jämföra med mig själv, om jag skulle prytta var tionde minut, måste ju kännas lite uppblåst. Hästen kan ju inte förklara hur det är tyvärr.

Lite uppblåst är hon, men inte alarmerande.

Något stämmer inte i magen även om det inte är livshotande just nu kan det bli värre.
 
Eftersom du inte äger hästen bör du prata med ägaren om problemet först och främst.
Du bör också be ägaren kolla upp så att grovfodret och vattnet har bra hygienisk kvalité och att hästen får tillräckligt mycket torrsubstans varje dag. Även dåligt intag av fibrer kan ge sådana problem liksom att hästen står utan grovfoder för länge.

En häst som fiser så mår inte bra och risken för gaskolik är stor så självklart måste hästen få hjälp. Gaskolik är inget att leka med. Jag rekommenderar yea-sacc då det är bevisat att det hjälper tarmarna att återfå och bibehålla en bra bakterieflora.

Det kan också vara så att hon trots bra grovfoder, trots att hon dricker bra, får tillräcklig torrsubstans, tillräcklig ättid och fibrer har en känslig mage och då är yea-sacc året runt att föredra så att hon hela tiden får den stöttning hon behöver.
 
Har redan pratat med ägaren om att fråga här, vi är goda vänner.

Hon har fri tillgång till hösilaget, vatten är bytt dagligen.

Ska definitivt kolla in yea sacc, tack :up:
 
Varför ska du ge vanlig bakjäst ? Ska du ge jäst är det väl för att tarmfloran isåfall bedöms kunna vara störd ?

Om den är störd så syns det på hästens avföring och hur hästen beter sig utifrån det, och då finns ju många alternativ mer än bakjäst från affären .
 
@mackan Det var därför jag startade tråden eftersom jag inte vet :p

Borde inte tarmen vara störd om hon är så gasig?

Tarmen kan vara störd. Däremot så brukar det som sagt synas på avföringen /hästen om tarmen är störd och isåfall att ge bakjäst från affären så är det ju lite godtyckligt och shoppa i blindo :cool: likaså är det om hästen bara "utlöser gas" gällande kur .
 
Jag hade nog upplevt att hästen har problem om den fiser så mycket. Hade inte sökt veterinär, men absolut provat något för magen, som en kur. Dock hade jag börjat med något magpreparat, inte jäst.

Blir det bättre, visar det att problemet är påverkbart. Som sagt: en kur och sedan kontrollera resultatet. Å andra sidan: om det funkar hade jag inte velat byta preparat.

Har haft en som haft mycket mask som ung och hade stora problem med magen. Den hästen fick regelbundna och långa kurer med Kraffts MagTarm (enda som hjälpte av de på marknaden). Inte kul för plånboken, men det enda som hjälpte.
 
Min häst har haft problem med pruttande och att det kommer bajsvatten tillsammans med bajset även om högarna är fasta. Han är 20 år, så jag har förstås provat "allt", och det som har funkat riktigt bra för honom är att blanda upp hösilaget med halm och servera det i finmaskigt hönät så att han äter riktigt långsamt. Nu är det i stort sett slutpruttat, han ser inte uppblåst ut längre, och jag slipper tvätta svans och bakdel var och varannan dag.
 
ProFeed och Foderjäst fick min Maghäst. Varje dag året runt
Blev dålig av hösilage, så han fick äta hö året runt.
 
Tarmen kan vara störd. Däremot så brukar det som sagt synas på avföringen /hästen om tarmen är störd och isåfall att ge bakjäst från affären så är det ju lite godtyckligt och shoppa i blindo :cool: likaså är det om hästen bara "utlöser gas" gällande kur .
Fast det behöver det inte alls göra.
Min unghäst hade någon typ av störning och blev väldigt uppblåst, fisarna var dödliga, men själva bajspluttarna såg fantastiska ut ;)

TS: Som andra säger skulle jag inte ge jäst, testa ett magpreparat istället, det hjälpte oss iaf och problemet har inte återkommit :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp